אורך השנים נערכו מחקרים רבים על פוטנציאל השפעתם של תה ירוק ושחור בהקשר להפחתת הסיכון למחלות שונות. תחום מחלות הלב הינו אחד מהתחומים המרכזיים שנחקרו, אך עד לאחרונה התוצאות לא היו תמיד מובהקות. מחקר חדש שהתפרסם השנה במגזין המדעי Advances in Nutrition הצליח להוכיח את הפוטנציאל הבריאותי של כוס התה.

המחקר בחן את הקשר בין שתיית כוסות תה להורדת הסיכון למחלות לב ותמותה, וכלל 39 מחקרי עוקבה פרוספקטיביים שנערכו בקרב האוכלוסייה הבריאה ובדקו את ההשפעה הישירה של כל כוס תה על הסיכון הבריאותי למחלות לב: אירועים קרדיווסקולריים (אירועי כלי דם לבביים או היקפיים), אירועי שבץ מוחי (כולל תמותה), תמותה ספציפית ממחלות לב או תמותה מכל סיבה אחרת.

תוצאות המחקר הראו קשר ליניארי מובהק - כל עלייה בשתיית כוס תה שחור או ירוק בתפריט היומי (236 מ”ל) הייתה קשורה בסיכון נמוך יותר למחלות לב: 4% סיכון נמוך יותר לתמותה ממחלות לב; 2% סיכון נמוך יותר לאירועים לבביים; 4% סיכון נמוך יותר לשבץ; 1.5% סיכון נמוך יותר לתמותה מכל הסיבות.

ויסוצקי הגן הקסום חליטת לימונית לואיזה. ללא קרדיט
ויסוצקי הגן הקסום חליטת לימונית לואיזה. ללא קרדיט

הקשר בין שתיית תה לבין הפחתת הסיכון למחלות לב היה חזק יותר בקרב אוכלוסייה מבוגרת. מסקנת החוקרים הייתה כי שתייה יומית של תה כחלק מתפריט תזונה בריאה, מקנה סיכון מופחת למחלות לב, במיוחד ככל שעולים עם הגיל.

סוגים רבים של מזונות ומשקאות מכילים רכיבי מזון בעלי יכולות הגנה על הגוף מפני מחלות שונות, וחיזוק מערכת החיסון. בחלק גדול מהמקרים מדובר על תכולה גבוהה של חומרים בעלי תכונות אנטי־אוקסידנטיות (נוגדות חמצון) המגינות על רקמות הגוף מפני פגיעה של חומרים מחמצנים, כמו רדיקלים חופשיים ונגזרות פעילות של חמצן (ROS). בתזונה יש מספר תרכובות טבעיות בעלות תכונות אנטי־אוקסידנטיות, והפלבנואידים נחשבים לאחד הסוגים החזקים ביותר. תה הוא אחד המקורות התזונתיים העשירים בפלבנואידים. כמות הפלבנואידים שונה במעט בין כוס תה שחור לכוס תה ירוק (כוס תה = 236 מ”ל): כוס תה שחור – 230 מ”ג פלבנואידים וכוס תה ירוק – 330 מ”ג פלבנואידים.

ויסוצקי הגן הקסום חליטת פירות. ללא קרדיט
ויסוצקי הגן הקסום חליטת פירות. ללא קרדיט

איך מכינים תה קר בבית?

דרך נהדרת לשלב שתיית תה בקיץ היא הכנת חליטת תה קרה. זוהי גם דרך נפלאה להרוות את הגוף בנוזלים, בכל עונות השנה, למי שמשעמם לו לשתות סתם מים. חליטה היא שיטת בישול שבה חולטים את התיון במים רותחים על מנת למצות את הטעם, הריח, הרכיבים הביואקטיביים ונוגדי החמצון המצויים בעלים בצורה טבעית. המומחים של ויסוצקי ממליצים לעשות זאת בדרך הבאה: לחלוט את התיון במשך שלוש דקות במים רותחים, ולהוסיף מים קרים וקרח לפי היחס הבא: 1/3 חליטה, 1/3 מים קרים ו־1/3 קרח. הכי פשוט והכי טעים. מי שאוהב את התה שלו מתוק, יכול להוסיף ממתיק לנוזל החם בשלב החליטה.

תה קר בקיץ. צילום יח
תה קר בקיץ. צילום יח

תוכלו לעשות זאת עם תיונים רגילים הנמכרים בקופסאות בכל רשתות השיווק או עם תערובות המיועדות לחליטות הנמכרות בחנויות טבע אבל לא רק. בסניפי הדגל של טיב טעם (ראשון לציון, נתניה, רמת החייל, חוצות המפרץ, באר שבע ואשדוד) תוכלו למצוא במחלקות התה כ־50 סוגי חליטות ללא חומרים משמרים במגוון רחב של טעמים, כמו תה ירוק אפרסק, תה ירוק לימונית ולואיזה, תפוח קינמון, פירות יער ועוד. מחירן 14.90 שקלים ל־100 גרם.

גם אם עד עכשיו לא שתיתם תה באופן קבוע, כל כוס שתשלבו באופן קבוע בתפריט היומי, תתרום לבריאות ותעלה את פוטנציאל ההגנה על הגוף. אם כך, מומלץ לא לוותר על כוס התה שלכם בתפריט היומי, גם בחום הקיצי. סייעה בהכנת הכתבה: יעל דרור, דיאטנית קלינית ופיזיולוגית M.Sc.