יממה לאחר הפגישה הראשונה בין ראשי מועצת יש"ע לבין שר הביטחון וראש הממשלה החליפי בני גנץ, התארח היום (רביעי) ראש מועצת בנימין, ישראל גנץ, וסיפר לאראל סג"ל ואנה ברסקי ב-103FM על הלך הרוח בפגישה, ועל הדיווחים לפיהם הרמטכ"ל לשעבר לא מעורב בלבטי התכנית המדינית המסתמנת.

ספר לנו מה שאפשר על הפגישה עם שר הביטחון
"האמת היא שהייתה פגישה טובה, מקצועית, עסקה בנושאים ביטחוניים ביו"ש שהם חלק ממארג החיים פה - מה צריך להשלים ומה צריך לעשות. שר חדש שנכנס, אמנם יש לו היכרות עמוקה עם יו"ש, אנחנו זוכרים את הרקע הצבאי שלו מפקד אוגדת איו"ש, מח"ט, מכיר את האזור. בזה עסקה הפגישה".

לא בריבונות?
"לא. ראשי הרשויות לא הזכירו במילה אחת, היו כמעט כל ראשי הרשויות ביו"ש וזה לא עלה בכלל. הוא הזכיר בשני משפטים שאנחנו בתקופה שיש סוגיות כבדות משקל".

זה היה התנאי לפגישה, שלא לגעת בריבונות?
"ממש לא, אבל ביו"ש כשנפגשים עם שר הביטחון הנושא המרכזי קודם כל הוא לוודא את הביטחון ביו"ש ובזה עסקו. זה מה שהעסיק את ראשי הרשויות".

קיבלנו דיווח שגנץ אמר לכם להיות כמו המפא"יניקים בסגנון של 'נותנים לך תיקחו לוקחים תברחו'. לא נאמר?
"זה משפט שנאמר, הוא נאמר בסיכום דבריו של השר. בני גנץ, אמר את המשפט הזה, אבל זה לא נאמר חבר'ה זאת ההתייחסות, זה מה שיש, יש מפה ותיקחו אותה. הוא אמר 'אנחנו לומדים את זה, אני לומד את זה עם רה"מ, עם האמריקנים'. שיטת מפא"י זה מה שנצליח לקחת ניקח, בסדר וזה לא היה הנושא. זה נאמר במשפט אחד. הפגישה לא עסקה בנושא הזה. זה לא היה נושא הפגישה, קשה לייחס בעיני. המשפט נאמר, תשאל אותי כותרת המפגש? אפילו לא הייתי שם לב למשפט הזה".

זה הדבר שמעניין את כולם. אמרו שגנץ אמר שלא ראה את המפות בכלל של התוכנית האמריקנית
"אני חושב שאתם נוגעים בדיוק בנקודה המרכזית. אנחנו ישבנו עם ראש הממשלה ואני עוד לא פגשתי בן אדם שראה את המפות, אם יש מפות כאלה בכלל".

מה זאת אומרת? פגשת את רה"מ, הוא ראה.
"נכון, אבל להבנתי, מעבר למפות שצורפו לתוכנית המאה, עליהם נאמר שהן מפות קונספטואליות, אני לא מכיר התקדמות משמעותית שקרתה בכלל במפות. יכול להיות שיש שינוי כזה או אחר, אני לא מכיר מפה המוסכמת על הצדדים. להבנתי, אין כזאת מפה. אני חייב להגיד בתור ראש המועצה האזורית הגדולה בישראל עם עשרות אלפי תושבים שזה בהחלט מדאיג כי אנחנו מתקרבים לרגע הריבונות והמפה בעינינו היא להיות או לחדול".

אם אומרים לך אין מפה, הולכים או מייצרים את הריבונות על חלק מהשטח, מתנגד?
"יש 2 חלופות. האפשרות הטובה ביותר - אין מפה, קחו את היישובים, שימו ריבונות רק על היישובים. אני חוטף את זה ב-2 ידיים. למה? איפה נמצאת הבעיה של ראשי הרשויות ביו"ש? הבעיה היא שהמפה היא חלק מתוכנית, אנחנו לא רבנו - נתנו לנו אצבע ניקח את כל היד. תנו לנו משהו, מה שתתנו מצוין. אבל הבעיה שלנו היא כשמשורטטת מפה, אם תהיה המפה שצורפה לתוכנית - פה אני אומר לך נעזוב את זה לא כי יבוא משטר אוהד יותר או לא, יש לנו את המשטר האוהד ביות ר שיכול להיות בארצות הברית, אבל המפה הזאת שבאה כחלק מהסכם עלולה לסכן את מדינת ישראל. כשרה"מ אומר אני לא מקבל את תוכנית טראמפ אני מוכן לדון עליה. איזה זוג צעיר יקנה דירה ביישוב שרה"מ אומר אני מוכן לנהל עליו דיון?"

