הכתבה נכתבה בשיתוף LawGuide

בכתבה זו יובאו מספר דגשים והסברים בנושא ״מעצר הימים״ או בשמו הנוסף ״מעצר לצרכי חקירה״.
כפתח דבר חשוב לדעת כי קיימים שני סוגי מעצר עיקריים:
א.     מעצר ימים - מעצר לצרכי חקירה.
ב.     מעצר עד תום ההליכים - לאחר הגשת כתב האישום.
בכתבה זו נעסוק במעצר הראשוני, קרי המעצר העלול להינקט כלפי מי שחשוד בביצוע עבירה.
מעצר ימים מתחיל בתחנת המשטרה, כשעולה הצורך מצד היחידה החוקרת להותיר חשוד בתנאי מעצר לאחר חקירתו.
 
לפניה ישירה אל עורך דין איילון בירנבוים, לחץ/י כאן

הצורך לעצור את החשוד יכול לנבוע ממספר סיבות, הקרויות גם עילות מעצר כמובא להלן:
1.     כאשר החוקרים סבורים כי נשקפת מסוכנות מהחשוד שלא ניתן לאיין או לבטל בשחרור לחלופת מעצר.
2.     כשקיים חשש לשיבוש הליכי החקירה באם החשוד ישוחרר - לדוגמא היכולת להשפיע על עדים פוטנציאלים או להעלים ראיות חפציות וכד׳.
3.     קיים חשש אמיתי לבריחה של החשוד מאימת הדין ככל וישוחרר.

עריכת דיון בדבר ימי מעצר נוספים מעבר למעצר הראשוני
לאחר פרק זמן מקסימלי של 24 שעות בתנאי מעצר, וככל שהחוקרים סבורים שהם זקוקים לזמן נוסף לצורך ניהול החקירה והשלמתה כשהחשוד מצוי מאחורי סורג ובריח, עליהם להביאו בפני שופט מעצרים בבית משפט השלום ולבקש כי יורה על המשך החזקתו במעצר.

במהלך הדיון, הטוען מטעם המשטרה נחקר על ידי סנגור מטעמו של החשוד, מבלי שחומר החקירה מצוי אצל הסנגור. על פי רוב, סנגור מיומן מטעם החשוד תוקף את עילות המעצר תוך ניסיון למזער אותן ואף מציע חלופה הולמת למעצר שתתבצע לרוב באמצעות פיקוח אנושי לצורך המשך מעצר מחוץ למתקן הכליאה. 

רק השופט הוא שיכול להחליט על ימי מעצר נוספים מעבר למעצר הראשוני. התקופה המרבית לקיומו של מעצר ימים היא 30 ימים. מעבר ל-30 הימים וככל ויש צורך בימי מעצר נוספים, ניתן לבקש מהיועמ״ש ימים נוספים עד למקסימום של 75 ימים בסך הכל.

אם לא די בתקופה זו, ויש צורך להמשיך ולהחזיק את העצור במעצר לצורך המשך ביצוע פעולות חקירה ואיסוף ראיות לאחר תום המכסה של 75 ימים, ניתן לבקש ימים נוספים מבית המשפט העליון.

הרף הראייתי הנדרש להחזקה במעצר ימים
הרף הראייתי הדרוש כדי לבקש המשך החזקת חשוד במסגרת של מעצר ימים הינו רף נמוך של ״חשד סביר״ בלבד. עובדה זו, מביאה לכדי היענות של בית המשפט לבקשות היחידה החוקרת במקרים רבים ובעיקר בהתחלת ההליך.

כדי להצדיק המשך מעצר בבקשות מאוחרות יותר, בית המשפט ייטה לבדוק את טענות המשטרה באופן יסודי, כאשר החוקרים יאלצו לספק תשובות מפורטות ומדוקדקות יותר באשר לבקשה להמשיך להחזיק את החשוד במעצר.

הטוען המשטרתי צריך לפרט בפני בית המשפט מהן הפעולות הדרושות להשלמת החקירה, כמו גם את פרק הזמן הדרוש על מנת לבצע אותן כשהחשוד מצוי בתא המעצר. כך, הסנגור יכול לפקח על ניהול החקירה באמצעות השופט ולוודא כי החשוד אינו מצוי במעצר שלא לצורך, ומתוך קפריזה או היעדר עילה אמיתית לכך. 

