הכתבה נכתבה בשיתוף LawGuide

מאסר על תנאי בן מספר חודשים, עבודות שירות בהיקף נמוך וקנס נמוך מחצי משכורת ממוצעת אחת הם העונש שבית משפט בישראל גזר לאחרונה על עבריין מין שהורשע בגין ריבוי מעשים מגונים וריבוי הטרדות מיניות, שבוצעו כמעט יום יום במשך כחצי שנה.
 
מה שהחל בסיוט שעבריין המין גרם לנפגעת בכל מעשה מגונה מהמעשים המגונים שביצע בה ובכל הטרדה מינית מההטרדות המיניות שהטריד אותה החל משנת 2013, נמשך במהלך 5 שנות סיוט שעברו על הנפגעת מהרגע בו הגישה את התלונה במשטרה בשנת 2015 ועד הסיוט שהנחית על ראשה בית המשפט בגזר הדין בשנת 2020.
 
פסיקת בתי המשפט בעבירות מין אינה מרתיעה עברייני מין
המסקנה הבלתי נמנעת הינה שפסקי דין כנ"ל בענייני עבירות מין, כולל אונס, מעשה סדום, מעשה מגונה והטרדה מינית מכל סוג שהוא אינם מרתיעים את עברייני המין ואין בכוחם לצמצם בכהוא זה את המעשים המגונים, את מעשי האונס ואת ההטרדות המיניות מכל הסוגים האפשריים.
במקום שפסקי דין ישמשו כחלק ממעטפת המניעה או לפחות יביאו לצמצום משמעותי של מגפת ההטרדות המיניות ועבירות המין, הם דווקא ירתיעו נפגעות ונפגעי הטרדה מינית ועבירות מין מהגשת תלונה במשטרה ומניהול המערכה נגד הפוגעים במסגרת ההליך הפלילי.

לפניה ישירה אל עורך דין איילון בירנבוים, לחץ/י כאן

המחוקק קבע את עקרונות הענישה ואת מתחם הענישה ההולם
תהא זו טעות להפנות אצבע מאשימה בגין פסיקה מקוממת כאמור רק כלפי בית המשפט. לשופטים יש אמנם שיקול דעת רחב מאד אך המחוקק במסגרת תיקון 113 לחוק העונשין הוא שקבע את עקרונות הענישה ואת מתחם הענישה ההולם שעל השופט להתחשב בהם במתן גזר הדין.

אין מנוס מהמסקנה שלא ניתן להשיג הרתעה במסגרת "כללי המשחק" הנוכחיים ועל מנת להשיג הרתעה בקרב עברייני מין יש לשנות את "כללי המשחק" ולהחמיר אותם באופן קיצוני ודרמטי. 

אילו "כללי משחק" יש לשנות?

1.      מיסוד מתחם ענישה הולם חדש שלא מתבסס על מתחם הענישה הקיים ועל פסיקה קיימת
הענישה במסגרת הפסיקה הקיימת אמנם מעניקה שיקול דעת רחב לשופט אך היא צריכה להיות במסגרת המתחם ההולם הקיים וכל חריגה מעקרונות ההלימה צריכה להיות מנומקת.
החמרה שמתבססת על המתחם הקיים ותחמיר אותו למשל ב 10% - 20% תחטיא את המטרה. ההחמרה המתבקשת הינה במאות אחוזים. אם עבריין מין ידע שהוא צפוי לקבל 25 שנים בכלא, הוא יחשוב אלף פעם לפני שיבצע אונס או מעשה סדום או מעשה מגונה או כל עבירת מין אחרת. החמרה כזו לא תעלים את התופעה אבל היא תצמצם אותה באופן משמעותי ביותר.

2.      פסיקה מחמירה ביותר במסגרת מתחם הענישה ההולם החדש
גם במסגרת מתחם ההלימה החדש, לשופטים יהיה שיקול דעת. כאשר שופט גוזר את דינו של נאשם, כדאי שיתמקד בנפגעי העבירה שמולו ושתהיה לו אג'נדה שתכלול הרתעה קשה של הפוגעים מתוך מדיניות של הגנה על הנפגעות והנפגעים. מדיניות של ענישה משקמת לעבריינים פוגעת קשות בנפגעות ובנפגעי הטרדה מינית ומנציחה את מגפת הפגיעות המיניות.

3.      שינוי מדיניות קבלת ההחלטות באשר לסגירת תיקים שנפתחו עקב תלונות על עבירות מין
לפי הסטטיסטיקה המוכרת כ-87% מהתיקים שנפתחים בעקבות תלונות על עבירות מין, נסגרים מחוסר ראיות. בתיקים הנותרים מוכרים הרבה הסדרי טיעון (או בשמם העממי והקולע יותר: "עסקאות טיעון"). במסגרתם, תמורת הודאה של הנאשם, הפרקליטות ממירה עבירות קשות בקלות יותר ואף מוחקת חלק מהעבירות. כך, מוגש נגד הנאשם כתב אישום שהמתואר בו שונה בחלקו ולעיתים ברובו ממה שקרה במציאות. העוול שנגרם בכך לנפגעות ולנפגעי עבירות מין הוא עצום. תוסיפו לכך את הפסיקה המקוממת כפי שתואר לעיל ותקבלו מציאות עגומה ביותר שנפגעות ונפגעי הטרדה מינית ועבירות מין שונות נתקלים בה לעיתים קרובות ונאלצים להתמודד איתה.

המצב העגום הנ"ל אינו מותיר את נפגעות ונפגעי ההטרדה המינית ועבירות המין השונות ללא מענה ועורך דין דורון ויינרייך שמתמחה באופן בלעדי בייצוג נפגעות ונפגעי הטרדה מינית, תקיפה מינית ועבירות מין שונות ומייצג נפגעות ונפגעים בלבד, משתמש בכלים חוקיים נוספים שיעילותם גבוהה יותר (אך כמובן מתאים את הכלים לנסיבותיו של המקרה הספציפי ולדמויות הרלבנטיות באותו מקרה).

לפניה ישירה לעורך דין דורון ויינרייך, לחץ/י כאן

לאחר פגיעה מינית רצוי לפנות בדחיפות לייעוץ משפטי מקצועי
במקרה של חשש לפגיעה מינית כלשהי, מומלץ לפנות בדחיפות לייעוץ משפטי פלילי וחשוב שיהא זה ייעוץ אצל מי שהוא מומחה בתחום הספציפי של הטרדה מינית ועבירות מין, ומתמחה בייצוג נפגעות ונפגעי הטרדה מינית ולא אצל מי שהוא "מומחה" בכל התחומים המשפטיים האפשריים.

עורך הדין דורון ויינרייך (צילום: איקי)
עורך הדין דורון ויינרייך (צילום: איקי)

עו"ד דורון ויינרייך, מתמחה באופן בלעדי בהטרדות מיניות, פגיעות מיניות ועבירות מין שונות והוא מקפיד לייצג נפגעות ונפגעים בלבד, הכתבה באדיבות אתר עורכי הדין LawGuide.
*לתשומת ליבך, המידע בעמוד זה אינו מהווה יעוץ מכל סוג או המלצה לנקיטת הליך או אי נקיטת הליך. כל המסתמך על המידע עושה זאת על אחריותו בלבד. נכונות המידע עלולה להשתנות מעת לעת.

הכתבה נכתבה בשיתוף LawGuide