כיפת הארובה הצפונית באחד ממגדלי הקירור בבתי הזיקוק במפרץ חיפה קרסה הבוקר (שישי) לאחר שלאחרונה ניכרו בה סימני התפוררות. המבנה היה לאחד מהסמלים היותר מוכרים בעיר, עוד מתקופת המנדט הבריטי. כוחות כיבוי הוזעקו למקום, אך אין חשש משריפה או דליפת חומרים מסוכנים ולא נרשמו נפגעים באירוע.

מדובר באירוע קריסה שאירע במהלך תכנון עבודות שיקום של אחת הארובות הגדולות, אשר אינן פעילות כבר שנים רבות."הלבניות" הפכו לסמל של בתי הזיקוק בחיפה אך כיום הן כבר אינן בשימוש. המגדל השני משמש מרכז מבקרים והדרכה של קבוצת בתי הזיקוק בחיפה.

חלק מאחד ממגדלי הקירור בבתי הזיקוק במפרץ חיפה התמוטט
חלק מאחד ממגדלי הקירור בבתי הזיקוק במפרץ חיפה התמוטט

חלק מאחד ממגדלי הקירור בבתי הזיקוק במפרץ חיפה התמוטט (צילום: ללא קרדיט)
חלק מאחד ממגדלי הקירור בבתי הזיקוק במפרץ חיפה התמוטט (צילום: ללא קרדיט)

מקבוצת בז"ן נמסר: "הבוקר קרס החלק העליון באחת ה"לבניות" המפורסמות של בזן, אשר שימשה בעבר כמגדל קירור מים ואינה בשימוש מאז שנת 2009. הקריסה התרחשה בהמשך לנפילת מקטע קיר שלשום. בזן נוקטת בכל הפעולות, כולל התייעצות עם מומחים מתחום ההנדסה והתכנון, על מנת ללמוד את האירוע. האזור מאובטח ולא היו נפגעים".

השרה להגנת הסביבה גילה גמליאל, התייחסה לנפילת מגדל הזיקוק, וכתבה בציוץ בחשבון הטוויטר שלה: "סמל משמעותי של תחילת הסוף. הפעם הקריסה התרחשה בטעות, הפעם הבאה תהיה מכוונת. לתושבי חיפה מגיע לחיות בסביבה בריאה".

יו"ר ועדת הפנים והגנת הסביבה ח"כ מיקי חיימוביץ' אמרה: "אפשר לראות בקריסת "הלבניה" משהו סמלי שממחיש את השינוי מאז הקמת המפעלים הללו בימי המנדט הבריטי. מפעלים שהיוו מקור לגאווה, אנרגיה ועבודה בעבר, הפכו בחלוף הזמן לקריה עצומה בלב אוכלוסיה, תעשייה מזהמת שאינה מתאימים לרוח התקופה, לאמצעים הטכנולוגיים הקיימים, ולזיהום הסביבתי הגדול שמייצרת בקרב תושבים. לכן יש לפנות אותה בהקדם בתכנית שתדאג לעובדים לקרקע ולעתיד תושבי המפרץ והעיר חיפה

גם ראש עיריית נשר רועי לוי, התייחס לקריסת המבנה: "זה היה רק סמלי שאחרי ההפגנה שקיימנו אתמול עם ארגוני הסביבה, הסמל הגדול ביותר של בתי הזיקוק יקרוס היום בבוקר. ראשית אני שמח אף אחד לא נפגע, אבל יש בסמליות הזו משהו כדי לחזק את כולנו. בסוף התעשיות יוצאו ממפרץ חיפה ושעה אחת קודם, כי בכל יום שעובר מתווספים עוד ועוד חולים. אני קורא היום שוב לממשלת ישראל: קבלו החלטה אמיצה לפנות את המפעלים המזהמים ממפרץ חיפה".

ראש עיריית נשר מתייחס לקריסת המבנה

מארגון "מגמה ירוקה" נמסר בתגובה: "קריסת ה"לבנייה" של בז"ן היום היא תחילתו של הסוף. קריסת מניית בז"ן במהלך משבר הקורונה וקריסת המבנה היום הם קריאת השכמה לממשלת ישראל. הגיע זמנה של הממשלה לקבל החלטה מהירה והחלטית להתנעת תהליך לסגירת המפעלים המזהמים. אם לא נפעל מהר ימצאו את עצמם תושבי מפרץ חיפה נותרים עם קרקעות מזוהמות, אלפי מובטלים ומפעלים מתפוררים. החשבון יוגש כתשלום לציבור".

ד"ר רויטל גולדשמיד ממרכז מחקר סביבתי חיפה, אמרה:  ״קריסת תשתיות בבז"ן בשגרה, אפילו לא במצב חירום, מצטרפות לסכנות רבות אחרות שקיימות מנוכחות המתחם הפטרוכימי במרכז העיר. ללא ספק, כמו נפילת חומת ברלין, יש משהו סימבולי בכך שסמל הפטרוכימייה קורס בתקופת דיונים על תום עידן בז"ן וסגירת התלות בזיקוק נפט בישראל".

איגוד הכימיה, פרמצבטיקה ואיכות הסביבה שלח גם הוא תגובה בעקבות האירוע: "אנו דוחים בתוקף את הניסיון ההזוי לקשר בין קריסת מבנה לשימור כבן מאה שלא היה בשימוש למעלה מעשור לבין הדיון על עתיד התעשייה בחיפה. מי שתוקף את התעשייה בשעה זו וקורא לסגור מפעלים שמעסיקים עשרות אלפי בתי אב בישראל, כשאחוז האבטלה הוא מהגבוהים שידעה המדינה בעשורים האחרונים הוא מנותק ולא שומע את זעקת המובטלים. פגיעה בתעשייה בחיפה תביא לפגיעה אנושה במשק האנרגיה, כלכלת ישראל ובמשפחות רבות, בזמן שכיום התעשייה במפרץ חיפה פועלת לפי כל התקנים הסביבתיים המחמירים".