תרבות

בָּלַנְס בסלון
כבר שלושה חודשים לא היינו בתיאטרון או בהופעה, ולאור העובדה כי פתיחת מוסדות התרבות נדחתה למועד בלתי ידוע, אין ספק כי הביקוש להופעות בפורמט אינטימי יותר הולך וגדל. "זה משהו שהיה קיים ומבוקש עוד לפני הקורונה, אבל עכשיו בעקבות המגיפה כל האלטרנטיבות האחרות פשוט לא קיימות", אומרת ענבר מורנו שתיוי, הבעלים של חברת "אינטימיק – הופעות סלון" המתמחה בהופעות של אמנים מוכרים וידועים בסלון הבית שלך. בין האמנים ניתן למצוא למשל את דנה ברגר, קורין אלאל, שלומי ברכה, ירמי קפלן, דן תורן ורבים אחרים.

"ישנו קהל שהיה רגיל ללכת להופעות, שצמא עכשיו להופעות, לצריכת מוזיקה, דברים שאינם מתקיימים כרגע, ובהחלט קיימת התעניינות לגבי הופעות פרטיות בסלון הבית", היא אומרת. "כמו כן, אנשים שנהגו לחגוג אירועים משפחתיים מיוחדים, כמו ימי נישואים וימי הולדת עגולים בחו"ל עם המשפחה, לא יכולים לעשות זאת כרגע. גם הם מחפשים דרכים אחרות. בהופעה בסלון הבית הפרטי גם המארחים וגם האורחים מרגישים נוח, כי הם מגיעים למקום מוכר ולא למקום המוני עם החשש להידבק. זה גם מסייע לאמנים להתפרנס בימים אלה. אם פעם הם היו מופיעים גם על במות וגם בסלון הפרטי, נכון לעכשיו הסלון הפרטי זו האופציה הכמעט יחידה להתפרנס".

קולינריה

ארוחה אינטימית
לעומת בעלי מסעדות שחווים קשיים רבים בתקופה הנוכחית, המצב משחק דווקא לטובת השפים שאין בבעלותם מסעדה, כאלה שמעדיפים את הקונספט של לארח בביתם או להגיע לבית הלקוח ולבשל ארוחה אינטימית למספר מצומצם של סועדים. "אני רואה איזו עלייה יש אצלי בעבודה", אומר השף ניר צוק שמארח לארוחות משתה אצלו בבית ביפו עד 28 איש. "אנשים רוצים היום חוויה יותר אינטימית, להיות עם אנשים שהם מכירים, להוריד את הסיכון להידבקות. יש כאלה שמתקשרים ואומרים: 'אנחנו רוצים לחגוג עם משפחה וחברים, אבל יש לנו חבר בקבוצת סיכון, לכן אנחנו חוששים ללכת למסעדה ומעדיפים חוויה פרטית'. אני חושב שיש קהל שקודם לא היה מפרגן לעצמו בקטע של ארוחה פרטית עם שף, ואילו עכשיו דווקא מחפש את החוויה הזאת. הקורונה עשתה טוב לשפים שמארחים בבתים". 

ניר צוק (צילום: שלומי יוסף)
ניר צוק (צילום: שלומי יוסף)

פנאי

חצי פגישה
אפליקציית זום שפרצה בסערה לחיינו עם תחילת הקורונה, תמשיך ללוות אותנו בתקופה הקרובה בכל הקשור לחיי הפנאי שלנו. למה בעצם לוותר עכשיו על האופציה הכל כך פשוטה של לשמוע הרצאה בזום, להשתתף בסדנה, לעשות שיעור פילאטיס ולפעמים גם להיפגש עם חברים בדרך הזו? גם אם לאט־לאט אנו חוזרים להרגלים שלפני הקורונה, עדיין נמשיך ליהנות מיתרונות הזום. "החיים שלנו עם הכניסה לסגר עברו טלטלה שהכניסה אותנו למשבר, וכמו בכל משבר, אחרי ההלם הראשוני מתחילה הסתגלות מיטבית עם המצב", אומרת ד"ר אביטל לאופר, דיקן בית הספר למדעי ההתנהגות באקדמית נתניה.

זום (צילום: רויטרס)
זום (צילום: רויטרס)

"זום היה אחד האמצעים שעזרו לאנשים להתמודד עם הסגר. הוא אומץ במהירות לא אופיינית שגרמה לכך שאפילו אוכלוסיות שבדרך כלל מתקשות או נמנעות מלאמץ טכנולוגיות חדשות, כמו למשל מבוגרים וחרדים, אימצו אותו במהירות רבה, והייתי אומרת שאפילו מפתיעה, שהפכה אותו מכלי טכנולוגי שמעטים מודעים לו למיינסטרים. כיוון שכך, הוא הפך להיות אחד מהכלים שנמצאים בארגז הכלים שלנו ממש ליד הוואטסאפ. הזום חוסך בייביסיטר, נסיעה, דלק וזמן. לכן אני מאמינה שאנשים רבים ימשיכו לאמץ אותו גם בתקופה הקרובה". 

