מע׳אר (יש הכותבים מג׳אר), הוא כפר שלו הממוקם בין כרמיאל לטבריה ובו חיים 24,400 תושבים בני שלושת הדתות: מוסלמים, נוצרים ודרוזים. הישוב מוקף כולו הרים ונופים עוצמתיים של אבן והיסטוריה.
החלטנו לצאת ולחקור את הכפר הזה בידיעה ברורה שבמקום בו מתאגדות שלוש דתות מרתקות כל כך, חייבים גם להיות שפע של טעמים וסיפורים. הכפר הוא מועצה עצמאית,ובמרכזו תמצאו רחוב ראשי סואן ועמוס בעשרות בתי עסק שמרביתם מסעדות, מאפיות וקונדיטוריות. לא לחינם רצות שמועות על הקולינריה בכפר הזה ,לפני כ-4 שנים הוקם בכפר בית ספר לבישול לנשים ובמתנס של הכפר מתקיימות תחרויות בישול בסגנון מאסטר שף בהן הזוכות מקבלות כפרס ציוד מקצועי למטבח, מטרת התחרויות היא לעזור לנשים בכפר להפוך את הבישול הביתי ליזמות עסקית ולכן  ניתן למצוא פה ריכוז עשי של מסעדות קטנות וקונדיטוריות משובחות.

אז אחרי שהיללנו ושיבחנו, הגיע הזמן לטעום ולספר לכם מה מומלץ. 

אירוח ביתי ומסעדות

עולש הגליל
עולש הגליל הוא מיזם אירוח ביתי של מיעאד עסאקלה - אישה דרוזית מדהימה, שתפתח בפניכם את ביתה ותארח אתכם כאילו אתם חלק מהמשפחה שלה. הבית עצמו מהמם ולא פחות החצר המרווחת שיכולה בקלות להכיל צי של כלי רכב. מיעאד תכין לכם מטעמים כמו מקדוס - חצילים חריפים בסגנון סורי, קובה בורגול מבושל ביוגורט, פיתה מנקיש עם לאבנה ובצל, קובה מטוגן עם שייטל וכבש, עלי גפן אותם מיעאד מבשלת יחד עם בשר כבש, סלט עולש בר, פטאייר ממולא בתרד, סמבוסק עם גבינה וזעתר, מקלובה ועלי גפן ממולאים, סלטים ועוד. כל זה ועוד עולה רק 150 שקלים לאדם ובסיום יש כמובן גם תה קפה וקינוחים. שולחן מרהיב וכל כך עמוס כמו בבית של מיעאד לא פוגשים כל יום, תאמינו לנו.
בתיאום מראש, טל׳ 050-8187066

כמה יפה ככה טעים- עולש הגליל (צילום: גיל אבירם)
כמה יפה ככה טעים- עולש הגליל (צילום: גיל אבירם)

JUVANI
10 דקות נסיעה מהכפר מע׳אר, בכפר עילבון, נמצאת פנינה קולינרית בשם JUVAN. זוהי מסעדה קטנה שממוקמת בתוך בקתת עץ שבחלק הקדמי שלה יש חצר אינטימית עם מספר שולחנות. המקום שייך לשני אחים, מרואן ופאדי, בני 23 ו-24 שנולדו ברומא וגדלו עם שמות איטלקיים, אנטוניו ופאולו. אביהם למד בותיקן את המשפט של שלושת הדתות והיה הישראלי הערבי הראשון שגם התחתן בוותיקן. ההורים החליטו לחזור לארץ לגדל את הילדים, פתחו מסעדה שכיום מנהלים אותה האים בליווי האב. מכיוון שמרואן ופאדי גדלו על האוכל והתרבות האיטלקית, הם מביאים לכפר את מה שהכי התגעגעו אליו, עם כמה טוויסטים מהמטבח הערבי. כך למשל אפשר למצוא בתפריט גם סלט פטוש ותבולה לצד מנות פסטה, נקניקיות פיקנטיות, פלאפל שרימפס וקפרזה מעולה. יש גם אפילו גלידה מטוגנת בתוך בלילת טמפורה!
בוויז: מסעדת ג׳ובאני, 04-9000050

סמבוסק הכפר
״סמבוסק הכפר״ הוא ״סמבוסק הארזים״ המקומי שבו מכינים אוכל דרוזי מעולה ואופים בטאבון מנקיש - פיתות שמנמנות ורכות עם תוספות עשירות כגון פלפלים או ערוסה ועגבניות (5 שקלים לפיתה). אפשר להזמין כאן גם מנסף מפואר ועשיר (120 שקלים כולל סלטים), עלי גפן עם צלעות כבש (70 שקלים כולל סלטים למנה ל-6 אנשים) וגם מג׳דרה, קישואים ממולאים וסלטים שבלעדיהם הארוחה הדרוזית לא תהיה שלמה. המקום מאוד נעים והשירות בו אדיב ולבבי. כל בני המשפחה עובדים במטבח והאדיבות והשפע מעל המצופה.
בוויז: סמבוסק הכפר, טל׳ 04-8705412‏

