בכפרים דרוזיים שלווים באזור הגליל קורה באחרונה משהו חדש – סיורי אוכל בהדרכת לין לוי, אושיית אוכל מוערכת, שתכיר לכם את המטבח הגלילי של העדה הדרוזית, תכניס אתכם לבתים המסורתיים, למסעדות הביתיות הסודיות ולמטבחים של הבשלניות המקומיות. “בשנה החולפת ביקרתי בהמון כפרים דרוזיים, חקרתי את האוכל של העדה, את תרבות האירוח ואת ההעצמה הנשית שקורית בחברה הזו במלוא העוצמה”, אומרת לוי. “כתבתי המון על כל מה שראיתי וחוויתי, והחלטתי שאני חייבת להעביר את זה הלאה כדי שיכירו את העדה הנפלאה הזאת ואת הנשים דרך האוכל העונתי שהן מכינות. רציתי שכולם יוכלו לחוות את תרבות האירוח של הדרוזים ולהתאהב כמוני באווירה, באנשים ובאוכל”.

מה מצאת שם שאין במקומות אחרים?
“לכל כפר דרוזי יש את המאפיינים הייחודיים שלו. חורפיש הקטן מסורתי יותר, ג’ת ויאנוח מודרניים קצת יותר, עיספיא ודליית אל־כרמל הם עולם שונה לחלוטין. ההבדלים האלה באים לידי ביטוי גם באנשים וגם באוכל. שלושת היעדים האלה הכי קסמו לי כי מצאתי בהם את הסיפורים האנושיים הכי מעניינים ואת הנשים הכי מרתקות. כמובן שגם אוכל טעים בצורה יוצאת דופן. אלה מקומות שמפרים אותי ואני אוהבת לחזור אליהם שוב ושוב”.

במה שונים הסיורים שלך מסיורים קולינריים אחרים שיש בשפע?
“הסיורים שלי מתמקדים בנרטיב שסובב סביב חייה של האישה הדרוזית. עד לפני עשור היה אסור לה ללמוד נהיגה. היום היא פותחת מסעדות, מנהלת עסקים, מארחת בבית לפרנסתה, ותוך כדי גם מגדלת דור קצונה בצבא שלנו”.

מה טועמים בסיור?
“בערך 15 סוגים של מאכלים שונים. מתחילים בעצירה ראשונה של ארוחת בוקר עם עלי גפן, לאבנה, פיתה, זעתר טרי טרי, מג’דרה דרוזית מבורגול ועדשים ושולבטה. שותים קפה או 'גרוס' (משקה ברד עם כמות נדיבה של נענע ולימון) ירוק עז שמרענן את החך, מנשנשים משהו מתוק ועוד כמה הפתעות. אחרי זה ממשיכים לארוחת צהריים וטועמים קובה ממולא חומוס בתוך לבן או קישואים ממולאים, סלט טבולה, מאפים ממולאים בירק עונתי, מקלובה, תבשילים עונתיים מירק מלוקט ועוד. בתחנה האחרונה טועמים קינוחים, עוגיות מיוחדות, קינוחים ממולאים בקשתה (חלב מרוכז שמזכיר מרקם מלבי) או כנאפה. בכל סיור יהיה משהו אחר. חוץ מאוכל יש גם הרבה נופים שובי לב שרואים מכל עבר בזמן הסיורים. רוב האוכל בסיורים צמחוני, מלבד שתיים-שלוש מנות עם בשר”.

אפשר לשלב בסיור סדנת בישול או אפייה (צילום: גיל אבירם)
אפשר לשלב בסיור סדנת בישול או אפייה (צילום: גיל אבירם)

מתי נערכים הסיורים וכיצד מגיעים?
“ההגעה לסיורים עצמאית. הם אורכים כשלוש שעות. ההרשמה באתר או בטלפון. המחיר הוא 220 שקלים לאדם. בימי שישי מתקיימים הסיורים הפתוחים לנרשמים בודדים שבהם משתתפים 10־20 איש. אפשר גם לתאם סיורים פרטיים לקבוצות של עד 20 איש באמצע השבוע. אפשר לשלב בסיור סדנת בישול או אפייה, אם רוצים, וגם לעשות את הסיור טבעוני”. פרטים נוספים באינסטגרם (the_best_food_in_israel@).