נועם לוי, יו"ר איגוד בעלי האולמות, עופר מרום, מנכ"ל המועצה לצרכנות, וכן נגה רץ, כלה שחתונתה בוטלה בשל משבר הקורונה, שוחחו הערב (שני) עם ענת דוידוב בתוכנית "איפה הכסף" ב-103FM והתייחסו למשבר בענף האירועים ולשאלה האם מגיע החזר על אירוע שבוטל.

קודם כל נדבר עם מי שאמורה הייתה להתחתן באולם והדבר הזה הוקפא בגלל הקורונה, נגה רץ, את הכלה נכון?
"כן, אני הכלה".

וזה לא יצא?
"התחתנו בפורום מאושר שהוא פורום מצומצם של 50 איש, לא במקום שהיינו אמורים להתחתן בו".

שילמתם כסף מראש?
"כן, שילמנו מקדמה".

כמה כסף שילמתם בערך?
"קצת מעל ה-20 אלף שקל".

ומה שנקרא, איפה הכסף?
"הכסף נמצא אצל בעלי האולם. אנחנו, עד חודש וקצת לפני, עוד היינו מאוד אופטימיים וקיווינו שדברים כן יוכלו לקרות. אני הייתי מאוד אופטימית האמת. בהתחלה דיברנו איתם שאולי כן נוכל לדחות ולעשות איזה שהוא משהו. המשפחות שלנו מטעמי אמונה וכאלה ביקשו שלא נדחה. בנוסף לזה נכנס לנו עוד איזה שהוא אירוע קצת עצוב במשפחה, של מוות של קרוב משפחה, דווקא בחו"ל, אבל זה ממש השפיע על הכול וזה שינה את כל המחשבה, וההורים ביקשו שלא נדחה, וכמובן שנעתרנו לזה ולא דחינו, וקיימנו אירוע קטן. האירוע שלנו היה אמור להיות גדול, 300 איש כמעט".

איך היה המשא ומתן, אם היה, מול בעל האולם?
"בהתחלה, ממש בתחילת אמצע מרץ, כשהדברים התחילו להתגלגל, חשבנו שעוד יהיה אירוע, אז באמת היינו בקשר נעים וטוב עם האולם, והם אמרו לנו שנתקדם לכיוון אחר פסח, ונראה מה קורה עם ההנחיות. בכל רגע נתון הם נתנו לנו להרגיש שהם איתנו והכול טוב. נגמר פסח, הוצאו ההנחיות, תקפות גם לתאריך האירוע שלנו. הם ביקשו מאיתנו להגיע לפגישה, הגענו לפגישה. היא לא הייתה נעימה כמו שציפינו בגלל שאנחנו אמרנו שאנחנו מקליטים את השיחה, כי אנחנו בסוף רוצים להיות מוגנים מכל הכיוונים, ועשינו את זה בצורה מוצהרת ונעימה, ולא משהו שהוא לא נכון".

הייתם הוגנים איתם.
"היינו הכי הוגנים שיש, וגם באנו אליהם בהצעה עוד לפני הפגישה, וגם במהלך הפגישה, שאנחנו גם מבינים שאם עכשיו אין תזרים מזומנים לבעלי האולמות, אז אנחנו יכולים לחכות גם עם החזר התשלום שלנו גם קדימה. הצענו להם חצי שנה, 10 חודשים, כמה שאפשר, וגם אם הם ירצו, אפילו שיחזירו בפעימות אחרי שהם יתחילו לעבוד ויהיה להם תזרים".

ושום דבר מזה לא התקבל?
"הפגישה פוצצה בגלל שהקלטנו את השיחה, והם לא אהבו את הרעיון. בהמשך זאת כבר הייתה התכתבויות בין עורכי דין כשאנחנו ביקשנו את המקדמה, והם מנגד ביקשו 75% מסך התשלום בטענה שביקשנו לבטל, מה שמעולם לא היה".

