בית המשפט המחוזי בתל אביב הרשיע היום (חמישי) את אלי בר זכאי, שדרס למוות את אילון שלו אמסלם ז”ל בן ה־13 בתל אביב ביולי 2018, בהמתה בקלות דעת ובנהיגה בשכרות. בר זכאי הואשם בהריגה, בחבלה חמורה, בנהיגה בשכרות, בהדחה בחקירה, בשיבוש מהלכי משפט ובניסיון להשמדת ראיה, אך הוא לא הואשם בהפקרה, למרות דרישת המשפחה והבג”ץ שהגישה בנושא. בסופו של דבר, כאמור, הוא הורשע בשתי העבירות המדוברות. 

בית המשפט מצא כי הגרסאות השונות שמסר הנאשם עומדות בסתירה חזיתית לכלל הראיות שהוגשו, וקבע כי קו ההתנהלות הפסול שאפיין את הנאשם לפני התאונה, במהלכה, ומיד בסמוך לאחריה, המשיך באופן ישיר גם במסגרת ההליך המשפטי בעניינו, עת מסר הנאשם עדות כוזבת בבית המשפט.

משפחתו של אילון שלו אמסלם (צילום: אבשלום ששוני)
משפחתו של אילון שלו אמסלם (צילום: אבשלום ששוני)

בהכרעת הדין, נקבע כי "אילון בן ה-13 עשה כל שצריך כהולך רגל, עת המתין בסבלנות למופע אור ירוק ברמזור בעודו על המדרכה, ופתיל חייו נגדע באופן הטרגי ביותר שניתן להעלות על הדעת. נגדע, אך ורק כי הנאשם החליט שהוא 'חייב' לשתות, 'חייב' לבלות, 'חייב' לעלות על ההגה, ו"חייב" לנהוג במהירות פרועה, משל הגעה למועדון "שלוותה" תוך דקות ספורות עם רכבו הייתה בגדר צורך חיוני ודחוף שאין לדחותו. כך, באבחה אחת, הותיר הנאשם משפחה כואבת שאינה יודעת מזור, וילד נוסף - דניאל, שנפגע בתאונה, וספק אם מראה חברו הטוב שנהרג לנגד עיניו יניח לנפשו כל חייו. בעקבות כך הורשע הנאשם בעבירות הבאות: המתה בקלות דעת, חבלה חמורה, נהיגה בשכרות, מהירות סבירה, הדחה בחקירה, שיבוש מהלכי משפט וניסיון להשמדת ראיה".

מעו"ד ארז ריכטנברג מפרקליטות מחוז תל אביב נמסר בתגובה להכרעת הדין: "בית המשפט הרשיע את הנאשם באחריות למותו של הקטין איילון שלו אמסלם ז"ל ופציעתו של חברו. בית המשפט קיבל את עמדת המאשימה, שבמעשיו של הנאשם הוא היה אחראי לגרימת המוות ולחבלה שנגרמה לקטין. הנאשם נהג כשהוא שיכור, במהירות,  ובפראות למרות שהוזהר על ידי חבריו שלא לעשות כן. לאחר התאונה, הנאשם השיל מעצמו את מעטפת המוסר הבסיסית וביצע פעולות שיבוש חמורות במטרה למלט את עצמו מהדין".

"שתה לפחות חצי כוס ממשקה אלכוהולי"

על פי כתב האישום, שהוגש על ידי עו”ד ארז ריכטנברג מפרקליטות מחוז תל אביב, סיכמו באותו ערב בר זכאי וחבר לנסוע מירושלים לבילוי באזור המרכז. הם נסעו לדירת חבר בפתח תקווה, ובדרך רכשו בקבוק וודקה ומשקאות אנרגיה. בדירת החבר שתה בר זכאי לפחות כוס וחצי מהמשקה, ולאחר מכן תכנן להיפגש עם חבריו במועדון "שלוותה" בתל אביב.

אחד החברים הבחין שבר זכאי שתוי וסיכם איתו שיהיה נהג תורן כי לא שתה. “אתה לא תצא ל'שלוותה'”, אמר לו, “אתה תגיע ל'שלוותה' עם שלילה לכל החיים, כפרה עליך”, ובר זכאי ענה לו: “אחי, אני אחרי בקבוק בלוגה לבד”.

אולם בית המשפט (צילום: אבשלום ששוני)
אולם בית המשפט (צילום: אבשלום ששוני)

בסופו של דבר עזב בר זכאי את המקום שיכור ונהג למועדון. בסביבות השעה 1:00 בלילה הוא נהג ברחוב ש”י עגנון כשהוא מחייג בטלפון הנייד. באותו עת חיכו שלו אמסלם וחברו בצומת עם רחוב אבן גבירול, על המדרכה, לאחר שחזרו מבילוי בנמל. בזמן שהמתינו שהרמזור יתחלף, התקרב אליהם בר זכאי במהירות גבוהה כשהוא מזגזג מצד לצד, עלה על המדרכה ופגע בהם חזיתית.