מאחר שבשלב מעצר הימים חומר החקירה מצוי בשלבי האיסוף, והינו בוסרי וטרם הבשיל לכדי הגשה של כתב אישום, אין לסנגור אפשרות לבדוק אותו.

תשאול הטוען המשטרתי על ידי הסנגור בשלב זה נחשב למורכב, כזה הדורש יצירתיות, ובנוי על מעט מידע והרבה אינטואיציה.

ייצוג על ידי עורך דין פלילי מנוסה יכול לסייע בשחרור העצור ולמנוע הגשת כתב אישום
לכן בשלב מעצר הימים, יש צורך בייצוג על ידי עורך דין מיומן אשר ינסה להביא לשחרור העצור בהקדם מתוך היכרות עם אופן פעולת הרשויות ובקיאות בדרך שבה יש לתקוף את אופן ניהול החקירה. 

ימי המעצר הם תקופה חולפת. מדובר בימים של חוסר ודאות וניתוק מהעולם החיצון עבור החשוד. על הסנגור מוטלת המשימה של טיפול נכון ורגיש, על מנת להגדיל את הסיכוי שהחשוד ישוחרר במהרה תוך מניעת הגשתו של כתב אישום נגדו.

במהלך תקופה זו קרוב לוודאי כי גורל התיק ייחרץ. קיימת חשיבות רבה בקבלת יעוץ וליווי משפטי בעת שבה החשוד מתמודד לבדו עם מערכות גדולות, כאשר עורך הדין הוא הקשר היחיד שיש לו לעולם החיצון. 

חוסנו וכושר עמידתו של החשוד אל מול תרגילי החקירה והטענות המוטחות בו הינן תוצאה של אישיותו והיכולת האינדיבידואלית שלו להתמודד עם מצבים קשים ומתוחים. יחד עם זאת, לסנגור יש השפעה רבה על מצבו של החשוד ועל היכולת שלו להתמודד בהצלחה עם חקירות ותחבולות. 

במהלך הדיון בסוגיית מעצר הימים, שופט טוב משמש בתור ה״עיניים״ של הסנגור בתיק החקירה, בוחן את אמיתות דברי הטוען המשטרתי, ובוחן את הראיות שנאספו עד לדיון. באמצעות התנהלות חכמה, סנגור מיומן יכול במקרים רבים להביא להחלטה המורה על שחרור העצור, אם באופן מלא ואם לחלופה (מעצר בית) כבר בשלב מעצר הימים.

יש לציין כי ניתן להגיש ערעור בזכות לבית המשפט המחוזי על החלטת שופט השלום בשלב מעצר הימים.

מה קורה כשיש צורך לשחרר עצור באופן דחוף ובשל סיבה מוצדקת עוד בטרם חלוף 24 השעות הראשונות למעצר?
במקרה כזה עומד לרשות הסנגור סעיף 44 ל״חוק סדר הדין הפלילי – מעצרים״ אשר בנסיבות מתאימות מאפשר לבקש מבית המשפט לקיים דיון לשחרור עצור עוד בטרם חלפו 24 השעות הראשונות מרגע מעצרו על ידי קצין משטרה.

השימוש בסעיף הוא מועט ואולם חשוב להפעילו במקרים מוצדקים, כשהדבר מתאפשר.

אם יש לך שאלות נוספות בנושא זה או בכל עניין אחר אני מזמין אותך ליצור עמי קשר בהקדם האפשרי ואשמח לעמוד לרשותך.

עורך הדין איילון בירנבוים (צילום: דוד סקורי)
עורך הדין איילון בירנבוים (צילום: דוד סקורי)

עורך דין איילון בירנבוים עוסק במשפט פלילי, בייצוג חשודים ונאשמים בפלילים ובעבירות תעבורה. הכתבה באדיבות אתר עורכי הדין למשפט פלילי LawGuide.

*לתשומת ליבך, המידע בעמוד זה אינו מהווה יעוץ מכל סוג או המלצה לנקיטת הליך או אי נקיטת הליך. כל המסתמך על המידע עושה זאת על אחריותו בלבד. נכונות המידע עלולה להשתנות מעת לעת.

הכתבה נכתבה בשיתוף LawGuide