היה פסח, היה שבועות, היה גם ל"ג בעומר, מה נהיה? כלום?
"כלום, ממש ככה".

וזה כסף, זה לא צומח על העצים מה שנקרא.
"ההורים שלי לא מגדלים כסף על העצים, גם ההורים של בן הזוג שלי, אני חושבת שרוב ההורים של רוב האנשים. וגם הורים שכן מגדלים כסף על העצים..."

זה כסף של האנשים, צריכים להחזיר להם את זה.
"בדיוק. בשורה התחתונה זה כסף שאנחנו כיוונו אותו למטרה. גם כשאנחנו מזמינים שירות אחר שהוא לא חתונה, בסוף אנחנו מכוונים אותו, אנחנו רוצים לקבל מוצר. אני גם באה קצת מהעולם של האירועים, אני חושבת שאולי הגיע הזמן לעשות איזו שהיא רפורמה שכשזוגות משלמים כסף עבור אירוע, הוא צריך להיות סגור בתוך איזו שהיא קרן נאמנות שהיא באמת לטובת האירוע שלהם. זה בסדר לשלם מקדמה, אבל זה לא בסדר לעשות שימוש במקדמה הזאת לטובת כל כך הרבה דברים אחרים, ואז בלתי אפשרי להחזיר את הכסף, אם וכאשר".

עופר מרום, מנכ"ל המועצה לצרכנות

בטח יש לא מעט כאלה נכון?
"תלונות רבות של זוגות צעירים שקבעו חתונה בחודשים האחרונים, ובשל הקורונה בוטלו, מגיעות".

מה אפשר לעשות?
"מקדמה ששילמו, או התשלום כולו שלא מושב לצרכנים, יש כאן בעיה גדולה מאוד. יש כאן כשלון תמורה. אי אפשר לחייב את הצרכן, במקרה הזה, לשלם את הסכום על כשלון תמורה. הרי בסופו של דבר, הכסף שהם שילמו, הצ'קים הדחויים, ומצבה של נגה הוא טוב כי היא כנראה מבינה בתחום ובאה מתחום האירועים, היא שילמה רק מקדמה. מגיעות אלינו תלונות רבות של אנשים ששילמו את כל הסכום, אמנם בצ'קים דחויים, אבל צ'ק זה צ'ק. וכאשר מגיעים למצב כזה שיש כישלון תמורה, בעל האולם עושה דין לעצמו ומחליט להפקיד את הצ'קים".  

הוא יכול להפקיד כמה שהוא רוצה, אבל צ'קים דחויים אפשר לבטל. פה מדובר על צ'ק מזומן שניתן כמקדמה, ואני מניחה שיש עוד הרבה מקרים כאלה. השאלה היא מה אפשר לעשות. תביעה ייצוגית לא משתלמת בהקשר הזה מפני שלכל אחד יש סכום אחר, ולא יקבלו את הפיצוי הנאות. השאלה היא מה אפשר לעשות?
"משרד המשפטים הקים ועדה בין משרדית כדי לדון בדיוק בנושא הזה, ובכלל בהשפעת משבר הקורונה, על כל קיום חוזים של צרכנים רבים".

והמשנה ליועמ"ש אומר לחברים היקרים האלה, 'אל תפקידו צ'קים עבור אירועים שלא קוימו בגלל הקורונה', מי שכבר כן הפקיד, מה עושים איתו?
"המועצה לצרכנות הופיעה בפני הוועדה, נתנו את עמדתנו שאין להפקיד צ'קים כאלה. יש להגיע לפתרונות מאוזנים והוגנים ל-2 הצדדים".

תן לי רעיון בבקשה.
"רעיון, אם באמת זה אפשרי, עוד מעט מתחילים לשחרר וכבר מדברים על 250 איש וכו'".