אופנה

שיק או שוק
"כל אחד שואל אותי היום איפה אפשר להשיג את הסנדלים עם הסקוצ'ים", אומרת הסטייליסטית ליאת אשורי. "הסנדלים האלה מככבים עכשיו אצל כל המינים והגילים. הבשורה באה כמו תמיד ממעצבי־על, במקרה הזה מבית האופנה שאנל, ומאז אפשר למצוא זאת בכל רשת אופנה בארץ, בחנויות נעליים וגם ברשתות ספורט, כמובן עם הבדל 'קטנטן' במחיר לעומת המותג של שאנל". אשורי מבינה למה הורים מחפשים את הטרנד הזה לילדיהם הקטנים. "יש בזה משהו פרקטי ונוח", היא אומרת, "הסקוצ'ים מאפשרים לבסס את הרגל, להקטין או להגדיל גם בחלק של האצבעות וגם במפרק הרגל ולהתאים את המידה באופן אישי". את עניין הנוחות היא יכולה להבין גם לגבי המבוגרים ("אם הרגל טיפה יותר נפוחה, אפשר להרחיב את הסקוץ'"), אך מבחינת המראה, היא מודה, אינה מבינה למה נשים כל כך מתלהבות מזה. "לדעתי האישית זה ממש לא סקסי ולא שיקי, אבל עם לקוחות לא מתווכחים", היא מסכמת.

סנדל נוחות מבית המותג CAPRICR (צילום: יח''צ חו''ל)
סנדל נוחות מבית המותג CAPRICR (צילום: יח''צ חו''ל)

מרחב העבודה

הפרדת כוחות
בעת הזו נראה לא רק שינוי במודל העבודה שבו יותר אנשים עובדים מהבית, אלא גם סביבת העבודה במשרדים עצמם משתנה. "בנקודת הזמן הנוכחית, מרבית החברות במשק שמות דגש על פתרונות הפרדה בין העובדים. פתרונות שאינם קבועים ועם זאת מעוצבים ונוחים, שייתנו מענה איכותי לטווח הנראה לעין. כמו למשל, מחיצות פרספקס, מחיצות רצפה־תקרה ומחיצות זכוכית על גבי השולחן", אומר עופר איתן, מנכ"ל ובעל חברת מיי דסק המתמחה בסביבות עבודה. "במקביל, כדי לתת תחושה בטוחה יותר, ייכנסו לחללי העבודה חומרים סטריליים ואנטי־בקטריאליים, בהם טפטים רחיצים שאותם אנחנו מכירים לרוב מבתי החולים, וכן חומרי ריצוף וחיפויי קיר שמיוצרים בטכנולוגיות ייחודיות שהופכות אותם לעמידים ובלתי סופגים ועל כן אנטי־בקטריאליים. נראה גם מגירות טאץ' שהמגע בהן מזערי ומאפשר פתיחה קלה גם באמצעות הרגל או המרפק, ואילו ברזים לשטיפת ידיים יכללו פיית סבון ופיה נוספת לאלכוג'ל".

נופש

האגם הלאומי
רבים מהישראלים יישארו הקיץ בארץ. עם מפלס שנמצא בשיאו, הכנרת מהווה מקור משיכה לתיירות שאחרי הסגר. ואכן, הישראלים נוהרים בימים אלה לאזור הכנרת. בכפר הנופש עין גב, למשל, הממוקם על שפת הכנרת, נרשמו ביקושים גבוהים מיד עם פתיחת החופים והתיירות הכפרית. "ניכר כי עם ישראל מעוניין ליהנות מיופיה של הכנרת ולנוח מהסגר הארוך שחווה בבית", אומר חיים סתתיהו, מנכ"ל כפר הנופש עין גב. "לשמחתנו, מרקם המרחב שלנו מאפשר התאמה מוחלטת לאירוח על פי הנחיות 'התו הסגול'. חדרי כפר הנופש ממוקמים ממש בסמוך לקו המים של הכנרת. חוף הרחצה עם שירותי הצלה מסודרים הינו רחב ידיים ומאפשר שמירה על ריחוק. ארוחות בוקר מוגשות לאורחים במסעדת כפר הנופש על פי הנחיות 'התו הסגול' ובכל חדר הצבנו ערכת ניקיון וחיטוי הכוללת מסיכות, כפפות ואלכוג'ל". גם בחופי איגוד ערים כנרת נערכו עם תוכנית סדורה על פי התו הסגול לחופי הכנרת ותפעולם, בהתאם להנחיות משרדי הפנים והבריאות.

