ראש הממשלה בנימין נתניהו עורך הערב (חמישי) מסיבת עיתונאים בנושא ההגבלות החדשות, ביחד עם שר האוצר ישראל כ"ץ ושר הבריאות יואל (יולי) אדלשטיין, בנושא ההגבלות החדשות למשבר הקורונה.

ראשית הודה ראש הממשלה לממשלת ארצות הברית בעקבות הסנקציות שהטילו נגד בית הדין הבינלאומי בהאג, ואמר: ""מברך את טראמפ ופומפאו על מנהיגותם והחלטתם נגד בית הדין הבינלאומי בהאג".

"אזרחי ישראל, המדיניות שלנו מול משבר הקורונה מורכבת משני כללים: עוצרים את המחלה ומשחרררים את הכלכלה. הערב יש לי חדשות טובות ופחות טובות. הטובות הן בנוגע לכלכלה, יש סימנים ראשונים שהכלכלה שלנו מתחילה לחזור לעצמה", אמר נתניהו בפתח דבריו.

נתניהו הוסיף: "אתם רואים שבתחילת המשבר היינו ברמה גבוהה, יורדים כתוצאה מכל ההגבלות שעשינו, ובהדרגה עולים. נתון שני שהיה במקומות קמעונאות ובילוי. שוב - לפני המשבר היינו ברמה גבוהה, יורדים ובהדרגה שוב עולים".

נתניהו התייחס ליציאה מהמשבר הכלכלי, והבטיח: "מענק ישיר 500 שקל לכל ילד, מימון דמי אבטלה ומענק לעסקים קטנים ובינוניים, אשראי בערבות מדינה ועסקים, מענק להחזרת עובדים ועוד צעדים. שר האוצר יציג מיד את ההחלטה על ביצוע המענקים ויודיע על פעולות סיוע חדשות לציבורים שונים. הערב אני יכול לומר שכלכלת ישראל מתאוששת".

בנימין נתניהו. צלם: אוליבייר פיטוסי, פלאש 90
בנימין נתניהו. צלם: אוליבייר פיטוסי, פלאש 90

"עכשיו החדשות הפחות טובות" המשיך נתניהו, "שיעור ההדבקה שלנו: מתחילים בלי הדבקה, ואז תחילת הטיפוס. היינו בסביבות 200 חולים ליום, ראינו הכפלה כל כמה ימים ואז התחלנו בצעדים המגבילים. כיוון שנקטנו בצעדים המגבילים התחלואה החלה לרדת. כשהגענו למצב של כ-20 חולים ליום פתחנו את הכלכלה, שחררנו את ההגבלות".

"מה שקרה הוא שהתחלנו לעלות" הוסיף, "עברנו את הקו המקווקו, אנחנו נמצאים במקום שבו התחילה העלייה התלולה שהביאה אותנו לסכנה גדולה מאוד. העלייה לא תלולה כפי שהייתה קודם, אבל היא תלולה למדי. המרחק בין מה שיש עכשיו לבין השיא הוא עשרה ימים. לא ניתן יד למצב שנחזור לטור גיאומטרי, שיגרור חולים קשים ואנשים שימותו".

"אם זה יימשך, נהיה חייבים להחזיר את ההגבלות ואז גם הכלכלה תיעצר" הבהיר נתניהו והוסיף כי "הנגיף לא מתחשב ברצונות שלנו ובכלכלה שלנו, אלא רק בדבר אחד: האם מקפידים על הכללים. אנחנו לצערנו פחות הקפדנו על הכללים. הצפיפות בחופים הייתה כל כך גדולה שאי אפשר להכניס קרטיב בין המתרחצים. אני מבין את הקושי".

"אני מבקש שתשמרו על ממ"י: מרחק, מסכה, ידיים" סיכם נתניהו, "יש עלייה מאוד תלולה. הנגיף מכבד רק את אלו שמכבדים את הכללים. בזכות ההחלטות שקיבלנו בזמן ובזכות שיתוף הפעולה שלכם מנענו את העלייה בתחלואה. מבקש לחזור ולשמור על ההגבלות".

שר האוצר ישראל כ"ץ השתתף גם הוא בהצהרה המיוחדת, ואמר כי "יש התפתחויות חיוביות במשק, גם בתחום האשראי וגם בתחום התעסוקה. נמשיך לקבל את ההחלטות כדי לוודא את המשך המגמה. הדבר הראשון שעשיתי בתפקידי הוא לקחת את ההחלטות שהתקבלו ולוודא את הביצוע שלהן".

"אנחנו מובילים מגמה של שיפור שנובע מאותן החלטות. כרגע אנחנו עומדים ב-50 אחוז ביצוע של ההחלטות והשאיפה היא לעלות הלאה. הנושא הראשון הוא תמרוץ המעסיקים כדי להחזיר עובדים למשק. היינו במצב נוראי של כמיליון מובטלים ובלתי מועסקים, ואחרי הרבה פגישות ההחלטה הייתה ללכת למהלך הפשוט ביותר: מענק ישיר למעסיק שיחזיר עובדים" הוסיף כ"ץ.

