מה עם הרכבת? קבינט הקורונה דן היום בהחזרת רכבת ישראל לפעילות, ובסיום הדיון הממשלה אישרה כי הרכבת תיפתח ביום שני תחת הגבלות חריפות. אכילה בנסיעה תיאסר מאחר שהנוסעים נדרשים לשהות עם מסכה. רכישת הכרטיסים תתבצע מראש.

יו"ר ועד עובדי הרכבת, גילה אדרעי, אמרה: "זוהי בשורה מאוד משמחת הערב. העובדים מחכים לחזור לעבודה ולהפעיל את הרכבות למען ציבור הנוסעים. אנחנו מברכים על ההחלטה להחזיר את תנועת הרכבות ומודים לשרת התחבורה מירי רגב שהובילה את הקו שתמך בפתיחת הרכבת. הנהלת החברה וועד העובדים ערוכים לפי כל הנחיות של משרד הבריאות לוויסות כמות הנוסעים ושמירה על בריאותם. אנחנו מצפים להחזרת תנועת הרכבות כבר שבועות וההחלטה כעת להחזיר את הרכבת החל מיום שני הקרוב היא מבורכת גם עבור ציבור הנוסעים, גם לחזרה לשגרה של המשק וגם לציבור עובדי הרכבת".

על פי המתווה שהוצג בתחילת השבוע, צפויות להתקיים בדיקת חום בכניסה לתחנות, יופעלו אמצעים לצורך מניעת צפיפות ברציפים - ובהם סימון מסלולי הליכה לכל כיוון ברציפים, הקפדה על ירידה מהקרונות לפני עלייה, ומכירת כרטיסים מראש, שיוגבלו ל-500 נוסעים, ברכבת שיכולה להכיל יותר מ-1,000 נוסעים. לפי הגבלות משרד הבריאות, הרכבת תוכל להיות בתפוסה של עד 75%, אבל במתווה שהוגש הוחלט על 500 נוסעים לכל היותר, כמרווח ביטחון ללמידת ביקוש הנוסעים. 

מבחינה תפעולית, הדרישה המורכבת ביותר של משרד הבריאות עבור הרכבת היתה ניהול מעקב ורישום אחר כלל הנוסעים לצורך חקירות אפידמיולוגיות. הרכבת בחנה אפשרות של אפליקציה להזמנת כרטיסים והזדהות בכניסה, אך מרגע שהבינה כי יידרשו מספר חודשים לצורך הטמעתה - החליטו בהנהלה לגבש פתרונות מהירים יותר.

הרכבת בנתב''ג בעקבות משבר הקורונה (צילום: אבשלום ששוני)
הרכבת בנתב''ג בעקבות משבר הקורונה (צילום: אבשלום ששוני)

לפי המתווה, בשלב הראשון יצטרכו הנוסעים לבצע הזמנה של כרטיסי נסיעה מראש דרך אתר החברה או טלפונית דרך שירות הלקוחות, שתנפיק עבורם שובר לאיסוף בתחנה. בכניסה לתחנה, הנוסעים יצטרכו להזדהות באמצעות תעודת זהות, רב-קו פרסונלי (לאוכלוסיות שלא מחזיקות בתעודת זהות, כמו בני נוער) או דרכון. 

לטענת הרכבת, היא מוכנה ליישום המהלך בהיבט הטכנולוגי, וכן מגייסת מאות סדרנים שיעמדו בכניסות לתחנות ויאמתו שוברי הנסיעה, כדי לצמצם את העומסים הצפויים. במקביל, ברכבת עובדים על פיתוח מערכת שתייעל את התהליך הידני, על ידי סריקת ברקודים.

עדיין לא גובש פתרון עבור מקרים שבהם מתרחשת תקלה ברכבת ונוסעים נדרשים לעבור מרכבת לרכבת, והרכבת עדיין צריכה למצוא פתרונות אבטחת מידע טובים יותר, שכן רישום פרטי כלל הנוסעים יוצר מאגר מידע אדיר שלא היה בידיה לפני כן.

מרגע אישור המתווה, הרכבת תוכל להתחיל לעבוד תוך יומיים. כעת, לאחר שהרכבת סיפקה פתרון, הכדור נמצא אצל ראש הממשלה, בנימין נתניהו, כמי שעומד בראש קבינט הקורונה. גורמים הבקיאים בתהליך קבלת ההחלטות סבורים שהסיכוי שהרכבת תקבל אור ירוק לחדש את פעילותה הוא נמוך, לאור העלייה בשיעורי התחלואה.