התעשייה האווירית חתמה על חוזה בהיקף 1.2 מיליארד שקל (כ-350 מיליון דולר) עם מדינה מרכזית באירופה בתחום מטוסי מודיעין. מטוסי המודיעין מפותחים בחטיבת אלתא של התעשייה האווירית, בית המכ"ם והמודיעין של ישראל, שהינה מובילה עולמית בתחום. 

מטוסי המודיעין של התעשייה האווירית פועלים בישראל ובמדינות רבות בעולם ונחשבים למערכות בעלות חשיבות אסטרטגית. התעשייה האווירית הינה בין החברות הבודדות בעולם אשר להן יכולת פיתוח טכנולוגיות ייחודיות אלו. פריצת הדרך של החברה בתחום מטוסי המודיעין מתאפשרת הודות לטכנולוגית מזעור מערכות החישה ולצדה, פיתוח אלגוריתמיקה ויישומי תוכנה מבוססי בינה מלאכותית (AI & ML), שעל בסיסם פותחו מערכות מודיעין ברמת ביצועים גבוהה ביותר המשולבות על מטוסי מנהלים. לפני כן, מרבית מטוסי המודיעין בעולם יושמו על מטוסי תובלה גדולים או מטוסי נוסעים.

מנהל מפעל מערכות מוטסות, גדעון לנדא: "אנו גאים להיות בחזית העולמית של שוק מודיעיני אסטרטגי זה ובמסגרתו להציע ללקוחותינו מערכות מהמתקדמות בעולם. מטוסי מודיעין, המפותחים ומיוצרים בתעשייה האווירית, מספקים יכולות מערכתיות וטכנולוגיות אסטרטגיות פורצות דרך ומיועדים למגוון רחב של משימות מבצעיות מודיעיניות. התעשייה האווירית רואה באירופה יעד מרכזי בפעילותה העסקית, תמשיך להציע את המערכות הייחודיות והמתקדמות ביותר ותתמוך בהן לטובת צורכיהם המבצעיים של לקוחותינו השונים".  

עסקת ענק לתעשייה האווירית. צילום: התעשייה האווירית

לאלתא מבית התעשייה האווירית ארבעה קווי מוצר עיקריים בתחום מטוסי המודיעין:

AEW&C - מטוס התראה מוקדמת ובקרה אווירית המבוסס על מכ"ם וזע"ט (זיהוי עמית/ טורף) בעלי יכולת סריקה אלקטרונית AESA, מערכת מודיעין אותות, מערכות תקשורת והגנה עצמית, המשולבים יחד במערכת- על ליצירת והפצת תמונה אווירית וימית, שליטה וניהול קרבות אוויר ותקיפה על ידי הכוונת מטוסי הקרב. מוצר מוביל בתחום זה הוא ה-CAEW שמבוסס על מטוס מנהלים, הנושא מערכות מכ"ם וזע"ט AESA בעלות כיסוי היקפי מלא של 360°. בשנים האחרונות, חתמה אלתא על הסכמי שיתוף פעולה עם חברת איירבוס האירופאית ועם חברת אמבראר הברזילאית לפיתוח ושיווק פתרונות נוספים של מטוסי AEW&C.

AGS - מטוס מודיעין ובקרה אוויר-קרקע לסריקת שטחים נרחבים, המבוסס על מכ"ם GMTI/SAR בטכנולוגית AESA, מערכות סיגינט (אלינט וקומינט), תקשו"ב והגנה עצמית, המשולבים יחד במערכת- על אחת. המערכת, שמבוססת בינה מלאכותית ((AI and ML, בונה תמונת זירה רחבה מטווח גדול, בכל תנאי מזג אוויר וראות,  מייצרת ומפיצה נתוני מטרות בזמן אמת לצרכנים המבצעיים השונים. מוצר מוביל בתחום זה הוא ה-MARS2 שמבוסס על פלטפורמת מטוס מנהלים ומשלב מכ"ם AESA דיגיטלי בעל יכולות פורצות דרך, סיגינט חדשני ומערכת היתוך מידע Multi-INT מתקדמת.

MPA - מטוס סיור ולוחמה ימית המשלב מכ"ם חיפוש ועקיבה AESA עם סיגינט ומערכת תצפית EO/IR, במטרה לבנות תמונת זירה ימית מקיפה למשימות חיפוש והצלה, שיטור ימי, ניתור סביבה, לוחמת שטח ולוחמה נגד צוללות. מערכות אלו משולבות על מטוסי מנהלים ומטוסי סיור ומהוות מרכיב מרכזי בפעילות המבצעית של משמר החופים וחילות הים בעולם. משפחת מכ"מי הסיור ימי של אלתא ה-2022-ELM זוכה להערכה כמוביל עולמית  ומשולב במאות מטוסי סיור ימי המשרתים במדינות רבות בכל היבשות.

SIGINT - מטוס מודיעין לניטור הספקטרום האלקטרו-מגנטי, לגילוי ואיכון מדויק של קורנים ורשתות תקשורת וליצירת מפה אלקטרו-מגנטית רב-תחומית של הזירה. אלתא פיתחה וסיפקה לצה"ל מטוסי סיגינט מתקדמים על מטוסי מנהלים וכן סיפקה מערכות סיגינט מוטסות למדינות ברחבי העולם.