המאבק על בית הקברות 'אל-אסעאף' נמשך גם בסוף השבוע האחרון, זאת לאחר שמחאתם של תושבי יפו הערבים על הכוונה להקים מעון לדרי רחוב באתר שבו התגלה בית עלמין מוסלמי עתיק עלתה מדרגה. במוקדי האירוע הוצתו פחים, עצים וכלי רכב, בהם גם משאית של חברת מי עדן. עבד אבו שחאדה, חבר מועצת העיר ותושב יפו, התארח הבוקר (ראשון) בתוכניתם של גולן יוכפז וענת דוידוב ב-103FM, ושיתף בפרטים  על המהומות האלימות שהובילו לבסוף להתפטרותו מהקואליציה.

יוכפז: העניין יוצא משליטה ביפו?
"העניינים מצערים ביפו, מציאות לא קלה. באיזה שהוא מקום מנסים לקשר כל מיני אירועים לתוך סיפור אחד.

יוכפז: למה הכוונה?
"כל פעם שקורה איזה אירוע, יש מחלוקת ומתחילה הפגנה שהיא לגיטימית ונשארת כמובן במסגרת החוק, ואחרי זה קורה משהו אחר בצד השני של העיר ומאוד קל לקשר את זה, כאילו יש נקמה או מה שזה לא יהיה".

דוידוב: מה קרה הפעם?
"לדעתי, הפעם זו החלטה לא נכונה של העירייה ובעקבותיה גם פרשתי מהקואליציה, עם אלימות משטרתית שזהו כבר הנורמה, כי אם המשטרה הייתה מתנהגת בצורה אחרת הייתי מודאג שקרה אצלה משהו.  התנהגות לא תקינה של המשטרה הובילה למתח ברחוב וצורפו הרבה סוגיות אל תוך סיפור אחד. ברגע שזה נוגע ליפו, מאוד קל לעשות לזה מן מסגור".

יוכפז: דיברנו על הסרטונים שהגיעו מחברון. בוא נדבר על הסרטונים מיפו. קללות לעבר שוטרים, התקהלויות ששוטרים מנסים לפזר, ירי של זיקוקי דינור סמוך לשוטרים, זה לא הפגנה רגועה ומסודרת; דוידוב -  נזכיר שהמדינה מתכוונת להקים מעון לדרי רחוב על חורבות בית עלמין.
"הסיפור הוא לא רק הסיפור הזה, זה אוסף של סיפורים שמתנקזים לתוך מחאה אחת. העניין של מה הולכים להקים שם, מוציא את זה לקונטקסט היותר רחב של בתי קברות ביפו. היסטורית, כמעט כל בתי הקברות ביפו עברו איזו שהיא פגיעה בגלל השווי הנדל"ני שלהם, בין אם זה בית קברות שראו שיותר חשוב לבנות את מלון 'הילטון', בשייח מוניס איפה שנמצאת אוניברסיטת תל אביב בשביל להרחיב את החניה, ובין אם זה בתי קברות אחרים. זה סיפור מאוד ותיק שחוזר על עצמו, וברגע שהתושבים שומעים על פגיעה בעוד בית קברות זה מעבר לסיפור הספציפי הזה".

יוכפז: ירי לשוטרים?
"היו גם מקרים כאלה של התנהגות לא אחראית בקרב הצעירים, זו הייתה החלטה כמעט בקונצנזוס כלפי כל ההנהגה הערבית בעיר כנגד האירועים האלה".

יוכפז: לא שמעתי תגובת גינוי לעבר ניפוץ האוטובוס, יידוי האבנים לעבר ניידת משטרה או עניין הירי.
"יש ועד להגנה על בית קברות שנמצאים בו כל ההנהגה המקומית".

יוכפז: שמעת גינוי?
"חד משמעית, ואשלח לך גם את הקישור בערבית, כי בסופו של יום אנחנו, המסר שלנו, הוא גם לאוכלוסייה הערבית. אם תיכנסו ליפו 48, זה אייטם קריא, יש בו גינוי לגבי האלימות ושימוש בדרכים שהן לא הדרכים שלנו".

