"מה רוצים מגרוטו? יש חשובים ממנו": עורך הדין אליעד שרגא מהתנועה לאיכות השלטון ופרופסור יורם לס, עלו היום (חמישי) לשידור בתכניתה של סיוון כהן ב-103FM, והתייחסו לסערה התקשורתית סביב המסיבה בה השתתף איש העסקים טדי שגיא, תוך שהוא נמנע מחובת הבידוד, לכאורה באישורו של המשנה למנכ"ל משרד הבריאות, פרופ' איתמר גרוטו. השניים הביעו דעות מנוגדות למקרה, כאשר שרגא טען לקיומו של "מסלול ירוק ועוקף לאנשים מיוחסים", פרופ' לס, שכיהן בעבר כמנכ"ל משרד הבריאות, התנער מההאשמות, שפך אור על ההיררכיה במשרד וטען: "גרוטו הוא רק הש"ג, יש אנשים בכירים וחשובים ממנו". 

פרשת איתמר גרוטו, מה יש לך להגיד בנידון? 
שרגא: "זה חלק מהמכניזם המאוד לא ברור שככל הנראה שורר במשרד הבריאות, שיש אנשים ששווים יותר, שחיים על המסלול הירוק, הגם שכולם חיים תחת תקנות שעת חירום וכולם מצווים בבידוד, בחבישת מסכות, בהרבה הגבלות. לצד כל זה, יש אנשים במסלול הירוק והם יכולים לקבל הקלות והטבות. זה הסיפור, לצערי הרב, שככל הנראה התגלה, אותו מסלול ירוק שנמצא תחת ידיו של המשנה למנכ"ל משרד הבריאות פרופ' גרוטו, שהטיף לכולנו כיצד להתנהג, ופתאום 'הופ'. אנחנו מגלים שיש שפרופ' גרוטו לאנשים המגיעים מחו"ל להיות משוחררים מהבידוד".

יש לזה תקדימים? איך מאשרים דבר כזה? 
"אין ולא יכול להיות. המקרים החריגים האלו פשוט הורסים את כל רקמת האמון של הציבור בשירות הציבורי. ראינו מה קרה פה, עם כבוד נשיא המדינה וראש הממשלה, שהחליטו להפר את ההוראות בסדר פסח, נגמר הסיפור. הציבור בסופו של יום מסתכל על דמות המפקד – והדמות הזו לא עומדת בהנחיות. אז האזרח אומר לעצמו, 'אם הם פטורים מאותן חובות'. ראינו אחר כך את המשמעת כלפי הסגרים וכלפי ההנחיות".

ראיתי אנשים שטוענים שאם מדיחים את גרוטו צריך לבוא חשבון גם עם הנשיא ועם ראש הממשלה.
"יש הבדל ענק. לא שחלילה אני מקבל את צעדיהם, כי אני חושב ששניהם שגו ועשו טעות חמורה בזה שהפרו את ההנחיות בעצמם. פה יש אדם שככל הנראה אישר הפרה, הוא לא עשה את ההפרה בעצמו. יש גוף רגולטור שמאפשר. ככל הנראה, לאור מה שלמדנו ושמענו, מר שגיא לא היה האדם היחיד ששוחרר מאותן מגבלות. יש איזשהו מסלול עוקף תקנות שעת חירום, אותו אזרח מכובד ומהוגן, לצורך העניין טייקון, מקבל".

שלום פרופ' לס. אתה מכיר מסלולים שכאלה, כמו אלו שסיפר עליהם טדי שגיא?
"הסמכות הרגילה לעניין הזה, זה אדם עובד משרד הבריאות בשם אשר סלמון, הוא אחראי על קשרי החוץ של המשרד והוא אמור לתת את האישורים האלה".

למה מאשרים לאנשים הקלה במגבלות? 
"שר החוץ הגרמני שהגיע לישראל - לא הכניסו אותו פה לבידוד של שבועיים. אני לא יודע מה אתם רוצים בכלל מגרוטו? הוא ש"ג."

הוא אדם בדרגה מאוד בכירה.
"אסביר על הדרגות הבכירות יותר. נשיא המדינה וראש הממשלה הפרו את הוראות הסגר בליל הסדר. שר הבריאות הפר פסק דין של בית המשפט העליון בהיותו יו"ר הכנסת. מנכ"ל משרד הבריאות, ברגע של אמת,  אמר על כל המסכות, בזמן שכולם חוטפים עכשיו קנסות, הוא בעצמו אמר שזה לא באמת דרוש, במילים שלי. אז מה רוצים מגרוטו? הוא ש"ג". 

אני מדברת על עניין ספציפי, גרוטו חתם בלי לשתף אף אחד על ביטול חובת הבידוד לשגיא.
"מה קורה עם חיילי צה"ל שנכנסים לבתים ברמאללה וחוזרים חזרה בלי להיכנס לבידוד? מה קורה איתם? הרי לשר החוץ הגרמני, גרוטו או מי שמעליו כמובן, לא אישרו לשר החוץ הגרמני להיכנס לרמאללה".

טדי שגיא  (צילום: יונתן בלום)
טדי שגיא (צילום: יונתן בלום)

אליעד אתה מוזמן להצטרף ולהסביר.
לס: "אני לא מצדיק את החתימה הזו, אני אומר שיש דברים הרבה יותר חמורים שמגיעים מאנשים הרבה יותר חשובים מגרוטו. זה מה שאני אומר. אז מה רוצים מהש"ג? שר החוץ הגרמני - לא נתנו לו להיכנס לרמאללה, אמרו שהוא יחזור ויהיה בבידוד שבועיים".

שרגא: "אני מכבד ומעריך ומוקיר, אבל מה הקשר בין הדברים?"

לס: "דוגמה אישית זה הקשר".

שרגא: "יורם, תרגע ותשמע. עם כל הכבוד לזה שמגיע שר חוץ גרמני ויש פרוטוקול דיפלומטי, יש אדם שיכול לאשר פטור לאדם שמגיע מגרמניה, וודאי עבר את כל הבדיקות וכאשר בטוחים שהוא לא חולה קורונה, זה דבר אחד. זה לא קשור להתנהלות במשרד הבריאות בו ישנו מסלול ירוק לאנשים מיוחסים, זה דבר שלא יכול לעבוד, זה לא קשור לזה שאמרת ובצדק שראש הממשלה ונשיא מדינת ישראל הפרו את ההנחיות שניתנו על ידי משרד הבריאות. הם היו צריכים לשלם את ה-5,000 שקל קנס לפחות, שניהם. זה הפער, זה לא קשור לזה שמגיע שר חוץ גרמני ומקבל את המסלול – אלו שני דברים שונים בתכלית השוני".

לס: "אני מסכים איתך".

אנחנו מדברים על רה"מ, נשיא ושר חוץ גרמני, ועם כל הכבוד, מול זה שמים אדם בלי שום זיקה פוליטית. 
לס: "אני מסכים עם כל מילה של אלעד, אני אומר שהקרינה לדברים האלה מגיעה מלמעלה, בכל השטחים. אם הייתה דוגמה אישית מלמעלה, הפקיד לא היה מעז לעשות את מה שהוא עשה".

בתקופתך כמנכ"ל משרד הבריאות - היו דברים כאלה?
לס: "פיטרתי אנשים על טוהר מידות, על חשדות ברורים, והם הלכו לפני שיקרה להם משהו עוד יותר גרוע".