ראש הממשלה בנימין נתניהו מלמל משהו בפתח ישיבת הממשלה בעניין ההסתה נגד שופטים. מה לו ולזה? הוא לא קשור, כידוע. המלמולים האלה הזכירו את מה שמולמל אחרי רצח רבין, בסיומו של מסע הסתה שלא היה כמותו, ששטף את הארץ ורדף את רבין ז"ל בכל אשר יפנה.

הפתולוגיה של ההסתה נגד רבין מזכירה את מה שקורה עכשיו נגד התביעה הכללית והרשות השופטת. היום, בדיוק כמו אז, המחולל הגדול של האירוע הוא נתניהו. אז היו אלה פעילי ליכוד מזוהים ולא מזוהים, שפמפמו את שטיפת המוח נגד רבין בהפגנות, בעצרות וכל מקום שאליו הגיע ראש הממשלה. היום, כל זה קורה בקבוצות הוואטסאפ של הביביסטים.

מי שעוקב אחר תעלות הביוב הצדדיות הללו יודע לזהות שם את האידיאולוגיה, את הרעיון המכונן, לחומרים מהם עלול לצאת זה שכותב בסופו של יום את מכתב האיום לשופטת בית המשפט העליון ענת ברון, מכתב שמכיל את המשפט מקפיא הדם "שילמת מחירים בעבר, צפי לעונש". למי ששכח: השופטת ברון שכלה את בנה בפיגוע הרצחני בפאב מייק'ס פלייס לפני כ־17 שנה.

איך זה פועל? ככה: תומכי נתניהו ה"שרופים", להלן הביביסטים, מרוכזים בעשרות (אם לא למעלה מזה) קבוצות וואטסאפ מאורגנות, ממושמעות ומתלהמות. כמות הגידופים, ההכפשות ודברי ההסתה המתגוללת אינה ניתנת למדידה ידנית. בואו ניקח לדוגמה את השופטת ברון: בוואטסאפים שהגיעו לידי "מעריב" מקבוצה אחת המכונה "עדכונים בגץ 2 אילן ציאון" (תיכף נחזור לשם הזה) מתחילה ההסתה נגד ברון.

ענת ברון. צילום: נועם רבקין פנטון, פלאש 90
ענת ברון. צילום: נועם רבקין פנטון, פלאש 90

ההודעה הראשונה בקבוצה נכתבת לאחר פסק הדין בבג"ץ, שאסר להרוס את ביתו של המחבל שרצח את דביר שורק ז"ל. כך נכתב שם: "ביתו של המרצח לא ייהרס. האחראים לכך הם שני שופטי בג"ץ ענת ברון ועוזי פוגלמן. שני הדיקטטורים מבג"ץ... מופקדים באופן קבוע על ידי אסתר חיות הי"ב (השם יקום בה) על תיקי מחבלים ומסתננים. מטרתם הברורה והחד־משמעית של השלושה האלה היא לחסל את מדינת הלאום היהודית... החבר'ה האלה מבג"ץ עוסקים במגה בגידה בהיקפים שאין להם אח ורע בהיסטוריה. ביבי מנע עד כה לטפל בהם, אולי עכשיו יתעורר... לאחר שרווינו נחת מהשר אוחנה הגדול, הופקד תיק המשפטים בידי עושה דברם הנרצע של הפושעים, הוא ניסנקורן הבולשביק. האם נלך בעיניים עצומות לעבר שואה שלישית ולא נפעל נגד המגה פושעים?...".

שוב חוזר הניגון: בדיוק כמו שנתניהו אמר אז על דמם של נרצחי פיגועים, ש"את רבין מעניינת רווחתם של תושבי עזה יותר מאשר ביטחון תושבי ישראל", כך הפעם (אם כי בעילגות יתרה). בוגדים, מגה פושעים, דיקטטורים, מטרתם לחסל את מדינת היהודים, שואה שלישית. מכאן, קצרה מאוד הדרך למכתב איום, ואולי אף למעלה מזה. הרי בגידה דינה מוות, ומי שקם עלינו לכלותנו, עלינו להשכים להרגו, לא?

אני לא יודע מי מאיים על השופטת ענת ברון ואין במה שנכתב כאן כדי לסמן את המאיימים. יש כאן סימון של משהו אחר: מסע ההסתה, הגידופים, ההשמצות והעלילות שעלולים לייצר את המאיים או אף למעלה מזה, את זה שחושב שפגיעה באותו בוגד משולה להצלת עם ישראל. כך בדיוק חשב בזמנו יגאל עמיר. 

