על רקע מותו של הצעיר הפלסטיני איאד אלחלאק, צעיר בעל מוגבלות שנורה למוות בידי כוחות מג"ב, פתח היום (שלישי) נשיא המדינה ראובן ריבלין את מפגש ההקמה הראשון של ועדה בין-משרדית, בראשות מנכ"ל משרד הרווחה, אביגדור קפלן, לשיפור התמודדות כוחות האכיפה במפגש עם אנשים עם מוגבלות.

בדיון שהתקיים ביוזמת נשיא המדינה, משרד העבודה והרווחה, ומשרד המשפטים, השתתפו שר העבודה והרווחה איציק שמולי, שר המשפטים אבי ניסנקורן, מנכ"לי בית הנשיא, מנכ״ל משרד הבריאות, מנכ"ל משרד המשפטים, היועת המשפטי לנשיא, נציב שוויון זכויות לאנשים עם מוגבלות, אברמי טורם, הפעיל החברתי ועיתונאי מעריב ג'וש ארונסון, יוסף דוד האריס שדיבר בשם אנשים עם מוגבלויות ואורן הלמן, אב לילדה בחינוך המיוחד.

הנשיא התייחס בפתח דבריו למותו של אלחלאק ואמר: "עבר כבר יותר משבוע מאז הטרגדיה הנוראה שהתרחשה בשער האריות. מותו של איאד אלחלאק צעיר על הרצף האוטיסטי שנורה על ידי שוטרי מג"ב מזעזע את כולנו. 32 שנים גידלו הוריו של איאד את בנם, יקירם. במסירות, ברגישות, באהבה גדולה. אין מרפא לחלל שנפער בלבה של משפחה שאיבדה את בנה. כל משפחה, כל בן. מכאן אני מבקש לשלוח את תנחומיי, מעומק הלב, למשפחת אלחלאק. אללה ירחמהו, ואינשאללה אַחֵ'ר אַל-אַחְזָאן. מי ייתן שיהיה זה כאבכן האחרון. אנו ממתינים לתוצאות חקירת מח"ש של האירוע החמור והמטלטל הזה. אני מצפה שחקירה זו תמוצה ביעילות ובהקדם. עלינו להבין בדיוק את אשר ארע ולהפיק את הלקחים. לעשות הכול, כדי שאירוע נורא כזה, לא יחזור על עצמו".

״בטרגדיה של משפחת אלחלאק קיים גם מרכיב שקשור לתופעה רחבה יותר", אמר הנשיא והתייחס למפגש בין אנשי רשויות האכיפה וכוחות הביטחון עם אנשים עם מוגבלויות. "זהו נושא שהסב כבר צער כבד למשפחות רבות. רק השנה אירעו מספר טרגדיות קשות במפגש שבין רשויות האכיפה ואנשים עם מוגבלויות, במהלך הפגנות, במסגרת בידוק שגרתי או תוך כדי טיפול בהפרת הסדר הציבורי. אנשי רשויות האכיפה, המשטרה, צה"ל, שב"כ, אנשי אבטחה ופקחי רשויות עירוניות מתמודדים יום יום עם אירועים מורכבים כאשר המפגש עם אנשים עם מוגבלויות עלול להוביל לחיכוכים מיותרים שעלולים להיגמר חלילה באבדן חיים יקרים. קשיי התקשורת, הלחץ, והתגובות הבלתי צפויות, עלולים להביא לתוצאות קשות. זו איננה גזירת גורל. אם נשכיל להכיר, להבין, ולבצע את ההתאמות הנדרשות נוכל להבטיח ביטחון, ויחס מכבד ושוויוני לכולם".

"החברה שלנו, שלנגד עיניה עומדים הערכים היהודיים והדמוקרטיים, ובראשם ערך חיי האדם, צריכה להעניק לשומרים שלנו, לכל גורמי האכיפה, את הכלים הנדרשים כדי לטפל בכל הקבוצות והאוכלוסיות, עמם הם באים במגע, זה איננו רק החוב שלנו כלפי האזרחיות והאזרחים מקרבנו החיים עם מוגבלויות אלא גם חובתנו לשוטרים ולחיילים, למאבטחים ולפקחים. אנחנו שולחים אותם להתמודד עם סיטואציות מורכבות, לעתים תכופות תוך סיכון חייהם", הוסיף.

"אנחנו מציידים אותם בכלי נשק, כדי שיוכלו להגן על עצמם ועלינו, אבל האם אנחנו מציידים אותם גם בכלים ובהנחיות מתאימים שיסייעו להם במפגש עם אנשים עם מוגבלויות? עלינו להפגיש את גורמי האכיפה עם האוכלוסיות השונות שמרכיבות את החברה הישראלית, ליצור היכרות, ולהכשיר אותם להתמודדויות המורכבות שמזמנים המפגשים עם אוכלוסיות מיוחדות. לא להטיל את האחריות על הש"ג, אלא לתת לו את הכלים וההכשרה הנדרשים למשימות שאנו שולחים אותו אליהן. לפתח בו את הרגישות הנדרשת, רגישות שנגזרת מהאמונה העמוקה שלנו, כחברה, ש'חביב אדם שנברא בצלם'. כל אדם", המשיך הנשיא.