במצב של סכסוך משפחתי, ברירת המחדל של זוגות רבים היא פתיחת הליך בבית המשפט או בבית הדין הרבני. זאת, כדי להביא לפתרון המחלוקת על ידי הערכאה השיפוטית. חשוב להבהיר כי אומנם בית המשפט יפנה את בני הזוג להליך גישור מטעם בית המשפט אך ברור כי עדיף לנהל את הליך הגישור עוד בטרם נפתח תיק גירושין בבית המשפט.
 
פתיחת תיק בד"כ תביא להסלמת הסכסוך ואילו הליך גישור מחוץ לכותלי בית המשפט עשוי להרגיע את הרוחות ולאפשר לבני הזוג לגשר על המחלוקות ביניהם ולהגיע להסכמות באופן נבון ומושכל.
 
בכל מקרה אין ספק כי, ניהול הליך משפטי כרוך בהוצאות כספיות משמעותיות, עלול להימשך זמן רב ובד"כ גורם דווקא להסלמת הסכסוך בין הצדדים ולהנצחתו.
 
בעוד ניהול הליך גירושין בבית המשפט נחשב לאפשרות המקובלת בקרב זוגות שמחליטים להתגרש, קיימת גם אפשרות חלופית, קצרה, זולה ויעילה יותר שנקראת הליך גישור גירושין. באמצעות השתתפות בהליך של גישור גירושין הצדדים קובעים בעצמם את ההסכם שילווה אותם במשך שנים רבות וזאת בתיווכו של עו"ד שהוא גם מגשר ניטרלי ואובייקטיבי.
 
תפקיד המגשר הוא לתווך בין הצדדים ולתרום ליצירת שיח מכבד ופתוח בין הצדדים, תוך מיקוד הדיון בסוגיות שעל סדר היום והצעת פתרונות יצירתיים שעשויים לקדם אותם בדרך להסכמות.
 
מגשר שהוא גם עו"ד מעניק ייעוץ משפטי לכל אחד מהצדדים.
 
חשוב להדגיש כי במידה וההליך לא צלח, לא יוכל עוה"ד שהוא גם מגשר לייצג את אף אחד מהצדדים בבית המשפט.
 
לפניה ישירה אל עו"ד ומגשרת רבקה ניר-אבוהרון, לחץ/י כאן

הליך גישור גירושין מאפשר לצדדים להחליט על עתידם בעצמם
במסגרת הליך הגישור כל אחד מבני הזוג מוזמן להביע את עמדותיו, צרכיו ורצונותיו ביחס לכל התחומים הנוגעים להליך. הליך הגישור מתבצע במסגרת פרטית ואינטימית בהשתתפות המגשר והצדדים בלבד כאשר המגשר כפוף לחובת סודיות והנאמר במסגרת ההליך אינו יכול לשמש בהליכים משפטיים. כך, הצדדים הם אלו שמחליטים כיצד חייהם יתנהלו אחרי הגירושין ולא מותירים בידי בית המשפט את היכולת להכריע בעניינם.

הליך הגישור נחשב לכלי יעיל מאוד, שמעניק לבני הזוג אפשרות לנהל ביניהם שיח פתוח ומשא ומתן ביחס לסוגיות המשפטיות העומדות על הפרק כגון מזונות, משמורת, זמני שהות עם הילדים, חלוקת הרכוש וכל נושא נוסף שרלבנטי בעיניהם. באמצעות השתתפות בהליך גישור מתייתר הצורך להגיש תביעות לבית המשפט לענייני משפחה או לבית הדין הרבני, וזאת כולל הגשת ההסכם הסופי לאישור לצורך קבלת תוקף מחייב של פסק דין.

הליך הגישור מתקיים בכפוף להסכמתם של הצדדים להשתתף בו וכל אחד מהם רשאי להפסיקו בכל עת אם הוא חפץ בכך. נתון זה מעניק לזוגות רבים ביטחון כי גם במקרה שבו הליך הגישור לא צלח, הם יכולים להפסיקו ולהגיש תביעה לבית המשפט לענייני משפחה או לבית הדין הרבני לפי העניין והנסיבות.

כיצד מתנהל הליך הגישור בפועל?
הליך הגישור מתחיל לרוב בפגישת היכרות עם הזוג שבמסגרתה המגשר מסביר מהן מטרות ההליך, כיצד הוא מתנהל בפועל ועונה על שאלות הצדדים. בהמשך המגשר מנהל פגישות נפרדות עם כל אחד מהצדדים כדי להבין מהן מטרותיו ושאיפותיו העתידיות בכל הקשור לפיצול התא המשפחתי. 

