שולה זקן, ראש לשכתו של ראש הממשלה לשעבר אהוד אולמרט, שריצתה בעבר עונש מאסר בכלא נווה תרצה, שוחחה היום (שישי) עם ג'ודי שלום ניר מוזס ב-103FM, והתייחסה להסדר הטיעון שחתמה ציפי רפאלי, אמה של הדוגמנית המצליחה בר רפאלי, עם רשות המיסים לפיו היא תרצה עונש מאסר לתקופה של 16 חודשים. היא הציעה לה "לתקופה שהיא אמורה להיות שם - לשכוח מי היא באמת. להיות אחרת. להוריד ראש".

למה?
"מפני שיושבות שתי בחורות צעירות ונוברות במזוודה וזורקות – 'זה לא, זה כן', מעיפות את זה. אתה רואה איך מעיפים את החיים שלך, את מה שקשור לחיים שלך".

מה העיפו לך שכאב?
"לא כאב לי על כלום, ברגע שנכנסתי ידעתי שאני הולכת להיות שם".

שינית את עצמך?
"שיניתי לגמרי, חשבתי שבכל זאת, קצת אנושיות - אין אנושיות. אמרתי איפה שאמרתי, אתה אחראי רק לנשימות שלך, מעבר לזה כלום. אבל כלום. להעביר משהו במקרר ממדף למדף? אתה צריך לבקש רשות".

איך מסתדרים עם הבנות, זה נכון שיש מיוחסים?
"כולם שווים".

אוהבם סלבס?
"הם אוהבים, הם יעטפו אותי ביום-יומיים הראשונים כי הם ירצו לשמוע ממנה ולהיות קרובים אליה".

אבק הכוכבים
"בדיוק, אבל מהר מאוד הם יחזרו לשגרת החיים שלהם, כי החיים שלהם קשים והם צריכים לצאת לעבודה. לעבוד ולהרוויח את הפרוטות שהן מרוויחות על מנת לשרוד".

לא תהיה לה אבל בעיה כזאת.
"לציפי לא תהיה את הבעיה הזאת אבל להן יש את הבעיה. לציפי לא תהיה בעיה בכלל, הבעיות שלה הן הסביבה שלה - לא היא. היא תצטרך להתאים את עצמה אליהן ולא להפך".

לא מלכת הכיתה
"את לא מלכת הכיתה, לא. כי את עושה בדיוק מה שהן עושות וחסר אם לא, כי הן מסתכלות, הן קנאיות והן רכלניות".

דוגמה?
"כלומר, אם הן יצטרכו את הטלפון ואם זה הזמן שלהן הן לא יוותרו. את יכולה להיות מי שאת אבל מה שמגיע להן הן קודם כל יעמדו על שלהן, ורק אחר כך הן יסתכלו עלייך. את מדברת על ציפי רפאלי, אבל היא עבריינית במירכאות, נמצאות שם נשים שמרצות מאסרי עולם".

אני לא אוהבת להגיד את זה עלייך אבל גם את הודית.
"את צודקת, קשה לי להגיד את זה על אנשים אחרים. אני עברתי עבירה, אני נקראת עבריינית. שילמתי את חובי לחברה והכל בסדר, אני שלמה עם הכול. יש שם אסירות שמרצות מאסרי עולם, את חושבת שמעניין אותן שולה זקן או ציפי רפאלי? מעניין אותם בקטנה, רואים אותנו בטלוויזיה באותו זמן שרואים אותנו במסדרון, אבל בתכל'ס? יש להן מלחמת קיום, רובן שם אין להן גב מאחוריהן, אין משפחות".

איך זה בא לידי ביטוי כלפייך או כלפיה?
"שלא תתנשא, שתהיה נחמדה, כשמדברים אליה שתשיב להן, כשמזמינים אותה לשולחן שתצטרף, ושלא תשאל על מה הן יושבות – אסור באיסור מוחלט".

למה?
"מפני שאת לא באה להוכיח אף אחד, ולא באה לשאול. כי מלכתחילה, בעבירה שלה - היא מרגיזה אותן. כשאני הגעתי הן אמרו 'מה את רוצה? באת לקפה ועוגה', כי אם את פחות משנה את נקראת שבאת ל'קפה ועוגה'. באת לתקופה כזאת? 'אל תשגעי אותנו. תני לנו להמשיך בחיים שלנו'".

איך זה יתנהל בבחינת היום-יום?
"היא תצטרך לעמוד בתור לקבל את האוכל, אין פריבילגיות, אף אחד לא יגיש לה לשולחן, היא תעמוד עם צלחת כמו עניה בפתח ותחכה שאחת האסירות תמזוג לה".

כלא נוה תרצה (צילום: אלי דסה)
כלא נוה תרצה (צילום: אלי דסה)

עד כמה נשים בחדר?
"עד 4 לא יותר".

סוג בנות?
"מאמינה שתהיה באגף שנקרא סביון, שזה אגף שהוא כביכול אמור להכיל עברייני צווארון לבן, אבל היות והכלא הוא כלא אחד במדינת ישראל ומכיל הרבה מסוממים ומסוממות, שזה מקום שהיא לא אמורה להיות איתו, אבל היא כן תהיה עם רוצחות כמו מארי פיזם שלא רואה בעיניים".

מה זאת אומרת לא רואה בעיניים?
"אישה רעה".

היא רצחה את הבת שלה, זה הגיוני.
"היא לא מסתכלת על זה ככה, היא רוצה את החיים שלה, להמשיך את החיים שלה כמו שהיא רוצה והיא תעשה מה שהיא רוצה. היא ממורמרת בצורה כזאת שהיא ממאיסה את עצמה על כולם".

היא מנהלת את הכלא? קראתי על זה השבוע
"היא לא חזקה, מה שקראת זה לא נכון. זה בכלל לא נכון, להפך. מוקיעים אותה, רובן לא אוהבות אותה. היא עושה את השטויות שלה ומקבלת תשומת לב".

איזה התנכלויות היו?
"לי לא היו כי לא נתתי לעצמי להגיע. היה מקרה כשאני הייתי, בלילה באיזו שעת חצות, שמענו צעקות. התברר שאחת האסירות התרגזה על אסירה שיש לה פנים יפות, היא חיממה מים בקומקום, עלתה לקומה השנייה במיטה ושפכה עליה. שרפה אותה".

סתם?
"החליטה שיש לה פנים מאוד יפות וזה מרגיז אותה. עד שהסוהרים באים, פותחים את הדלת, מחלצים אותה - היא הלכה חודשים עם סדין על הגוף במקום בגדים. זה היה מעשה נוראי. מעשה נוראי. אבל יש את זה. סיפרתי משהו שלא סיפרתי בחיים. אני בשוק עד היום".