הכתבה נכתבה בשיתוף LawGuide

הכותרות מדברות בעד עצמן - פיגוע אחרי פיגוע, אירועים פליליים קטלניים בזה אחר זה, הכלבים נובחים והשיירה עוברת. האם עתה, עם כינון הממשלה החדשה, תבוא הישועה? האם ראש הממשלה הסמיך את האדם הנכון, בזמן הנכון במקום הנכון?
 
יש לך שאלה בנושא? היכנס עכשיו לפורום רישיון נשק

עד שלהי שנת 2018, הקים השר אוחנה קול זעקה בכל הקשור בהרחבת היתרי הנשק הניתנים לאזרחי ישראל. בשנת 2016 צוטט השר, אז היה עוד ח"כ, באומרו: "החלטתי לקחת על עצמי את נושא ההקלות במתן היתרים לנשיאת כלי ירייה. אם טרם הוקמה שדולה כזו בכנסת - אקים אותה. אם הוקמה - אחיה אותה. השאיפה היא שכל אזרח נעדר עבר פלילי או רפואי רלוונטי, המבצע שירות מילואים - יוכל לשאת נשק ברישיון אם יבקש".
 
בנובמבר 2018 הוצאו הנחיות חדשות בנוגע לרישוי נשק
בטקס ההשקה של "השדולה לעיצוב מדיניות נשיאת כלי יריה", אמר יו"ר השדולה ח"כ אמיר אוחנה: "ביטחונם האישי של אזרחי ישראל נמצא תחת מתקפה". בנובמבר 2018 הוציא השר לביטחון פנים דאז, גלעד ארדן, הנחיות חדשות בכל הקשור ברישוי נשק, כאשר קיימת מחלוקת בין המומחים, האם אכן מדובר בהקלות של ממש במתן היתרים או שמא מדובר במחירי "סייל" שנקבעו לאחר העלאת מחירים.
 
מאז ההנחיות הללו, לא שמענו רבות מהשר אוחנה בעניין ועכשיו, משמועבר לידיו הלפיד, הגיע העת להזכיר לשר הנכבד את קריאותיו אשר נהפכו להדים חרישיים בשנים האחרונות.
 
השר לביטחון פנים מכתיב ומתווה את נהלי האגף לרישוי כלי ירייה
אין מדובר עוד באחריותו של אחר. השר לביטחון פנים אמון על האגף לרישוי כלי ירייה והוא זה שמתווה ומכתיב את הנהלים. הוצאת רישיון נשק נותרה הליך סבוך וביורוקרטי והתנאים לקבלת הרישיון נותרו מצומצמים וקשים.
 
כך לדוגמא, לוחם קרבי אשר שירת עם נשק ארוך במהלך שירותו וסווג כרובאי 07 זכאי כיום לקבל רישיון לכלי ירייה בהסתמך על כך, אך מי ששירת כשוטר במג"ב, אפילו אם צויד באקדח במהלך שירותו הצבאי, אינו זכאי לקבלת רישיון לכלי ירייה, בשל היותו מסווג רובאי 05.
 
כך גם לדוגמא: נהג רכב ציבורי (מונית, אוטובוס וכדומה) אינו זכאי לקבל רישיון לנשק בשל כך ואם אין בידיו של אותו נהג להוכיח כי הוא מבצע נסיעות באופן אינטנסיבי ורציף בתוך ישובים זכאיים ועתיד להמשיך לעשות כן, אז בקשתו תידחה על הסף. זאת, למרות הסיכון הניכר הנשקף לו. כך גם מי שנוהג בין ישובים אלה מבלי להיכנס אליהם. 

נסיעה בצירים שבין יישובים זכאיים מעבר לקו הירוק מסכנת את הנהגים
חשוב להבהיר: אם אדם מבצע נסיעות או עבודות על כבישים שבין ישובים זכאיים מעבר לקו הירוק, אך עבודתו אינה מכניסה אותו פיזית לתוך הישובים עצמם, הוא נחשב לאדם שאינו בסיכון. האם באמת יש צורך להזכיר כמה פיגועים התרחשו על הצירים הללו ולא בתוך ה"גדרות" של הישובים?

כבוד השר, הכדור עבר לידיים שלך, ועתה אתה אוחז בו בעת שמתרחשים סביבנו אין ספור פיגועים, כאשר - כפי שאמרת בעצמך לפני מספר שנים, ויפים דברים אלה גם היום - "ביטחונם האישי של אזרחי ישראל נמצא תחת מתקפה. מתקפה זאת איננה החלה לפני חמישה חודשים אלא היא החלה מאז שיבתו של העם היהודי לארצו".

