בשנת 1963, לאחר שלהקת "התרנגולים" (להקת הזמר הפופולארית בארץ בתחילת שנות ה-60) התפרקה,  חברי השלישיה: ישראל (פולי) פוליאקוב, גברי בנאי ושייקה לוי חברו יחד בעצת האמרגן והמפיק אברהם דשא פשנל ("פשה")  והקימו שלישיה שנשאה את השם "הגשש החיוור". 

השלישיה, שבהתחלה יועדה כשלישית זמר עם קטעי מערכונים קצרים, הפכה תוך זמן לא רב לסנסציה ולשלישית הבידור המובילה בארץ, כשלצד הפזמונים המצליחים, שמה דגש רב לא פחות על מערכונים מצחיקים, סאטירים ואקטואליים שהכניסו אותם לפנתיאון הבידור הישראלי, זאת לצד סרטים כ"שלאגר" ו"גבעת חלפון אינה עונה" שהפכו לקאלט מיד עם צאתם.

"קרקר נגד קרקר", "המכונית המגויסת", "דייג, אוהב דגים?", "הצ'ופצ'יק של הקומקום", "המוסך" ועוד שלל מערכונים שיצרו מיטב האמנים, מדן אלמגור ויוסי בנאי ועד אפרים קישון וניסים אלוני, יצרו שפה וסלנג משל עצמם, זאת לצד פזמונים שהפכו במרוצת השנים לקלאסיקות, בהן: "שיר הטלפון", "מה הוא עושה לה?", "עוזי, עוזי", "זאת שמעל לכל המצופה", "מים לדוד המלך", "כולם חכמים כולם", "יש לי יום יום חג", "לו יהי", "בטי בם" ו"אהובתי יעל".

כהוקרה והערכה לשלישיה המיתולוגית שהתפרקה לפני כעשרים שנה, חברו המוזיקאים האחים עוזי וחיים אסנר, ששנים רבות מלווים את הזמר העברי בסדרת תכניות מוזיקליות מוצלחות, לאורי בנאי, דביר בנדק, לירון לב ולמוזיקאים: נגן כלי הנשיפה ניצן עין הבר והמתופף איתן איצקוביץ' ומעלים בימים אלה מופע חדש המבוסס על שיריהם ומערכוניהם של הגששים, כולל פינה קטנה המוקדשת ליוסי בנאי שביים חמש תכניות של השלישיה ויצר עבורה שירים.

"זה מאוד מרגש לחזור לקהל ולחבקו כהרגלנו", אומר עוזי אבנר. "אנחנו מאוד מקווים שהקהל ירגיש בטוח אתנו. היה ועדיין קשה מאוד בימים אלו של קורונה. יש תחושה של מלחמת הישרדות ודאגה עמוקה לחברינו המופיעים עמנו. אנחנו מופיעים עם עשרות אמנים ונגנים, חברות הגברה והסעות והפיצוי הוא מזערי".

האחים אסנר (צילום: ליה יפה)
האחים אסנר (צילום: ליה יפה)

יש עכשיו שר תרבות חדש, אולי בכל זאת יש מקום לאופטימיות?
"המצב מטלטל. תחושה של רכבת הרים. השר החדש מעורר תקווה והשראה. הוא נראה לגמרי חדור אמונה ונראה שבא לאהוב את התרבות ואנשיה לדורותיה השונים".

איך ניצלתם, אחיך ואתה, את ימי הקורונה?
"עבדנו ואנחנו עדיין עובדים על מופעים חדשים: מופע של שלמה בראבא ביידישפיל, מופעי זמר משותפים עם הסימפונית של חיפה בניצוחו של רועי אופנהיים ('תזמורת המהפכה'). אנחנו גם מפיקים ומנהלים אמנותית זמרת מדהימה בשם חגית חבאז ומתכננים לחדש את המופע המיתולוגי 'שוק המציאות' כמופע רחוב ועוד הפתעות". 

המופע "המנגינה היא שקובעת" המצדיע לשלישית הגשש החיוור יתקיים ב-2.7 בשעה 20:30 באמפיתיאטרון גג עזריאלי, תל אביב.