יוכפז: גל לאומני ביפו? החרפה במתיחות סביב העניינים הלאומנים?
"האמת, קיבלתי הרבה תגובות חיוביות מקרב התושבים היהודים בעיר לגבי היציאה מהקואליציה על הנושא הזה, וקיבלנו הרבה תמיכה במאבק מהיהודים שגרים ביפו".

יוכפז: גם במאבק האלים?
"גם אנחנו לא היינו מרוצים מזה, גם אנחנו לא תומכים בזה, אז ברור שגם היהודים לא תומכים בזה. לנסות לצייר אותנו כאילו אנחנו תומכים בזה זה לא נכון, זו לא פעם ראשונה שאנחנו מגנים את זה. גינינו גם כשהייתה פגיעה במחאות הקודמות".

דוידוב: איך מרגיעים?
"כרגע הכדור נמצא במגרש של המשטרה והעירייה, העמדה שלי היא שיש כאן הזדמנות היסטורית של העירייה להשלים עם האוכלוסייה הערבית, עם הפצעים מהעבר, ולנסות להגיע לאיזו שהיא פשרה שמקובלת על כל הצדדים בבית הקברות". 

דוידוב:  זה מקרה נקודתי; יוכפז: אם העירייה תרד מהרעיון של בניית המרכז על בית העלמין המוסלמי זו הזדמנות לשקם את היחסים.
"חד משמעית ברמה ההיסטורית, לא רק ברמה הפרטנית".

יוכפז: ראש העיר אומר שימשיכו לבנות את זה.
"זו החלטה מצערת".

יוכפז: איך אתה מרגיש עם ההפגנות שנושאים בהן דגלים פלסטינים?
"אני ברמה האישית מגדיר את עצמי בתור פלסטיני ואני לא מקבל שאף אחד יבוא ויגיד לי איך אני מרגיש ואיזה זהות יותר מתאימה לי או לא".

יוכפז: הדגל הפלסטיני קשור אליך יותר?
"לבוא ולנסות להוציא אותי מהעם שלי, מהתרבות ומהשפה זה אלים באותה מידה. לקחת את הלגיטימיות בגלל שאני משתייך ללאום מסוים שהיה קיים פה עוד לפני זו טענה מאוד אבסורדית. דגל פלסטיני הוא דגל מאוד לגיטימי ולמי שיש בעיה עם הדגל..."

יוכפז: אתם מנסים להיות חלק מהחברה הישראלית וגם היא מנסה מהצד שלה לקיים דו קיום.
"בסופו של יום, האחריות מוטלת על הרוב כלפי המיעוט. לנו יש כל זכות להגדיר את עצמנו איך שאנחנו רוצים ולהרים את הדגל שמייצג אותנו, במקרה וזה גורם לאנשים להרגיש נורא זה אומר שהם לא רוצים לחיות איתנו".

דוידוב: דגל ישראל מייצג אותך?
"זו לא שאלה".

דוידוב: זו כן שאלה.
"הדגל הוא יותר מרק סמל. הדגל מייצג זהות, היסטוריה ושפה. מה שמייצג אותי הוא כרגע מאז שנולדתי ואת דורות דורותיי ביפו הוא דגל פלסטין. אם אתם רוצים להפוך את זה לשיח בירוקרטי של איזה דגל – אני לא מקבל את זה".

יוכפז: אתה אומר בעצם - אין בעיה שהמפגינים בהפגנות הבאות יניפו דגל פלסטיני, זה חלק מהמאבק ואני מרגיש עם זה טוב?
"זה לא חלק מהמאבק. האפליה והגזענות כלפינו היא בדיוק בגלל זה, כי אנחנו משתייכים לעם הפלסטיני, ואם לא היינו נמצאים שם אולי המאבק לא היה קורה ולא היינו מקבלים יחס כזה מזלזל".