אם רצונכם להתנער קצת מכל הבאסה של הקורונה ומה שמסביב, מומלץ לטעום מ"פלאפל פופ", אלבומה השני של להקת מוזיקת העולם "רבע אפריקה", שצפוי לצאת באופן חגיגי ב-7 ביולי, במועדון הבארבי, בתל-אביב, בתקווה שעד אז יחזרו ההופעות לתקנן. חברי הלהקה, שלמרות שמה עדיין לא הביאו את המוזיקה השמחה לאפריקה, ועל אף שם האלבום, אינם חברים בלהקה המוגדרת כלהקת פופ, מקווים שהפלאפל המוזיקלי שלהם יהיה לטעמו של הקהל בארץ, לאחר שהתקבלו בהתלהבות בפסטיבלים בחו"ל.

סיפורה של "רבע לאפריקה" מתחיל ב-2014. "כשחיפשתי נגן עוד ללהקה קודמת שהייתה לי, אליסף בשארי בא להיבחן אצלי ביפו", משחזר יקיר ששון, מנהיג הלהקה. "נוצר בינינו חיבור מוזיקלי מיידי כשהגדרנו את סוג המוזיקה שלנו כאפרו-ערבי עם מרכיבים של פאנק, ג'ז ורגאיי. כשראינו שמצפה לנו דרך ארוכה יחד, החלטנו לצאת לטיול בהודו, ליצור שם מוזיקה ולנסות אותה בדרך על אנשים אקראיים. שם, בעצם, החל המסע של 'רבע לאפריקה'", הוסיף.

ששון, בעל שורשים עירקיים-פרסיים, כבן 40, גדל בטבריה, שם הייתה לאביו להקת חתונות. סקסופון היה הכלי הראשון בו ניגן כבר מגיל עשר. "רציתי להיות ג'זיסט כמו צ'רלי פארקר", סיפר. אחרי הצבא למד לתואר ראשון באקדמיה למוזיקה ובדרך ל"רבע לאפריקה" עבר שנה רוויית ג'ז בניו-יורק, חזר ארצה אל חיקה של להקת "התפוחים", בה הופיע עד פירוקה, "לצד נגינה בכלי-נשיפה שונים בשמחות של דוסים", הסביר.

להקת ''רבע לאפריקה'' (צילום: גיא טפטלר )
להקת ''רבע לאפריקה'' (צילום: גיא טפטלר )

ששון, המנגן באלבום בסקסופון ובגיטרות, ובשארי, הצמוד לעוד ומספק סלסולים תימניים, הם הזמרים הסולנים של הלהקה. יחד איתם בהרכב נמצאים נגן הבס ירון מיטלמן, המתופף טל כוכבי, נגן כלי ההקשה רועי פרידמן והחצוצרן ארד ייני.

לצד אלבום ה"לייבק", שהוציאו לפני שלוש שנים, "רבע לאפריקה" שיתפו פעולה עם שורה נכבדה של אמנים, בהם יהודית רביץ (ששון ניגן בהרכב שליווה אותה), אריאל זילבר, אלון אולארצ'יק, אסף אמדורסקי, אסתר ראדה, מוש בן-ארי ועוד.

מבלי שנדע זאת בארץ, ששון וחבריו נדדו בין פסטיבלים בחו"ל, משווייץ עד קזחסטן, מגיברלטר ועד דרום קוריאה, כשבדרך קפצו ליפן, שם הוחתמו אצל חברת תקליטים מקומית שהוציאה להם שני תקליטים. על הפרק - נסיעות לדרום אמריקה ולאוסטרליה. "העולם פתוח בפנינו, אבל כמובן לא כל מקום", מציין ששון ומוסיף, "אם תיכנסו לערוץ היוטיוב שלנו, תמצאו שם הרבה תגובות מחממות לב ממדינות ערב ומאיראן".

להקת ''רבע לאפריקה'' בפסטיבלים (צילום: יח''צ)
להקת ''רבע לאפריקה'' בפסטיבלים (צילום: יח''צ)

מאיראן?
"אכן, המוזיקה הביאה לנו חברים איראניים, ששרים לנו דרך הווטסאפ שירים שלנו. האמצעים של היום חוצי גבולות, והם עוזרים לנו להביא לכל מקום את המסר שלנו- לעשות שמח".

עם כל מחויבותו ל"רבע אפריקה", שבין השאר ביצעה את שיר הנושא בסדרת הטלוויזיה "כיפת ברזל", שומר ששון על אהבתו המוקדמת לג'ז בפרויקט שלו קרא "ג'אפא ג'ז": "זהו חוב שמזמן הייתי חייב לעצמי כסקסופוניסט וכג'זיסט", הוא מספר, "כלומר, לקחת שירים שהם אבני-יסוד בזמר הישראלי ולהקליט אותם עם ניחוח של ג'ז".

הפעילות של ששון, לרבות חזרות "רבע לאפריקה", מתרכזת בסטודיו שלו ביפו. "כל הפעילות שלנו נעצרה בקורונה. השמן כבר בעבע עם כדורי הפלאפל כשפתאום הגיעה המכה והפסיקה הכל. אבל אנחנו לא נחנו על שמרינו בתקופה הזאת וכך נוספו קטעים לאלבום", אמר.

מוזיקה, זה מה שעשית כשהיית מסוגר?
"לא רק. היה לי מספיק זמן בשביל לתת ביטוי לאהבת הבישול שלי, משהו שהוא אצלי מקביל למוזיקה. אפילו התחלתי לאפות".

עוד משהו?
"כן, אני מזמין את כולם להשקה של האלבום שלנו, ב-7.7, בבארבי של שאול מזרחי, לוחם התרבות, שנאחל לו הצלחה במאבקו-מאבקנו הצודק. בין האורחים: לאה שבת, נצ'י נצ', רביד פלוטניק ואסתר ראדה, שמתאימה ללהקה שלנו בצבע הקול שלה, בסגנון שלה וב'ווייב' שהיא מביאה למוזיקה".

לאן ברצונך להגיע עם "רבע לאפריקה"?
"הכי גבוה שאפשר, בתקווה שכמה שיותר אנשים בעולם ייחשפו למוזיקה שלנו ויאהבו אותה".