יש פה הזדמנות היסטורית, ככל הנראה בעתיד יהיה קשה יותר אם טראמפ ימשיך לכהונה נוספת. ייתכן שיעלה משטר אחר ונתניהו לא יהיה לנצח, ואם יעלה פה ראש ממשלה מהשמאל. לא שווה לנצל את הרגע? ולהילחם קדימה?
"אני מסכים עם הגישה אבל חושב שזה לא הסיפור. אם יגידו חבר'ה קחו ריבונות על חלק מהשטח, בדיוק כמו שאתה אומר אין מפה תבחר 3 מקומות אנחנו ישר נגיד אמן. אבל הבעיה הגדולה, כשלראשונה בתוכנית טראמפ, וגם בהסכם אוסלו לא דובר על מדינה פלסטינית דובר על ישות פלסטינית. אם אנחנו נחשוב שיש דיון על מפה שהיא חלק מהסכם, הדבר הזה עלול לפגוע פגיעה אנושה בכלכלה. אף יזם לא יבנה באזור תעשיה שהוא יודע שמחר הוא לא יהיה תחת ריבונות ישראלית, איזה משרד ירחיב את כביש 60 אם רה"מ אומר חברה זה נתון לדיון'?"

בעצם לא לקבל הצעה בעיניים עצומות, אלא להסכים לרעיון של מדינה פלסטינית. בעודנו מדברים אנחנו רואים את התמונות של הקמפיין שפתחתם הבוקר ריבונות DO IT RIGHT, כתוב על שלטי החוצות; כדאי לא להגיד לטראמפ שהוא לא ידיד ישראל בכל זאת מדובר בבחור קצת קפריזי; למה לפגוע בו?
"אני מקבל לחלוטין שהנשיא טראמפ הוא נשיא אוהד, אמרתי את זה באין ספור ראיונות תקשורתיים, מועצת יש"ע מעולם לא אמרה אחרת. הייתה התבטאות אבל זה ודאי לא הקו שמאותת, וגם הקמפיין הוא מחבק ואומר DO IT RIGHT, תעשו את זה יש פה כמובן כפל משמעות – תעשו את זה נכון תעשו את זה ימין".

אתה רומז שנשיא ארצות הברית לא יודע מה אפשר לעשות ואיך עושים נכון?
"אני לא מקבל את הרמיזות האלה ואני חושב שלגיטימי להגיד בעסקה הזאת תעשו את זה נכון בצורה שלא מסכנת את מדינת ישראל. אתם מדברים על הריבונות כ-'מה היישובים ירוויחו', אני מסתכל על כל מדינת ישראל".

גם רה"מ ויריב לוין מה שטוב למדינת ישראל, אולי אתם חלוקים על הדרך. חטפתם אתמול את החלטת בג"ץ שאני מאמין שלא נפלת ממנה. גם חייבו אתכם בכסף
"קודם כל, זה באמת אבסורד. ממשלת ישראל מחוקקת חוק שמשפיע עלינו, אנחנו מצטרפים כדי להגיד מה ההשפעה עלינו ובג"ץ אומר אמרתם איך זה משפיע עליכם? תשלמו. גם זה לא מפתיע אותנו הרי צריך לזכור את האבסורד, על מה אנחנו נדרשים לשלם. המדינה חוקקה חוק יש מי שתובע את המדינה שהחוק לא חוקי וזוכה ואנחנו ככאלה שמצטרפים ואומרים איך זה משפיע עלינו אומר לא - תשלמו גם אתם כי הועלתם לחיות פה ולהתייחס לעתירה. זה לא מפתיע אותנו, אומרים שיש שופטים בירושלים, השאלה מהי דעתם הפוליטית של השופטים בירושלים. המצב הזה כל עוד השופטים ימשיכו להמליך אחד את השני ולא יכול להיות שכנסת ישראל מחוקקת חוק שמבטא את רצון העם ובית המשפט אומר כך. את הדבר הזה חייבים לעצור".