מחבל אינו עורך הבחנה בין קורבנותיו בעת ביצוע פעולת טרור
לכך אוסיף כי מחבל או מפגע אינו עוסק בלערוך הבחנות בין קורבנותיו כאשר לא מעט אזרחים ערבים קיפחו את חייהם כתוצאה ממעשי טרור או פיגועים פליליים.

עוד אבסורד שקיים כיום הינו "תקופת הצינון" הנדרשת מכל אדם שנפתח נגדו תיק פלילי ונסגר מהעדר ראיות מספיקות. כיום, אם מוגשת תלונה כנגד אדם - כל אדם - כאשר מדובר ב"מילה כנגד מילה" ותו לא - לרוב ייסגר התיק מעילת "חוסר ראיות". במצב כזה משטרת ישראל תסרב להמליץ בחיוב על מתן רישיון, גם אם מדובר במלח הארץ יוצא סיירת, עד לחלוף 3-5 שנים מאז תאריך סגירת התיק. 

האם אין כל משמעות לחזקת החפות? השר אוחנה הינו עורך דין, היה שר המשפטים ומכיר היטב את הבעייתיות הטמונה בעילת סגירה זו כאשר מאמרים משפטיים רבים נכתבו על הצורך בביטול עילה זו והצורך בשמירה על שמו הטוב של האדם במצבים פרדוקסאליים אלה. בכוחו של השר לביטחון הפנים – אשר אמון על משטרת ישראל והאגף לרישוי כלי ירייה, להביא לשינוי במדיניות זו.

חלק גדול מציבור הזכאים נמנע מהגשת בקשה לרישיון נשק
כיום, אחוז ניכר מהציבור, אשר הלכה למעשה זכאים לקבלת רישיון לנשק, נמנעים מלהגיש בקשות, רק בשל הסרבול והסבך הקיים בתהליך ומעדיפים לוותר מראש. אלה שמנסים לבדם, במקרים רבים נדחים כאשר הנהלים הנוקשים חוסמים בעדם מלקבל רישיון לנשק אף על פי שהיה ראוי להעניק להם אותו ויפה שעה אחת קודם. משרדנו, מסייע בעד אזרחים אלה ומקל עליהם, ונראה כי אין מנוס מפניה לאיש מקצוע, כאשר היה רצוי אחרת.

אל לנו להשלות את עצמנו, אין במדינתנו "גלים" של טרור אלא הטרור שריר, קיים ועקבי וכל אזרחי המדינה חיים בסכנה קיומית. התקשורת מפרסמת בעיקר את הפיגועים שיצאו לפועל, אך כנגד כל אחד מאלה, ישנם עשרות סיכולים. לא מעט מפגעים פליליים וחבלניים נעצרים בזכות תושייה של אזרחים נושאי נשק, אך לא מעט פיגועים מביאים לתוצאות הרות אסון בשל העדר יכולת להתגונן.

הגיעה העת לבחון מחדש את הליך הוצאת רישיון הנשק
השר ארדן החל בדרך מבורכת, אך לא נטולת מהמורות, ועתה הגיע העת לבחון מחדש את הסוגיה ולשפר את תחושת הביטחון של אזרחי המדינה. באיחוליי הצלחה לשר החדש ובתקווה לימים טובים יותר.

עורך הדין אוהד מגורי (צילום: שני אטדגי רבייב)
עורך הדין אוהד מגורי (צילום: שני אטדגי רבייב)

עורך דין אוהד מגורי הינו בעל משרד עורכי דין ומנהל פורום רישיון נשק ורישוי כלי ירייה ומתמחה בכל תחומי רישוי הנשק מכל הסוגים לרבות בקשות, עררים, עתירות, רישיונות מיוחדים ועוד. הכתבה באדיבות אתר עורכי הדין לרישיון נשק LawGuide.

*לתשומת ליבך, המידע בעמוד זה אינו מהווה יעוץ מכל סוג או המלצה לנקיטת הליך או אי נקיטת הליך. כל המסתמך על המידע עושה זאת על אחריותו בלבד. נכונות המידע עלולה להשתנות מעת לעת.

הכתבה נכתבה בשיתוף LawGuide