העיתונאי קלמן ליבסקינד התראיין היום (ראשון) לאראל סג"ל ויריב אופנהיימר ב-103FM והתייחס לתחקיר שפרסם ביום שישי ב"מעריב", בו חשף כי שופט בית המשפט העליון מני מזוז, ישב בעתירה הקשורה לארגון בו בתו מכהנת בתפקיד בכיר.

"הסיפור שאני סיפרתי השבת מדבר על עתירה שהגיש ארגון קו לעובד לפני כשנתיים, עתירה לבג"ץ בבקשה להסדיר את כל נושא הטיפול בתאונות עבודה. פורמלית העתירה הוגשה נגד 4 משרדי ממשלה, מהותית היא הייתה בעיקר נגד משרד אחד - משרד העבודה, שאחראי לטיפול בנושא הזה של חקירת תאונות עבודה, מניעה של כל תאונות העבודה. מי שאחראי על העניין במשרד העבודה היא זרוע העבודה, תחתיה פועל מנהל הבטיחות. באותם ימים שהוגשה העתירה ונידונה העתירה עד ההכרעה שלה, בתו של השופט מני מזוז שימשה כראש המטה של מנהל זרוע העבודה, בעצם הזרוע שהותקפה בעתירה הזאת", אמר.

לדבריו, "שאלתי את מני מזוז אם הוא לא חשב שיש בעיה שישב בעתירה הזאת בדיון - הוא חשב שלא. כדי להראות עד כמה הבת שלו הייתה מרכזית וחשובה בזרוע העבודה, הבאתי מאותם ימים מאמר שפרסם המנהל שלה, שמספר על המאבק שלו ושל האנשים שלו בתאונות עבודה, כמה הם עוסקים בתחום הזה, והיחידה שאותה הוא מזכיר בשמה היא יעל מזוז-הרפז, בתו של השופט מזוז. יתרה מזאת, כשהעתירה נמחקה בסופו של דבר היא נמחקה בין השאר כי משרד העבודה טען שהוא עושה הרבה מאוד כדי לתקן את כל הטעון תיקון, כל מה שקו לעובד טענו בעתירה, וכדי להוכיח עד כמה הוא עושה הרבה, המשרד באמצעות פרקליטות המדינה שמייצגת אותו, הניח על שולחנו של בית המשפט הסכם שעליו חתום המנהל הישיר של הבת של מזוז, שמשמשת כראש המטה שלו, שמסדיר מול האוצר תוספת תקנים ותקציבים".

לי זה היה נראה מוזר, מסוג המקרים שמזוז לא היה צריך לדון בעתירה הזאת. מה שבעיקר הפריע לי הייתה התגובה שלו כשפניתי אליו, שניסה לטעון שהאגף של הבת שלו בקושי היה קשור לעתירה הזאת. אקרא את השורה הראשונה – 'העתירה הנדונה הוגשה נגד משטרת ישראל, משרד לביטחון פנים, משרד העבודה והרווחה, ומשרד האוצר. הצעד העיקרי שהתבקש בה היה הקמת יחידת משטרה ארצית לחקירת תאונות עבודה', הצעד העיקרי בכלל נדרש מהמשטרה ולא ממנהל הבטיחות של משרד העבודה, במקום בו הבת שלו עובדת. בדקתי את העניין הזה, 10 צעדים נדרשו בעתירה הזאת, 9 מתוך העשרה היו כלפי מנהל הבטיחות במשרד העבודה, ההוא שבזרוע העבודה, שהבת של השופט משמשת ראש המטה בו".

כשרוצים למחוק עתירה מי שמוחק זה העותרים ולא בג"ץ, אז מה היו הנימוקים?
"העותרים לא החליטו, היא לא סיפקה אותם, היא סיפקה את בית המשפט ששכנע אותם שכדאי להם למחוק את העתירה. הם דווקא ביקשו לא למחוק את העתירה כי הם אמרו 'גם אם הטענה שבית המשפט קיבל אותה שנעשו שם תיקונים ושיפורים ושינויים היא נכונה, את זה אננו נראה בטווח הרחוק ולכן נשאיר את התעירה באוויר ונקבע שבעוד כמה זמן בודקים איפה זה עומד'. בית המשפט לא קיבל את זה. זה בכלל לא רלוונטי, מה זה משנה כמה אנשים ישבו שם? מזוז לא היה צריך לשבת שם".

קלמן ליבסקינד, אראל סג''ל (צילום: 103FM)
קלמן ליבסקינד, אראל סג''ל (צילום: 103FM)

סג"ל: "נושא ניגוד עניינים הוא מוכר לכולם, אז למה מתעלמים ממנו פעם אחר פעם?" 
אופנהיימר: "שניגוד עניינים בטח במדינה קטנה כמו שלנו זה דבר מאוד גמיש כי לא כל נושא שנראה ניגוד עניינים הוא ניגוד עניינים".
קלמן: "אם הוא עוסק בעניינים שקשורים לבת שלו מה זה קשור לגודל המדינה?".

אופנהיימר: השאלה היא מה התפקיד של הבת שלו. 
"זו ממש לא שאלה במקום שלניגוד עניינים הפוטנציאל של ניגוד עניינים הוא שחשוב כאן".

סג"ל: "אחת הטענות הגדולות שיש לאנשים – למה למערכת החוק שצריכה להיות זכה ונקיה לא מקפידה על הדברים האלו, ולא רק על נראות". אופנהיימר: "לפני שמציגים אותו כמושחת, את המערכת, בעיני שחיתות זה לא רק ניגוד עניינים והייתה אולי בעיה בשיקול הדעת. יכולה להיות טעות, והשופט אומר 'לדעתי לא היה ניגוד עניינים'".
קלמן: "זה שאתה משמש כסנגור שלו זה יפה מאוד, אבל הוא לא אמר שזה טעות בשיקול דעת , אם היה אומר אז הייתי אומר 'טעות, לכולם יש טעויות, גם לי יש טעויות'. הוא לא טען שזו טעות, זו גרסה מעניינת, אבל היא לא שלו".

אופנהיימר: "היה עדיף לא להיכנס לזה אבל אם הוא אומר שזה לא ניגוד עניינים לדעתו".
קלמן: "גם נתניהו שראה את מילצ'ן אמר 'בעיני זה לא ניגוד עניינים'. אגיד לך למה נתניהו צודק פה, כי יש במי להיתלות, בעיניך כן בעיני לא".

מני מזוז קיבל הטבות?
"מני מזוז גם לא קיבל חקירת משטרה".

סג"ל: "מערכת אכיפת החוק היא המערכת הכי חזקה במדינת ישראל לכן אני רוצה מהם להיות נקיים, פי מאה יותר מאדם אחר. כשאתה קורא את הסיפור על ניגוד העניינים, לכאורה, של השופטת נשיאת בית המשפט העליון, ניגוד עניינים בעניין כלכלי, זה פיננסי. אם זה היה פוליטיקאי פותחים פה חקירה".
קלמן: "לא לכאורה. בואו נבקש מהמאזינים לעצום עיניים רגע, ולדמיין שכמו שאסתר חיות ישבה ודנה בתיקים של חברות שבעלה מייצג ומתפרנס מהם, ובהנחה שגם היא חיה איתו בבית היא מתפרנסת מהם, תעצום עיניים ותחשוב שלא אסתר חיות נמצאת שם אלא אריה דרעי נמצא שם, ותחשוב לבד איפה זה היה נגמר".