את זה שחררו, הרבה מאוד דברים עכשיו בגלל איזו שהיא עלייה במספרים של המאומתים, לא משחררים כרגע, כולל רכבת, אבל חתונות עד 250 איש זה משמעותי, אז?
"אם אנחנו מוצאים פתרון שהוא מקובל בהסכמת הצדדים, אנחנו ממש מעודדים. אבל כמו במקרה שהציגה פה נגה, לא הסתדר. אין מצב שבעל האולם יעשה דין לעצמו, יפקיד את הצ'קים באופן חד צדדי וייגבה את הסכום".

אבל איך היא תראה את הכסף?
"אנחנו בעניין הזה בהחלט מסייעים לכל הצרכנים, ופונים לבעלי האולמות, במידה ולא, אנחנו מסייעים להם בתביעה כנגד אותם בעלי אולמות. יש פה כשלון תמורה".

כלומר אתם עושים את התביעה המשפטית בשביל הזוגות?
"כן, יש לנו מחלקה שלמה שמנסחת את כל כתבי התביעה, אנחנו מקווים לא להגיע לזה. ברגע שאנחנו פונים, בדרך כלל אנחנו מוצאים אוזן קשבת בצד השני. אני מבין את המצוקה".

כמה מקרים כאלה יש לכם במועצה?
"אנחנו מקבלים ממש עשרות רבות של תלונות, ובחלקן הגדול בסכומים הרבה יותר גבוהים ממה ששמענו כאן. ואם אנחנו רוצים לצאת גם עם טיפ לעתיד, אין לשלם שום דבר לבעלי אולמות מעבר למקדמה. למה לתת את כל הצ'קים? צ'קים דחויים זה כסף, זו בעיה, לא כולם יכולים לבטל אותם".

אפשר לבטל צ'קים, כבר דיברנו על זה לא אחת בכל מיני הקשרים.
"נכון, ואנחנו אמרנו שברגע שיש פה חוסר תום לב, ויש פה כשלון תמורה מלא, מסיבות שאינן תלויות בצרכן - יש אפשרות לבטל את הצ'ק אם הוא מסרב להחזיר אותו. אבל מה שאומר פה ארז קמיניץ, המשנה ליועמ"ש, זה 'אל תפקידו צ'קים עבור אירועים שלא קוימו בשל הקורונה', זוהי הנחיה. זה כבר לא סתם המלצה, ואני מקווה מאוד שבעלי אולמות יקפידו על כך".  

איך מצלצלים אליכם?
"1-700-727-888 או להיכנס לאתר ולפנות אלינו".

נועם לוי, יו"ר איגוד בעלי האולמות

מה מצבך בכל הבלגן הזה? כמה ביטלו? כמה צ'קים יש אצלך שלא החזרת? אולי החזרת?
"קודם כל התופעה של הקורונה, אף אחד לא זימן אותה, בטח לא בעלי האולמות. מה שקרה עם כל הנושא הזה, זה שבעלי האולמות באמת מתמודדים עם קשיים מאוד גדולים שאפילו משלמים גם שכר דירה של מאות אלפי שקלים, ועוד חלק מהעובדים. זאת אומרת יש פה הוצאות אדירות. אני יכול להגיד לך שבדקתי את הנושא הזה, ובהרבה מקרים האירועים נדחו ולא בוטלו. קודם כל אני שמח שאנחנו חוזרים לעבודה ביום ראשון הקרוב ומתחילים לעשות הרבה אירועים שחלק גדול מהם באמת נתן מקדמות".

שזה 250 איש ולא 100, וזה מאוד משמח, ואתם תהיו ערוכים לכל העניין הזה.
"אנחנו נהיה ערוכים, ואנחנו נלחמנו באמת כבר המון זמן לעשות את העבודה כדי לפתור את הבעיה הזו".