לאחר מכן נערכות פגישות משותפות עם הצדדים שבמהלכן מתנהל שיח ביניהם בתיווכו של המגשר שמסייע במיקוד הדיון ומציע פתרונות פרקטיים ויצירתיים בהתאם לנסיבות. בסיום הליך הגישור המגשר מרכז את כל ההסכמות שהוגשו בין הצדדים לכדי הסכם ומעביר אותו לידיהם לצורך הגשתו ואישורו על ידי הערכאה השיפוטית המתאימה.

הליך הגישור הוא קצר וזול לעומת ניהול הליך משפטי בבית המשפט
יתרון משמעותי של הליך הגישור הוא שהוא קצר מאוד לעומת ניהול הליך בפני ערכאה שיפוטית רגילה. תהליך גישור לרוב אורך בין חודשיים לשלושה חודשים, כאשר קיימת גמישות בתיאום מועדי הפגישות עם המגשר וזאת בשונה ממועדי דיונים שנקבעים בבית המשפט ו/או מועדי גישור ביחידת הסיוע שנכפים על הצדדים. נוסף על כך, ההליך מחוץ לכותלי בית המשפט, מקדם תקשורת פתוחה בין הצדדים במקום ליצור ביניהם יריבות ומאפשר להם לקבוע בעצמם את ההסכמות תוך שיתוף פעולה ומאמץ הדדי.

כפועל יוצא מהעובדה שבני הזוג יוצרים בעצמם את הסכם הגירושים באמצעות הליך הגישור ובסיוע עו"ד שהוא גם מגשר, הם לרוב חשים מחויבים יותר לקיימו מאחר שנטלו חלק פעיל ביצירתו. יתרון נוסף שנלווה להליך גישור גירושין הוא המסר שמועבר לילדים של הצדדים אשר רואים כיצד הוריהם משתפים פעולה במטרה להגיע להסכמות ביחס לסוגיות שונות הנוגעות לחיים שלאחר הגירושים. כך הילדים אינם נדרשים לבחור צד במאבק בין שני ההורים, אינם מושפעים מהמאבק המשפטי ומקבלים דוגמה חיה להתנהלות מכבדת של שיתוף פעולה בשעת משבר.

אין ספק כי קיים הבדל משמעותי בעלויות בין ניהול הליך משפטי בבית משפט ובין ניהול הליך גישור באופן פרטי. במסגרת הליך משפטי הצדדים נדרשים להיעדר מעבודתם ולהופיע בדיונים, לשלם לעורך דין עבור פתיחת תיק, עריכת מסמכים משפטיים כגון כתב תביעה או הגנה, ניסוח והגשת בקשות שונות וייצוג בפני בית המשפט. לעומת זאת, התשלום לעו"ד שהוא גם מגשר הוא עבור פגישות הגישור והכנת הסכם הגירושין. על כן, העלות הכוללת של הליך הגישור היא נמוכה בהרבה ביחס לעלות הכרוכה בניהול הליך גירושין בין כותלי בית המשפט.

רצוי לבחון את אפשרות הפניה להליך גישור באמצעות עו"ד שהוא גם מגשר, המתמחה בדיני משפחה, לפני פתיחה בהליך משפטי

לבני זוג שהחליטו להתגרש ובייחוד לכאלה שיש להם ילדים משותפים, מומלץ לבדוק את החלופה של גישור גירושין. מדובר בתהליך מכבד ומעצים, קצר וזול ביחס להליך משפטי, שמאפשר לצדדים לבטא את רצונם ואת האינטרסים שלהם בצורה פתוחה ותוך שיתוף פעולה. באמצעות השתתפות בהליך הגישור הצדדים יכולים לצאת לדרך חדשה לאחר שהגיעו להסכם שמבטא את רצונם בתיווך המגשר.

עורכת הדין רבקה ניר-אבוהרון (צילום: יצחק אבוהרון)
עורכת הדין רבקה ניר-אבוהרון (צילום: יצחק אבוהרון)

עורכת דין ומגשרת רבקה ניר-אבוהרון עוסקת בגישור גירושין, תביעות גירושין, הסכמי גירושין, מזונות, הסמכי ממון וחיים משותפים, הסדרי ראייה ומשמורת ילדים, ייפוי כוח מתמשך ועוד. הכתבה באדיבות אתר עורכי הדין לגירושין LawGuide.

*לתשומת ליבך, המידע בעמוד זה אינו מהווה יעוץ מכל סוג או המלצה לנקיטת הליך או אי נקיטת הליך. כל המסתמך על המידע עושה זאת על אחריותו בלבד. נכונות המידע עלולה להשתנות מעת לעת.