סמבוסק הכפר (צילום: גיל אבירם)
סמבוסק הכפר (צילום: גיל אבירם)

C'ello Cafe
C'ello Cafe היא מסעדה גדולה עם מרפסת ישיבה הצופה לנוף הררי וממכר. במסעדה פועל טאבון ענק בתוך קיר, בו נאפים לחמים, מאפים עשירים ופיתות מדהימות. את המקום הזה פתח חוסיין חראנבה, מוסלמי שלמד הנדסת בניין אבל עסק כל חייו בבישול ועבד במטבחים. התפריט מציע לאפה שאמית ממולאת בבשר (44 שקלים), סלטים כמו טאבולה וכריכים בשריים בלחם שנאפה בטאבון גם הוא. חוץ מזה יש גם סלמון צלוי נהדר וסטייק אנטריקוט, קבב שמבושל בתוך טחינה ואפילו ארוחות בוקר גליליות מפנקות.
בוויז: C'ello Cafe, טל׳: 04-8125556‏

Aylol
את מסעדת "איילול" פתחה לפני 3 חודשים לובנה עזאם, שפית דרוזית צעירה ואנרגטית בת 26, שכבר 7 שנים עובדת במסעדות. התפריט שלה משלב בין אוכל דרוזי לאוכל ״מערבי״ ויש בו ארוחת בוקר זוגית מלכותית (90 שקלים), סלט טבולה (30 שקלים), עראיס מעולה שכדאי לשלב עם חציל בטחינה ועוד מיני מטעמים. בגזרת הקינוחים יש מלבי מופלא, כנאפה או פייסליה - קינוח המורכב משערות קדאיף, כמה סוגי גבינות ופיסטוקים שיוגשו לכם באהבה עם תה זוטה לבנה.
בוויז: מסעדת איילול, טל׳ 04-8613040‏

Aylol כפר מע׳אר  (צילום: גיל אבירם)
Aylol כפר מע׳אר (צילום: גיל אבירם)

ביירות
ביירות הוא בית קפה עם אחד הנופים היותר מדהימים בכפר, בעיקר אם תשבו ליד החלון תרגישו בין שמיים לארץ. כדאי להגיע לכאן גם בשביל הנוף המרהיב אבל גם בשביל ארוחת בוקר הזוגית העשירה במיוחד ( 75 שקלים) ובשביל מנת השישברק ביוגורט כבשים (35 שקלים). במקום מציעים גם קינוחים שווים כמו קטאייף קרפ - קרפ מגולגל וממולא בקשטה שעובר טיגון ולאחר מכן מקבל זילוף של מי סוכר וערימות של פיסטוקים מעל. יש בתפריט גם טאבולה ופטוש (25 שקלים) וגם כנאפה עם גלידה מעל.
בוויז: מסעדה ובית קפה ביירות, טל׳ 04-8766906‏

Marmaris pluse +
המסעדה הזו מתמחה בבשרים על האש וידועה בקבב שייטל שלה, כמו כן כדאי להזמין ,שיפודי כבש ובהחלט גם איזו שווארמה טובה. לצד הבשרים מגיעים שפע של סלטים מצויינים והמחירים ממש אטרקטיבים ( סטייק אנטריקוט - 100 שקלים). מומלץ גם פה לפתוח את הארוחה עם לימונענע גרוס רענן במיוחד.
בוויז: מרמריס + , טל׳ 053-9313578‏

Marmaris plus (צילום: גיל אבירם)
Marmaris plus (צילום: גיל אבירם)


ועכשיו לקצת מתוק, כי חייבים (:

