סערת הסיפוח: ראש הממשלה בנימין נתניהו נפגש הערב (רביעי) עם שר החוץ הגרמני הייקו מאס, בלשכתו בירושלים, ואמר לו בין השאר כי "כל תכנית ריאלית חייבת להכיר במציאות ההתיישבות הישראלית בשטח, ולא לטפח את האשליה של עקירת אנשים מבתיהם". במהלך הפגישה, הזהיר מאס מפני תגובות בינ"ל אפשריות להחלת הריבונות, ביניהן הטלת סנקציות מצד מדינות מסוימות וכן הכרזתן על הכרה במדינה פלסטינית, ואמר כי גרמניה תתקשה לסייע במקרה כזה. 

בכירים פלסטינים אמרו לחדשות כאן כי מספר מדינות כבר הודיעו על כוונתן להכרה במדינה פלסטינית, בתוכן אירלנד. מדינות שטרם מסרו את עמדתן הסופית בנושא הן ספרד, בלגיה , לוקסמבורג ופורטוגל. עם זאת, צרפת הודיעה היום כי אין בכוונתה להכיר כעת במדינה פלסטינית, וכי היא תכיר בה אך ורק כשיושג פתרון שתי המדינות. דובר משרד החוץ הצרפתי התייחס לנושא ואמר: "כדי להגיע לפתרון של שתי המדינות יש צורך במו"מ ישיר בין שני הצדדים וצרפת מוכנה ללוות כל מאמץ אמין בכוון זה. פתרון זה יחייב בבוא העת במדינה הפלשתינאית בצורה שתועיל לשלום".

השר מאס, שנחת הבוקר בישראל, נפגש גם עם שר החוץ, גבי אשכנזי. מאס מתח ביקורת על מהלך הסיפוח הצפוי של שטחי יהודה ושומרון: "סיפוח לא עולה בקנה אחד עם החוק הבינלאומי - יש לחדש את שיחות השלום".

 שר החוץ היה אמור גם לבקר גם ברמאללה. עם זאת, מחשש שהמעבר לעיר ייאלץ את המשלחת הגרמנית לשהות בבידוד, הביקור בוטל. במקום זאת, מאס ישוחח בשיחת זום עם ראש הממשלה הפלסטיני. על רקע ביטול הפגישה הפרונטלית, בחדשות כאן 11 דווח כי ברשות הפלסטינית החליטו להפסיק את תשלום המשכורות לעובדים, מצב שעשוי ליצור תסיסה נגד ישראל. 

במסיבת עיתונאים בתום הפגישה אמר אשכנזי: "חשוב לשמוע את נקודת המבט הגרמנית ולקחת אותה לתשומת לבנו. תכנית השלום של טראמפ היא הזדמנות חשובה והיא תקודם באופן אחראי ובשיתוף פעולה מלא עם ארה"ב, תוך שמירת כל הסכמי השלום של ישראל ובדיאלוג עם שכנותינו". הוא הוסיף: "המפה היא בסיסית ותוכנית, איפה זה עובר בגושים, בכל מקום. זה יהיה הבסיס להחלטה. עוד לא התקבלה החלטה, אנחנו בהתייעצויות. לא נכון לדבר בפומבי על הנאמר בחדר".

עוד אמר שר החוץ: "אני רוצה לחזור ולהודות לממשלה הגרמנית, על החלטתה האחרונה להוציא את ארגון חיזבאללה מחוץ לחוק. גרמניה הבהירה בצורה ברורה שחיזבאללה הינו ארגון טרור, וכי יש להתייחס אליו ככזה. אנו קוראים לאיחוד האירופי ללכת בעקבות גרמניה ולהוציא את ארגון חיזבאללה מחוץ לחוק. גרמניה היא ידידה שלנו ואנו מצפים שהיא תחכה להחלטה הישראלית, ולא יינקטו צעדים לפני החלטתנו".

גבי אשכנזי ושר החוץ הגרמני הייקו מאס (צילום: משרד החוץ)
גבי אשכנזי ושר החוץ הגרמני הייקו מאס (צילום: משרד החוץ)

בהמשך נפגש מאס עם ראש הממשלה החליפי ושר הביטחון, בני גנץ, כאשר הם עסקו בהתפתחויות האזוריות ובצעדים המדיניים העומדים על הפרק. גנת אמר לשר הגרמני כי "תוכנית השלום של הממשל האמריקאי מהווה הזדמנות היסטורית שהוא רואה חשיבות בקידומה ביחד עם הממשל. כל זאת, מתוך ראייה אחראית ודיאלוג מירבי עם הגורמים השונים באזור".

גנץ אמר בסיום הפגישה: "אנו מוקירים את היחסים המיוחדים עם גרמניה ונעשה כל שניתן כדי לחזק את שיתוף הפעולה והדיאלוג עמה כמובילה חשובה באיחוד האירופי וכידידת אמת של ישראל. לגרמניה יש תפקיד משמעותי בקידום השלום והביטחון במזרח התיכון".

בני גנץ, הייקו מאס. צילום: אריאל חרמוני, משרד הביטחון
בני גנץ, הייקו מאס. צילום: אריאל חרמוני, משרד הביטחון

כזכור, גורמים במשרד החוץ הביעו השבוע דאגה כי סיפוח שטחי יהודה ושומרון יפגע ביחסי ישראל עם גרמניה - כך מסרו מקורות במשרד. גרמניה צפויה להתנגד למהלך של סיפוח חד צדדי של שטחי הגדה המערבית מצד ישראל, ובמשרד החוץ מודאגים כי הדבר יגרום לה להפחית את עוצמת הקשר בין המדינות, גם בתחומים אחרים, על אף העובדה שליחסים יש חשיבות רבה עבור הצד הגרמני.