נולדתי בארץ שבה הרוב נהפך למיעוט, שהחלום ההיסטורי שרוב זה חלם עליו, נמוג, ושמוסדותיה של הארץ התפרקו. הכל קרה בגלל סיפוח. סיפוח שטחים ואוכלוסייה בשם אידיאולוגיה סקטוריאלית. המדינה היא שכנתנו מצפון, לבנון.

ערב התפרקות האימפריה העותמאנית, אחרי מלחמת העולם הראשונה, גבולותיה של לבנון היו הר הלבנון והעיר ביירות, מאוכלסים ברוב מוצק נוצרי. אבל אינטרסים צרים, שאיפה להתרחבות טריטוריאלית על חשבון אחרים והישענות על מעצמה עולמית דאז, צרפת, הביאו את הנוצרים להרחיב את גבולות מדינתם צפונה בואך טריפולי, ודרומה, בואך צור, לשטחים המאוכלסים ברוב מוסלמי. ב־1 בספטמבר 1920 הכריז הנציב הצרפתי העליון הראשון של סוריה ולבנון, גנרל אנרי גורו, על הקמת לבנון הגדולה, היא לבנון של היום. באופוריה שקשה להסתירה, צהלו הנוצרים מההישג ההיסטורי שלהם.

ביטאון הקהילה היהודית בלבנון דאז, “אל עאלאם אל איסראילי”, בירך על הצעד ההיסטורי זה. הקרדינל הלבנוני איגנסיו מוברק איחל ליהודים לממש את שאיפתם ההיסטורית בפלסטין, כפי שהם עשו זאת במדינת הארזים. כל זה קרה לפני 100 שנה. 

הזמן פעל לרעת הנוצרים. סיפוח השטחים החד־צדדי לטובתם גרם לכך שהנוצרים בלבנון איבדו את הרוב באוכלוסייה שהיה להם, והפכו למיעוט בים מוסלמי – שיעי וסוני. היום, חלומם נגוז מזמן והם נמצאים במלחמת הישרדות. אני לא רוצה גורל דומה אצלנו. סיפוח חד־צדדי הוא לקיחה בלי רשות. זה כינוי גנאי, להבדיל מסיפוח שבהסכמה.

באחת מארוחות הצהריים עם הנשיא המנוח חוסני מובארק בארמונו בקהיר, יחד עם הילרי קלינטון, אבו מאזן וראש הממשלה בנימין נתניהו, פנה אליי סאיב עריקאת בנימת זעם ואמר לי, “מה אתם רוצים עוד מאיתנו? הרי הסכמנו שההתנחלויות הגדולות יישארו איתכם במסגרת חילופי שטחים”. כלומר, זהו סיפוח בהסכמה, כי הוא יהיה חלק מהסדר עם הפלסטינים ובהסכמתם. לא כך הסיפוחים שעליהם מדברים היום, השואבים את הלגיטימיות שלהם מהבטחה של מעצמת על ועסקת המאה של טראמפ. גם הגנרל גורו, נציג מעצמת על דאז, הבטיח התרחבות טריטוריאלית לנוצרים בלבנון.

לפני קבלת החלטות גורליות ובלתי הפיכות יש להסתכל על מה יהיה 100 שנה קדימה וללמוד מהלקח הלבנוני. רבות דובר על ההשלכות הביטחוניות של סיפוח: על ההשפעה על הביטחון הלאומי שלנו, על הזדמנות שאין להחמיץ אותה וגם על הזעם שיפרוץ בעולם הערבי. כל אלה שיקולים פוליטיים חשובים, אבל עולה על כולם השיקול של אובדן הרוב היהודי במהלך השנים, וכך הצהרת העצמאות להקמת מדינה יהודית בארץ ישראל תתייתם.