ממתקי אלחלאל
״ממתקי אלחלאל״ היא לא עוד קונדיטוריה אלא אימפריה של קינוחים יוצאת דופן. היא שוכנת במבנה ענק ברחוב הראשי ואיך שתיכנסו פנימה, רוב הסיכויים שהלסת תישמט לכם מרוב הלם והקיבה תתחיל לזעוק מרוב רעב. בכל פינה של המבנה ישנם מגשי ענק גדושים בממתקים סוריים ממולאים בקשטה , בצק קטעייף ממולא במלבי, בסבוסות ובקלאוות, ממתק ״בלחשם״ סורי שטעמו מזכיר צ׳וריסו, בקלאוות טורקיות עמוסות בפיסטוק טורקי ועוד. וזה רק בתצוגה!. ברגע שתכנסו פנימה, אל תוך חלל הישיבה האותנטי שבו תרגישו לשניה כאילו אתם נמצאים בשוק הגדול באיסטנבול. פנים המקום הוא בית קפה עם תפריט אינסופי של מעדנים ומתוקים. הבחירה הולכת להיות קשה במיוחד, ראו הוזהרתם.
הקונדיטוריה הזו היא רק חלק קטן מהאיפריה שהקימו לפני 15 שנה דאהש אבראהים יחד עם אחיו וגיסו. בבעלותם גם מאפיה הנושאת את אותו השם, סניף נוסף של ממתקי אלחלל בירכא ובימים אלה הם מקימים 2 סניפים נוספים. בסופי השבוע עובדים במקום לא פחות מ-15 עובדים ובהתאם לכך וגם בהתאם לשירות הערבי הידוע, השירות מהיר ואדיב. היינו רוצות לתת לכם המלצות מה לקנות אבל המבחר כל כך ענק שפשוט תרצו את הכל. 
בוויז: ממתקי אלחלל, טל׳ 04-6018308‏

ממתקי אלחלל (צילום: גיל אבירם)
ממתקי אלחלל (צילום: גיל אבירם)

ממתקי עודה
״ממתקי עודה״ היא קונדיטוריה מרהיבה נוספת שנמצאת בכפר והיא שייכת לשלושה אחים ממשפחת עודה. את המקום הזה פתח אב המשפחה אי שם בשנות ה-80 והיום האחים מנהלים אותו תחת עינו הפקוחה של האב. העיצוב בשחור וזהב, התצוגה העמוסה בקינוחים  ובעשרות סוגי  בקלאווה יעשו כאן סחרחורת לאוהבי המתוק. כל תושבי הכפר באים לקנות כאן מארזים מהודרים של בקלאוות לאירועים ולחגים (החל מ-48 שקלים לקילוגרם) שנארזים בקופסאות עץ מעוצבות אותן המשפחה מייבאת במיוחד מטורקיה. יש במקום גם כמה סוגי כנאפה (החל מ-40 שקלים) שכדאי לנסות.
מה מומלץ? "שפייפ" עם סחלב ופיסטוקים או פסלייה עם ריקוטה, פטיר ממולא בקשטה, כנאפה מסולת עם שמנת וקוקוס
בוויז: ממתקי עודה, טל׳ 04-6784076‏

ממתקי אלביאדר
כמו הרבה קונדיטוריות בכפר, גם פה החלל הוא רחב ידיים ועשיר במתוקים. בקדמת המקום תוכלו לשבת ולהנות מקפה אבל הייחוד במקום הם הקינוחים הלא שגרתיים שאתם חייבים לטעום. הטריליצ׳ה זו מין עוגת חלב עשירה עם שכבה של פירות כגון תות או קרמל שפשוט נמסה בפה כמו ענן גדוש באושר (15 שקלים למנה או 50 שקלים לקילו). לחובבי הכנאפה שווה לנסות את הכנאפה נבלוסיה המיוחדת בטעמה שמגיעה עם שערות קדאיף טחונות דק דק ומרקם יותר עדין, כמובן שאתם חייבים לטעום כדורי עוואמה מתוקים (10 שקלים למנה) ולנסות קטאייף ממולא בגבינה או באגוזים (10 שקלים ליחידה) ולו רק כדי להשוות עם שאר הקונדיטוריות
בוויז: ממתקי אלביאדר, טל׳ 04-6248559

Cakes & more
בשונה מהקונדטוריות הגדולות, Cakes & more היא קונדיטוריה קטנה ואינטימית של אומימה קיזל, לצד הקונדיטוריה מחובר חלל נוסף המשמש כבית קפה בו מגישה אומימה את הקינוחים שלה לצד מנות מלוחות כגון סלטים ועוד. 
אומימה היא בוגרת מכלל שף ונחשבת למומחית לעוגיות עם דגש על כורכום ופרג, עוגיות מקרונה מסולת שיכולות להגיע אפויות או מטוגנות וגם למעמולים, חוץ מאלו תוכלו למצתוא עוד שפע של עוגיות שהיא עושה ודי חובה לקחת איתכם הבייתה כמה קופסאות ( 50 שקלים לקילוגרם).
מה מומלץ? קנקן לימונענע גרוס שיפיג את החום וצלחת של עוגיות מכל מיני סוגים- בלי לפספס את עוגיות הכורכום כמובן
בוויז: Cakes & more, טל׳ 050-3322397

Cakes & more (צילום: גיל אבירם)
Cakes & more (צילום: גיל אבירם)

הסיור נערך בשיתוף עם גיא מלל, יועץ תיירות וסמנכ״ל בית הספר לתיירות בישראל וג׳מאל עלי, תושב הכפר ואיש קולינריה.