במקרה של חתונה לא מתקיימת, אירוע לא מתקיים, אתה כן מחזיר כסף?
"לפני שלושה, ארבעה, חמישה שבועות לא ידענו אם אנחנו חוזרים. אם בעלי האולמות היו מחזירים את המקדמות, היה קורה דבר אחד, כולם היו קורסים. אם כולם היו קורסים, הנזק היה הרבה יותר גדול כי האחוז הגדול היותר של האנשים מתחתן, ואז היה קורה משהו מאוד עצוב - שהרבה אנשים שילמו מקדמות ואין להם אולם. לכן, צריך להסתכל בהיבט הזה. זה שיש לנו נזקים עצומים, לא היה שום מקור הכנסה בתקופה הזאת, ולכן גם לא הייתה את האפשרות להחזיר את המקדמות".

אבל איפה הכסף הזה? נתתי לך 50 אלף שקל, מה עשית עם זה? איפה זה?
"קודם כל אני חושב שהמקדמות הן הרבה יותר נמוכות".

זה 50 אלף כמשל, אז 10,000, איפה זה? אני רוצה את זה בחזרה. ביטלתי את החתונה, לא רוצה את זה. מה אני עושה?
"מה שאנחנו כרגע עושים, אנחנו בודקים את הדברים האלה. קודם כל אנחנו שמחים היום לחזור ולסיים חלק גדול מהבעיה על ידי קיום האירועים".

אם אני לא רוצה יותר חתונה, מה תעשה?
"את הנושא הזה אנחנו פותרים דרך ההתאגדות, ואנחנו בדיונים כולל עם קמיניץ (המשנה ליועמ"ש), כדי לראות איך פותרים את הבעיה הזו של הזוגות שלא מקיימים אירוע".

כלומר תחזירו? לא תהיה ברירה. אם היועץ המשפטי לממשלה מתערב, כבר לא תהיה ברירה.
"אז אנחנו נציג את העמדה שלנו, ונמצא פתרון שיגן על שני הצדדים".    

אנשים שביטלו אירוע, ייצאו מכאן עם כסף?
"אנחנו מנסים לפתור את זה בצורה כזאת שגם האולמות לא יקרסו וגם הזוגות לא ייפגעו. זה דבר שהוא נמצא כרגע בדיונים. רק תביני עוד דבר אחד, שגם זוגות שהיו אמורים להתחתן בחורף קיבלו תאריכים מצוינים גם בספטמבר ובאוגוסט שעולים הרבה יותר".

הכול בסדר, אני רק מדברת על מקרה שאנשים קבעו אירוע ואין אירוע, לא רוצים, בוטל.
"אז אני אומר, אנחנו מקיימים את האירועים, ואת האירועים שאנחנו לא מקיימים, אנחנו בדיונים עם קמיניץ כדי לייצר מצב הוגן לשני הצדדים, שמצד אחד בעלי האולמות לא ייקרסו, ומצד שני הזוגות לא ייפגעו".

כי זה לא נעים להגיע לבתי המשפט, זה רק יגדיל לכם את ההוצאות.
"חשוב לי להגיד לך שכל בעלי האולמות עשו מעל ומעבר כדי לשמור על הזוגות. עוד דבר גדול שגרם לנו נזק, שגם הכמויות, שהיו אירועים של 600 ו-700 צנחו ל-200 או 250, גם במקרה כזה, אנחנו לא מרימים את המחיר".

אתם בסדר ואנחנו מבינים אתכם והכול, אני רק שאלתי מה קורה אם אנשים מבטלים אירוע, אין אירוע, אז מגיע להם כסף חזרה.
"בחלק מהמקרים שמבטלים אירוע, יש סעיף מאוד ברור של ביטול אירוע. ברוב המקרים לא ניתן לבטל אירוע, ניתן לדחות, כי אנחנו מוכרים ימים. אז יש סעיף לכל אולם שברוב המקרים מדבר על דחייה ולא על ביטול, אבל עדיין אנחנו מנסים לפתור את הבעיה".

אנחנו באירוע מיוחד.
"אני חושב שצריך להבין שנגרמו לנו הפסדים עצומים, ואנחנו בסך הכול מגנים על הזוגות, ובאמת עושים הכול כדי להוציא אותם מרוצים. על אף הנזקים העתידיים שלנו, אנחנו מתחשבים בכולם".