מתרחצים בכנרת (צילום: חגי פלג, חוף כפר הנופש עין גב)
מתרחצים בכנרת (צילום: חגי פלג, חוף כפר הנופש עין גב)

חו"ל

חופשה קל"ב
אם בימים רגילים התלבטנו רבות להיכן לטוס בקיץ עם המשפחה, הרי שעכשיו, בשגרת הקורונה, האופציות די מצטמצמות. "ענף התיירות הוא אחד התחומים שיעברו את השינויים הדרמטיים ביותר בקיץ הקרוב", אומרת שירלי כהן עורקבי, סמנכ"ל השיווק והמכירות באשת טורס. "הקיץ הזה, הטרנד השולט יהיה חופשות בטבע שמאפשרות ריחוק חברתי מרבי. בחו"ל, יוון וקפריסין הולכות לככב, כיוון שמדובר ביעדים קרובים שנחשבים לנקיים מקורונה, המאפשרים לשמור על ריחוק חברתי על ידי יציאה לאתרי טבע או חופים מבודדים יחסית. כמו כן, הביקוש ליעדים עירוניים שירד בעקבות הקורונה ושלרובם עדיין אסור לטוס, ינותב גם הוא לקפריסין ואיי יוון". תוהים כמה זה יעלה? לדברי כהן עורקבי, חבילה לארבעה לילות בחודש יולי באי היווני קורפו (כולל טיסה, העברות ומלון חמישה כוכבים על בסיס לינה וארוחת בוקר) תעלה 759$ לאדם בהרכב של זוג עם שני ילדים. ואילו חבילה לארבעה לילות ביולי לפאפוס בקפריסין (כולל טיסה, העברות ומלון ארבעה כוכבים על בסיס לינה וארוחת בוקר) תעלה 429$ לאדם בהרכב זוגי. 

קפריסין (צילום: אינג אימג')
קפריסין (צילום: אינג אימג')

עיצוב הבית

אין כניסה לבקטריות
"המציאות החדשה מחייבת אותנו למצוא פתרונות חדשניים וטכנולוגיים שיעזרו לקהל הצרכנים ולציבור בכלל לשמור על הניקיון וההיגיינה, הן במרחב הפרטי והן במרחב הציבורי", אומרת מאיה דונרשטיין יתיר, סמנכ"לית שיווק של רב־בריח. החברה השיקה לאחרונה דלתות כניסה בגמר צבע אנטי־בקטריאלי, בעל יעילות גבוהה במניעת התפשטות ובהשמדת חיידקים מסוכנים. מדובר לא רק בדלתות. בעקבות הקורונה הגיחו לחלל הבית פריטים נוספים המתהדרים בכך שהם מגינים על בריאותנו. למשל, מחלקת המחקר ופיתוח של חברת חמת שקדה עם תחילת משבר הקורונה על פיתוחו של ציפוי מתכתי אנטי־בקטריאלי ייחודי לברזים ואביזרי אמבטיה המבוסס על סגסוגת אנטי־בקטריאלית שמגבילה את יכולת השרידות של מגוון רחב של בקטריות למספר שעות בודדות. ואילו בחברת זהבי עצמון ניתן להשיג את קולקציית האריחים החדשנית מבית LEA, המשלבת את טכנולוגיית החומר Microban המוחדר לשכבה העליונה של האריח ומונע גדילה של חיידקים ומיקרואורגניזמים זיהומיים שונים.

ילדים

מנפחים וטובלים
ההגבלות על מספר הרוחצים בבריכות הציבוריות וגם החשש להידבק גרמו לעלייה ברכישת בריכות מתנפחות שבהן הילדים יכולים להשתכשך בהנאה במרפסת או בגינת הבית. "מתחילת משבר הקורונה אנו רואים ביקוש גבוה בעשרות אחוזים לבריכות מתנפחות", אומר אורי לנדא, מנכ"ל אתר הצעצועים אמיגו. "נערכנו מבעוד מועד עם מלאי גדול של בריכות ומתנפחים מסוגים שונים והרחבנו את קטגוריית הקיץ על מנת לתת מענה לכל הביקושים. ישנו מגוון גדול של בריכות מתנפחות, ביניהן בריכה עם סל למשחק במים, בריכות עם אלמנטים שמשפריצים מים על הילדים ועוד". 

בריכת ילדים מתנפחת (צילום: אתר אמיגו)
בריכת ילדים מתנפחת (צילום: אתר אמיגו)