האם מדינת ישראל בדרך לבחירות נוספות? כאשר משבר הקורונה מרחף מעל ראשנו, המשבר הכלכלי בעיצומו ועתידו של הסיפוח, שאמור לצאת אל הפועל בתחילת חודש יולי, אינו ידוע - ממשלת האחדות מתחילה לגלות סדקים. מסקר מיוחד שהובא הבוקר (שישי) בתוכניתו של ניסים משעל ב־103FM, עולה כי מצבו הפוליטי והתדמיתי של ראש הממשלה בנימין נתניהו טוב מאי פעם. האם זה ישפיע על הבטחתו לפנות את מקומו כראש הממשלה בעוד שנה וחצי לטובת הרוטציה?

מהסקר, שביצע פרופ' יצחק כ"ץ ממכון 'מאגר מוחות', עולה כי אילו הבחירות היו מתקיימות היום, מפלגת הליכוד בראשות נתניהו הייתה מקבלת 41 מושבים בכנסת. כחול לבן של בני גנץ וגבי אשכנזי ממשיכה במגמת ההתרסקות, ועל פי סקר זה זוכה ל־13 מנדטים בלבד. שותפם לשעבר, יאיר לפיד, ממשיך להתחזק - מפלגתו יש עתיד־תל"ם זוכה בסקר זה ל־16 מושבים ובכך הופכת למפלגה השנייה בגודלה. הרשימה המשותפת שומרת על כוחה עם 15 מנדטים.

פרופ' כ"ץ התייחס להתחזקות הליכוד בסקרים, ואמר כי מדובר ב"התלכדות רבה של מחנה הימין מול התרסקות האלטרנטיבה השלטונית, קבוצה שמתפרקת כעת".

לדבריו, הסקרים וגם מערכות הבחירות מלמדים שהנושא הפלילי "ממש דעך ולא תופס מקום בשיקול הדעת של הבוחר". כ"ץ ייחס זאת לעובדה כי נתניהו מנהל "קמפיין מאוד אינטנסיבי לאורך שנים נגד מערכת אכיפת החוק". התוצאה, לדבריו: "הדבר בהחלט משפיע על הבוחרים, שלכל הפחות רבים מהם מדחיקים את הנושא".

סקר 103FM (צילום: באדיבות 103FM)
סקר 103FM (צילום: באדיבות 103FM)

עוד עולה מהסקר כי ש"ס שומרת על 9 מנדטים, ויהדות התורה מיד אחריה עם 8 מנדטים. אחריהן, ישראל ביתנו (7 מנדטים), ימינה (6) ומרצ (5). העבודה בראשות עמיר פרץ לא מצליחה להתאושש וזוכה ל־2 מנדטים בלבד - כמובן, מתחת לאחוז החסימה.

במפת הגושים, הימין בראשות נתניהו עשוי על פי סקר זה לייצר רוב של 64 מנדטים בכנסת, בהרכב שכולל את ימינה והחרדים. גוש המרכז־שמאל בהובלת לפיד עם 49 מנדטים בכנסת, בהרכב שכולל את הרשימה המשותפת, כחול לבן ומרצ. ליברמן עם 7 מנדטים, בניגוד למערכות הבחירות האחרונות, לא מהווה לשון מאזניים. לימין יתרון מובהק.

בסוגיית הסיפוח נרשם רוב למהלך שאותו מוביל נתניהו, 67 אחוזים מבעלי הדעה תומכים בהחלת הריבונות הישראלית על היישובים היהודיים ביהודה ושומרון. השאר, 33 אחוזים, מתנגדים למהלך. שאלה נוספת, בהקשר זה, בדקה את רמת החשש בקרב הנשאלים מהתפרצות אלימות פלסטינית בתגובה למהלך של החלת ריבונות. כשני שלישים מהנשאלים חוששים במידה מסוימת ומעלה מתרחיש של אינתיפאדה או גל אלימות מצד הפלסטינים. השאר לא הביעו מכך חשש.

"יכול להיות שהמחלוקת היא סביב כל מיני יישובים מבודדים", הסביר פרופ' כ"ץ, והוסיף: "יש כאן הרבה מאוד חלקים שהם בקונצנזוס - ובקעת הירדן היא אחד מהם".

הסקר בוצע בימים רביעי וחמישי השבוע, באמצעות פאנל אינטרנטי בהשתתפות 503 משיבים בגילי 18 ומעלה, המהווים מדגם מייצג של האוכלוסייה. גודל הטעות הסטטיסטית: 4.4 אחוזים, ברמת ביטחון של 95 אחוזים.