'הוואטסאפ הזה הוא דוגמה בודדת מים שוצף של מסרונים דומים. יום אחרי ברון, מקבל השופט עוזי פוגלמן "טיפול דומה". אחר כך, כשמתפרסמת העובדה שהשופטת ברון מקבלת מכתבי איום רציניים על חייה, אף אחד לא מכה על חטא או מנסה להצניע את המתרחש באותה קבוצת וואטסאפ. להפך: שימו לב למה שנכתב שם ביממה האחרונה: "אני רוצה לראות את מזוז, חיות, ברון ועוד כמה שופטים מושחתים נכנסים לכלא", כותב אחד. "ענת ברון העבריינית, לא ייאמן, שתגיע לבית הסוהר היא תרגיש מה זה התעללות מאסירים". אפילו האפולוגטיקה עקומה: לאחת כזו לא מאמינים שאיימו עליה, זה תרגיל הסחה מפשעיה ופשעיו של מנדלבליט המושחת.

זירת רצח רבין. צילום: יהונתן שאול
זירת רצח רבין. צילום: יהונתן שאול

מנהל, מארגן ומנהיג קבוצת הוואטסאפ הזו, וקבוצות רבות נוספות, הוא עו"ד אילן ציאון. כוכב עולה בשמי הביביזם, שהובא והוצג לקבוצות השונות על ידי אורלי לב. ציאון יהיה המנחה החגיגי של הפגנה ביביסטית גדולה בהמשך החודש, המתוכננת כעת בכל קבוצות הוואטסאפ הללו. הוא ידוע בהתקפותיו הארסיות נגד בג"ץ, והוא גם ביקש להצטרף כמשיב לעתירות נגד כהונת נתניהו (אך סורב). ומאיפה אתם מכירים את הגב' לב? היא זו שנעצרה אחרי האיומים על היועמ"ש מנדלבליט.

יחד עם ציאון חבר ברוב הקבוצות הללו גם עו"ד עדי ברוך. אותו ניתן לראות מצולם ליד מזכיר הממשלה צחי ברוורמן. שם נוסף שחבר ברוב קבוצות הווטסאפ המתוארת כאן היא חני בליוויס, האישה הכי קרובה לבנימין ושרה נתניהו עלי אדמות  (אם כי אינה חברה בקבוצה הספציפית הזו).

כך עובדת השיטה. האידיאולוג הגדול, ההוגה והמייסד הראשון של האירוע כולו הוא יאיר נתניהו. למה אומרים על הבחור הזה שהוא מובטל? ידיו מלאות עבודה. ציוציו המחליאים נגד היועמ"ש מנדלבליט (נתניהו ג'וניור לא מהסס לצרף את תמונתו של היועמ"ש, שאביו מינה, בדמותו של דון קורליאונה) נותנים את הטון. אחריו מחרים־מחזיקים צייצנים בכירים רבים נוספים, המכהנים בתפקידים כאלה ואחרים בהיררכיה הביביסטית. כל הביוב הזה שוצף וקוצף באותן קבוצות וואטסאפ, שבכולן חברה (שקטה) אותה חני בליוויס, המוציאה ומביאה מבלפור. שוב, חובה להזכיר כאן: השמות שהוזכרו בטור הזה לא קשורים בהכרח לאיומים של השופטים או היועמ"ש. הם כן קשורים לאווירה הרעילה ממנה עלול לקום המאיים הפוטינציאלי או הרוצח הבא. 

אני נזכר בפרופ' יאיר עמיחי המבורגר, פסיכולוג המונים שעבד ב"צוללת" של נתניהו בשנות התשעים, לפני רצח רבין. האיש הזהיר את נתניהו ואנשיו פעם אחרי פעם: תפסיקו את ההסתה נגד רבין. אתם מוציאים את השד מהבקבוק. אתם משחררים יצרים אפלים. הם לא שעו לתחינותיו ולא ספרו אותו. רבין נרצח. המבורגר התפטר ולא סלח מאז לעצמו. אגב, מדובר באיש הציונות הדתית, חובש כיפה, לשעבר מתנחל מגוש עציון. עוד סמולן בוגדני.

עכשיו הכל חוזר על עצמו, בדיוק מופתי, אבל בעוצמה רבה בהרבה. אז, לא היו קבוצות וואטסאפ, לא הייתה רשת חברתית, אבל הייתה מספיק שנאה לכולם. היום הכל מדעי יותר, לכאורה מרוחק יותר, אבל ארסי לא פחות. 

מותר לבקר את מערכת המשפט. רצוי לבקר את מערכת המשפט. רבים וטובים עושים את זה (קלמן ליבסקינד, נניח). זה חלק מהדמוקרטיה. כשהופכים את השופטים, הפרקליטים והתובעים לבוגדים, לכאלה שמסכנים את המדינה היהודית, לכאלה שמובילים אותנו לשואה שנייה, לכאלה שמנסים להרוס את ישראל מבפנים, מתירים את דמם. נתניהו כבר התיר דמים בחייו. כנראה שלא הספיק לו.