"הממשלה זרקה אותנו": ימית פורטל, העובדת כגננת בגן פרטי, שיתפה היום (רביעי) את ענת דוידוב בתכניתה איפה הכסף ב-103FM כיצד החזירה את העסק לשגרה בצל תקנות הקורונה. בהמשך סיפרה על הקשיים שהערימה לטעמה הממשלה על סקטור הגנים הפרטיים, בעיקר בעקבות החלטתם לקרוא להורים להפסיק את התשלומים לגנים: "העמידו את כל הגננות למטווח כשהודיעו להורים על זה. הכניסו אותנו לקרב". 

בני כמה הילדים בגן שלך?
"זו תינוקייה, יש פה ילדים מגילאי 5 חודשים ועד גיל 3".

איך זה עובד אצלך ואיך זה התחיל מחדש?
"הגן עובד עכשיו. אספתי את כל הכוחות שלי ואת הצוות המדהים שלי, והפעלנו את הגן, וכרגע הוא עובד".

יש הפרדה? יש ריחוק? יש שמירה? כמה גננות אתן?
"כבר אין הפרדה, אנחנו כבר לא מחולקים לקפסולות. מהרגע שיצאה ההנחייה שבצהרונים מערבבים, אז גם אצלנו נהגנו באופן הזה. אי אפשר להעסיק אין סוף אנשי צוות כדי להישאר בתוך הקפסולות. יכול להיות שמישהו לא מרגיש טוב, ואז מי שנמצא בקפסולה השנייה לא יכול להחליף אותו. לקחת התחייבות להעסיק עוד ועוד אנשי צוות זה משהו שממש לא בא בחשבון".  

כמה גננות אתן?
"אנחנו בסך הכול 6 בנות בצוות. זה צוות די גדול". 

ההורים הביעו נכונות להביא את הילדים בביטחון? לא היה חשש?
"יש להם ביטחון מלא בנו, וזה גן מהמם. יש לי מה לומר על מה שהממשלה עשתה מול ההורים, וגם מה שעשתה לגננות בארץ. מה שהכי הכעיס אותי, זה שמהרגע שהתפרצה הקורונה, הממשלה בעצם העמידה את כל הגננות למטווח, והודיעה להורים, 'תעצרו את התשלומים'. זאת חוצפה שאין כדוגמתה. 

במקום לבוא ולהגיד, 'תמצאו פתרון ביחד, זה עסק'. לגנים האלה יש תשלומים לשלם באופן קבוע, לגנים האלה יש מיסים, שאף אחד לא הוריד להם ולא הקפיא אותם, שהם צריכים לשלם באופן קבוע. אי אפשר להסתכל על החודש הקרוב ולהגיד, 'אם לא מפעילים את הגן, אז אתה לא צריך לשלם על זה'".

גן ילדים ריק (צילום: יונתן זינדל, פלאש 90)
גן ילדים ריק (צילום: יונתן זינדל, פלאש 90)

המבנה הוא לא שלך, את צריכה לשלם שכירות.
"המבנה הוא לא שלי, ולמזלי הגדול, מה שלא קרה לחברות שלי, למזלי הגדול, המושב המהמם, בזמן שהגן לא היה פעיל, לא גבו ממני תשלום. אחרת לא הייתי יכולה להחזיק בית. זה פלוס מאוד גדול, אבל לעומת הזאת, הממשלה זרקה אותנו".  

כמה הזמן הגן לא עבד?
"הגן לא עבד מעל לחודשיים, ואז הממשלה הוציאה הודעה ואמרה: 'הורים יקרים, אתם יוצאים לחל"ת, תפסיקו לשלם תשלומים לגננות'. הם שמו אותנו בקרב. אנחנו מגדלים את הילדים שלהם, לא יכול להיות שנהיה במצב כזה. נאלצתי לגייס את כל הכוחות שבי כדי ליצור קשר ולהסביר מה אנחנו צריכים, ומה אני צריכה כדי להמשיך. אני לא מוכנה לעבור את זה עוד פעם. אני לא פותחת עוד שנה. לגן כזה גדול, ואחריות על עוד חמש מטפלות שאחראיות על המשפחות שלהן, ממש לא".

 כי את לא יכולה כלכלית?
"אני לא יכולה כלכלית, וגם יש לזה עומס נפשי אדיר, לדעת שאני אחראית על עוד 5 גננות שיש להן את המשפחות שלהן. אני יכולה להגיע למצב שהגן פעיל, ולא יהיה לי כסף לשלם להן בגל הקורונה הבא, לא יהיה לי מה לשלם להן. וגם לא יהיה לי לשלם מע"מ, ולא ביטוח לאומי ומס הכנסה. ברגע שהתשלומים נעצרים, הגלגל מפסיק לעבוד".