בנימין נתניהו, ישראל כ
בנימין נתניהו, ישראל כ

כ"ץ המשיך וציין כי "אחרי מחשבה והתייעצות החלטנו גם לשפות את מי שצירף עובדים כבר בחודש מאי ואפילו את מי שפתחו חנויות כבר באפריל. התפקיד שלי היה לקבל החלטות. בגיבוי ראש הממשלה זה עבר כמעט פה אחד. זו הייתה הפעם הראשונה שבמקום תקנות שעת חירום הבאנו חקיקה לכנסת, אבל זהו חוק חירום".

"ועדת הכספים אישרה כמעט פה אחד את ההחלטה וביום שני זה יגיע לאישור סופי בכנסת. קיבלנו מספר החלטות: להוסיף חודש חל"ת לכלל העובדים, להוציא את תקופת הסגר מהחישוב ולהוסיף חודש נוסף", הוסיף כ"ץ.

שר הבריאות יואל (יולי) אדלשטיין נשא דברים גם הוא, ואמר כי "אנחנו בעלייה מתמדת בתחלואה, המספרים מאוד מדאיגים. עברנו אתמול 230 חולים ביום. הדבר הקל ביותר ואולי גם מה שמצופה זה להוביל מדיניות של סגירות, אבל זו לא דרכי ולא דעתי. אני מסתכל על ההשלכות הרחבות, לא רק על חלקת האלוקים שלי".

"גם אנחנו שמחים בשמחת זוגות רבים שבשבוע הבא יבואו בברית הנישואין לאחר שהחלטנו להשאיר את אולמות האירועים פתוחים. אבל לא ניתן לעשות זאת באמצעות שני דברים: קטיעת שרשרת ההדבקה באמצעות בדיקות ומשמעת הציבור. הנושא הראשון הוא באחריותי. אני מודע לביקורת שבהרבה פעמים היא מוצדקת" ציין אדלשטיין.

הוא הוסיף כי "החל מהשבוע שעבר הגדלנו משמעותית את מספר הבדיקות. הדבר יצר פקק במעבדות ואנחנו מטפלים בכך. התחלנו להפעיל את מעבדת מיי האריטג' ונתגבר על המחסור בכוח אדם. היעד-30 אלף בדיקות ביום, והחשיבות האדירה היא בקיצור משמעותי של זמן מתן התשובות".

"העניין השני תלוי בציבור" הבהיר נתניהו, "על כל אחד לעמוד בשני כללים פשוטים: עטיית מסכה, ריחוק של שני מטר והיגיינה. אני לא מפחד לנג'ס עד שכולם יפנימו, בלי זה לא נוכל להמשיך עם פתיחות נוספות. אין מנוס מהגברת האכיפה וההסברה".

יולי אדלשטיין. ללא קרדיט
יולי אדלשטיין. ללא קרדיט

"לפני מספר ימים ביקשתי להגביר את האכיפה, יש נכונות אצל כל השרים הרלוונטים. האכיפה היא כלפי כולם ולאיש אין פטור: לא לידוענים ולא לאלפיון העליון, הנגיף לא מבחין בין סלב לאדם אנונימי. מי שלא עוטה מסכה או שומר על ריחוק מסכן את כולנו ואסור לגלות סלחנות לכך" סיכם שר הבריאות החדש.

מוקדם יותר היום, כינס ראש הממשלה נתניהו את קבינט הקורונה בהרכבו המצומצם לדיון בקריה, זאת בעקבות העלייה במספר החולים, וכדי לאשר הקלות או מגבלות בהתאם. במוקד הישיבה היו הפעלת הרכבת והגבלת כמות האנשים במרחבים ציבוריים. דווח כי יוטל סגר על שכונות בהן מתגוררים עובדים זרים בתל אביב ובאיזורים "אדומים" בנגב. רשימת ה"אזורים האדומים" תגובש הערב, בדיון בוועדה לקביעת אזור מוגבל.

כאמור, הקבינט החליט על דחיית ההקלות בשבוע והגבלת השתתפות באירועים בגני האירועים ל-250 משתתפים. לפי המתווה, ב-14 ביוני היו אמורים לחזור לפעילות בתי הקולנוע ואולמות התאטרון, מוסדות ההשכלה הגבוהה ובאופן חלקי גם התעופה האזרחית. כעת, הוחלט לדחות בשבוע לפחות את פתיחתם מחדש.

כמו כן, מסתמן כי תנועת הרכבות לא תחודש בשבוע הקרוב. בנוסף, החליט הקבינט שלא לקדם את חוק איכון השב"כ, ובימים הקרובים יופסק המעקב אחר המכשירים הסלולריים של חולי הקורונה.