"אנשים פה מאד ממושמעים": ד"ר יצחק גרברג, שגריר ישראל בניו זילנד, עלה היום (חמישי) לשידור בתכנית הקבינט ב-103FM והתייחס להישגים המרשימים במאבק נגד הקורונה, בהובלתה של ראש הממשלה ג'סינדה ארדרן. "יש פה מערכת רפואית טובה, והגישה הרבה יותר מורחבת. מייחסים הרבה חשיבות לאמפתיה, והסיסמה לאורך כל הדרך הייתה 'כולנו בסירה אחת'. בנוסף, יש פה משמעת אזרחית עצומה והקפידו על ההנחיות", סיפר השגריר.

חיים כרגיל בניו זילנד? הכול פתוח? אין מסכות?
"אין מסכות, חיים כרגיל ומתחילים לחיות טוב. המגבלה היחידה כרגע זה רק הכניסה למדינה, אבל מעבר לזה - נורמליזציה מוחלטת. חזרו לשגרה".

עד מתי ניו זילנד תהיה סגורה למבקרים?
"קשה לדעת, לפי הסברה הרווחת כאן, לפחות לפי מה שרה"מ אמרה, לפחות עד ספטמבר".

איך מסבירים במדינה את ההצלחה המסחררת?
"אתמול פרסמו מאמר אקדמי מאוד מעניין שמנסה להסביר את ההצלחה בטיפול בנושא. יש את עניין המערכת הרפואית והטיפול הרפואי שהם ברמה גבוהה, אבל גם הגישה שלהם, לפחות זו האקדמית, היא הרבה יותר מורחבת. הם מייחסים הרבה חשיבות לתחושת השייכות הלאומית של האזרחים, ואני מוכרח להגיד לזכותה של רה"מ שמההתחלה היא הקפידה להפגין אמפתיה. הסיסמה הייתה 'כולנו בסירה אחת', והייתה תחושה של שייכות לאומית. הדבר השני שמצביעים עליו זה אמון מערכתי גדול בממשלה, שזה די אופייני למדינה. היו 75 ימי בבידוד, וכולם הפגינו משמעת עצמית והקפידו על ההנחיות, זה בהחלט יפה".

כמה זמן אתה שם?
"כמעט ארבע שנים".

המקום הכי רחוק מישראל שהוצב בו שגריר, נכון?
"כמעט".

לניו זילנד לא באים במקרה, לא באים חבר'ה לישון פתאום בסלון.
"אתה תתפלא כמה מטיילים יש פה, כמויות אדירות של מטיילים". 

צריך להצדיע לרה"מ, היא טיפלה במצב עם יד קשורה לאחור.
"הסיסמה שרצה בתקשורת, וגם משקיעים פה כסף בהסברה, היא 'זה הזמן הנכון להתאחד על מנת שנתאושש כולנו ביחד מהקורונה. רה"מ היא צעירה, בת פחות מ-40, והיא באמת עשתה עבודה מדהימה, נכון שהיא לא עשתה את זה לבד, אבל בסופו של דבר האחריות היא עליה".

יש היערכות להתפרצות חדשה?
"לא מדברים על גל שני, אבל יש היערכות על מנת להיות בטוחים ולא לספוג מהלומה בדקה ה-90. ממשיכים להיות 'זנב' למחלה, ומבקשים מאנשים להמשיך להקפיד על ההנחיות ולשטוף ידיים וכן הלאה. ואנשים פה ממושמעים ופועלים כפי שהם מתבקשים. זה האופי הלאומי שלהם, הם מאוד ממושמעים. כשהם נדרשו לעמוד בתור ולעמוד במרחק של שני מטרים אחד מהשני, לא ראיתי קיצורי דרך. הגעתי לסופרמרקט - תור מפה ועד להודעה חדשה, והם עומדים, מחכים, בלי לחתוך פינות ובלי להתלונן".

מתי אתה חוזר?
"לקראת סוף השנה".

ממליץ על התפקיד? יש לנו חבר קבינט (יואב לימור) שהרבה זמן לא טס וזה משפיע עליו.
"אחד הדברים שלא ידעתי על ניו זילנד זה שיש פה כמויות מטורפות של סוגים שונים של בירה. למי שאוהב בירה - זה המקום ואני ממליץ".