ההחלטה על דחיית הפעלת תנועת הרכבות, מעוררת מחאות בקרב נוסעים ועובדי רכבת ישראל. מאות נוסעים חתמו היום (שני) על עצומה אינטרנטית, שיזם ארגון "15 דקות" ודרשו לחדש לאלתר את תנועת הרכבות.

"פעם אחר פעם מקבלים נוסעי הרכבת הודעה מתסכלת על דחיית החזרה של הרכבת. דחייה לה יש משמעויות קשות לגבי היכולת שלהם לשוב לעבודה, ללימודים, או להגיע לקבלת טיפול רפואי", נטען בעצומה – "ההתנהלות הבלתי שקופה והמבולבלת של הממשלה הובילה לכך שאנחנו לא מצליחים לחזור לשיגרה וגם לא יודעים מתי וכיצד נוכל לעשות זאת. אנחנו קוראים לקבינט הקורונה, למשרד הבריאות, למל"ל, למשרד התחבורה ולמשרד האוצר, להוציא הודעה ברורה וסופית לגבי מועד חזרת הרכבת ולעמוד מאחוריה".

מנכ"לית "15 דקות", שמרית נוטמן, ציינה כי מאות נוסיעם חתמו תוך שעות ספורות על העצומה להחזרת הרכבת. "הנוסעים חווים תסכול עצום מהצורה שבה מתנהלת המדינה עד כה במשבר הרכבת", היא הוסיפה.

בנוסף, פורום חברות התחבורה הציבורית הפרטיות הודיע על שיבושים קשים בפעילות האוטובוסים החל מהשבוע הבא, כמחאה על מצבו הכלכלי של הענף. הפורום שלח פנייה דחופה לשרת התחבורה, מירי רגב, בו נכתב: "בנסיבות מצערות אלו התבקשנו להודיעך כי בתום שלושה חודשים של הידברות עקרה, המפעילים הגיעו לקצה גבול יכולתם וכי אין באפשרותם להמשיך ולספוג הפסדי עתק".

מירי רגב (צילום: ששון תירם)
מירי רגב (צילום: ששון תירם)

החברות ביקשו מהשרה רגב להתערב במשבר: "בנסיבות אלו, נראה כי רק בעזרת מעורבותך האישית, והפעלת מלוא כובד משקלת בייחוד אל מול נציגי האוצר, אפשר וניתן יהיה לפתור את המשבר המאיים על שרידותן של החברות, ואשר עלול למוטט את ענף התח"ץ כולו, והמפעילים מפצירים בך להיכנס לעובי הקורנה, ולהיפגש עם החברות מפעילי התח"צ הנושאים בנטל היומיומי בדחיפות לישיבת חירום להצלת הענף".

גם יו"ר ועד עובדי הרכבת, גילה אדרעי, דרשה לחדש לאלתר את תנועת הרכבות. "אנחנו מצרים על ההחלטה שלא להחזיר את תנועת הרכבות. הנהלת החברה וועד העובידם הכינו תכנית מסודרת ומקיפה כדי לעמוד בכל הנחיות משרד הבריאות לוויסות כמות הנוסעים ושמירה על בריאותם", היא ציינה – "ההחלטה כעת שלא להחזיר את הרכבת פוגעת אנושות בציבור הנוסעים, בחזרה לשגרה של המשק ובציבור עובדי הרכבת. אין בזה שום היגיון, ובמיוחד כאשר כל מערך התחבורה הציבורית כבר פועל באופן מלא והמשק כולו חזר לפעילות".

אדרעי טענה עוד כי "יש לנו את היכולת לשמור על בריאות הציבור ובריאות העובדים". לדבריה, לכל אורך החודשים בהם הרכבת לא פעלה שודרגו תוואי המסילות והתחנות ונעשו עבודות תחזוקה מקיפות בצי הרכבות, כדי לתת לנוסעים את השירות הטוב ביותר. "בנוסף לרצון שלנו לתת את השירות הטוב ביותר לנוסעים, הרי שכאלף עובדים ישבו 70 יום בבית וכבר נפגעו כלכלית בצורה משמעותית", היא הוסיפה.

חוזרים לנסוע בסוף השבוע

לאחר שלושה חודשי הפסקה, קווי ההסעה הציבורית ללא תשלום בשבת בתל אביב וערים נוספים בגוש דן ובמרכז עשויים לחזור כבר בסוף השבוע הקרוב. מיזם "נעים בסופ"ש" שהחל לפעול לפני כחצי שנה, בתל אביב, גבעתיים, רמת השרון וקרית אונו, זכה לביקושים גבוהים של נוסעים, שזכו לנסיעה ללא תשלום בשבתות.

בהמשך הצטרפו רשויות נוספות לקווי הנסיעה לתל אביב בשבת, בהן שוהם ויהוד. עם זאת, היו רשויות גדולות נוספות, בהן חולון, בת ים וראשון לציון, שלא הצטרפו למיזם, שעורר תרעומת בציבור הדתי. בשל הביקושים הגבוהים של נוסעים אף תוגברו בחלק מהקווים המיניבוסים וגם הוכנסו אוטובוסים למתן שירות.

מיזם נעים בסופ''ש (צילום: אבשלום ששוני)
מיזם נעים בסופ''ש (צילום: אבשלום ששוני)

המיזם החל לפעול כשלושה חודשים לאחר הפעלת ה"סבבוס" בשבתות ברמת גן. אולם עיריית רמת גן הודיעה אז על המשך הפעלה נפרדת של המיזם בשבתות. בכיר בעירייה מסר ל"מעריב" כי יש כוונה לחדש בנפרד את מיזם ה"סבבוס", אך זה יקרה ככל הנראה בעוד כמה שבועות.
בעקבות משבר הקורונה, הופסקה תנועת התחבורה הציבורית בשבת, המבוצעת במימון העיריות, בסכום המוערך בלמעלה מעשרה מיליון שקל בשנה. את מרבית ההוצאות מממנת עיריית תל אביב, מתחומיה יוצאים ונכנסים מרבית הקווים הנוסעים בצירי תנועה ראשית וכל רשות משתתפת על פי חלקה היחסי.

אבל משבר הקורונה הביא להפסקת המיזמים של תחבורה ציבורית בשבת וכעת, הם צפויים להתחדש, אבל עם הגבלות בשל החשד מהידבקות בקורונה. בין ההגבלות שנקבעו: שתי השורות הראשונות במיניבוס ליד הנהג יהיו חסומות לישיבת נוסעים וכל נוסע יורשה לעלות רק עם מסכה על פניו.

רכבת ישראל (צילום: רכבת ישראל)
רכבת ישראל (צילום: רכבת ישראל)

אל על האריכה את החל"ת לעובדיה עד סוף יולי

חברת אל על הודיעה על הארכת החופשה ללא תשלום של עובדיה בחודש נוסף, עד ל-31 ביולי. מנכ"ל החברה, גונן אוסישקין, שלח איגרת לעובדים בה כתב: "אנו נמצאים במרכזה של צומת קריטית לעתידה של אל על ועושים כל שביכולתנו על מנת למצוא את הדרך שתבטיח שגשוג ועתיד יציב ובטוח לאל על. זה לא יהיה קל ונכונו לנו ימים קשים, אך אני וצוות ההנהלה נחושים לעשות הכול על מנת להציל את הבית, ואני מאמין שנמצא את הדרך ביחד עם ההסתדרות ונציגי העובדים להגיע להסכמה שתאפשר את מתן הסיוע שנחוץ לאל על כמו אוויר לנשימה".