לאחר מכן עלתה לשידור קרן אוחנה, מפורום הגנים הפרטיים, והתייחסה לקשיים עליהם סיפרה הגננת. "את ימית אני מכירה באופן אישי, זה גן שאני מלווה כבר לאורך תקופה", פתחה אוחנה והוסיפה, "יחד עם קבלת ההחלטות לחזרה לשגרה ופתיחה או סגירה או התנהלות למול ההורים, והכאב, כמו שהוא ניכר, זאת האמת לאמיתה. מה יהיה? זאת שאלה טובה. 

הפנינו מכתב למשרד המשפטים ב-10 במאי, וביקשנו הסדרה של עניין החוזים אל מול ההורים כדי שהמדינה תנקוט עמדה, ותגיד 'חבר'ה עד הנקודה הזאת, הלקוח סופג, מהנקודה הזאת, העסק סופג'. או לחילופין, 'אף אחד לא סופג, המדינה לוקחת אחריות'".  

חיטוי פעוטון לקראת החזרה לשגרה - למצולמת אין קשר לנאמר בכתבה  (צילום: יוסי זליגר, פלאש 90)
חיטוי פעוטון לקראת החזרה לשגרה - למצולמת אין קשר לנאמר בכתבה (צילום: יוסי זליגר, פלאש 90)

קיבלתם תשובה?
"קיבלנו תשובה אבל המדינה בעצם לא אמרה לנו כלום ושום דבר. היא אמרה, 'חבר'ה אתם צריכים להסתדר. אנחנו נכבד החלטות שנובעות מתוך הסכמה הדדית של שני הצדדים. כל החלטה שהיא חד צדדית לטובת הגן או ההורה תיפול בבית משפט'. 

למה הכעס שלנו בעצם? המדינה העמידה ועדת קורונה, ועדה חדשה שייצרו מתוך הממשלה הזאת, עם יושבת ראש מאוד חזקה שמכירה את תחום גני הילדים, ד"ר יפעת שאשא ביטון, והייתה ציפייה שהוועדה הזאת תעמיד קרן ייחודית, ייעודית, לטובת טיפול בסקטור הזה שנקרא גנים פרטיים, כיוון שאנחנו מוצר חיוני, מוצר חובה, כמו תרופה. כל המדינה ראתה שביום שנפתחו הגנים, המשק חזר לפעולה. זה אומר שהמפתח נמצא בידיים של ילד פעוט חסר ישע".  

ומה קרה? 
"בעצם לא קרה כלום. וכמו שימית אומרת, שלחו אותנו כברווזים במטווח אל מול ההורים. להורים אין שום סיבה בעולם לתמוך בנו כלכלית מאיפה שאין להם. הרי החוק בעצמו קובע שלא יינתן תשלום עבור שירות שאינו ניתן. אבל המחיר הכבד של סגירת גן ילדים - זה אומר שלאותם הילדים של הגן של ימית, ועוד 2,000 כמוה, לא יהיה לאן לחזור אחרי יום הדין, אחרי סבב ב' או סבב ג' של הקורונה".

כמה גנים כאלה יש?
"עד שחזרנו לשגרה ב-10 למאי, היו לנו נתונים של כ-2,000 גנים פרטיים. מאז שחזרנו יש לנו תוספת של עוד 150 גנים. להערכתנו, בחודש ספטמבר, האחוזים האלה ייגדלו".  

כמה גנים את מעריכה שלא ייפתחו בתחילת ספטמבר?
"אני מעריכה שלאחר היחס עלות-תועלת, ואחרי שכולם יקבלו את כל הפעימות, שדרך אגב עדיין מתעכבות, כ-40 אלף ילדים לא יימצאו מסגרת להשתלב בה בספטמבר".

כשהגנים האלה לא נפתחים או נסגרים, ואין להורים מה לעשות, אז הם יושבים בבית ולא עובדים. זו עוד אבטלה, זה מעגל אינסופי. 
"אלה פרמטרים נוספים. זו מערכת פשוטה של יחס עלות-תועלת, היצע וביקוש. על כל מקום פנוי בגן ילדים, יהיו 10 מבקשים. מה שאומר אחד משני דברים- או שהמחיר יעלה או שהורים יישבו בבית. במקום שהמדינה תתמוך בעסקים הקטנים והבינוניים בפורמט כלשהו, ובמיוחד בגילים האלה של לידה עד 3, ותיתן פלטפורמה תעסוקתית למטפלות שלנו, לגננות שלנו, להורים, יכולת לחזור לעבודה - אנחנו מבינים שהם אומרים לנו 'תסתדרו'. זאת מילה שהיא כללית, לא אובייקטיבית ולא הוגנת".