האקדמיה נרתמת לטובת העלאת קצבאות הקיום של הביטוח הלאומי לאוכלוסיות החלשות לאור משבר הקורונה ובמטרה ליצור רשת ביטחון חברתית בישראל. 26 חוקרים מתחומי העבודה הסוציאלית והרווחה במוסדות האקדמיים המובילים בישראל, יחד עם 30 ארגונים חברתיים, קוראים לממשלה לסייע למשפחות החיות בעוני. 

במכתב פומבי שאנחנו מפרסמים את תוכנו לראשונה, מתריעים המומחים והארגונים בפני שרי הממשלה בין היתר כי "מדינת ישראל עומדת בפני משבר כלכלי מהגדולים בתולדותיה. אחוז דורשי העבודה קפץ לממדים חסרי תקדים... בתקופה זו, עוצמתנו נמדדת בשיעור חוזק החוליה החלשה שלנו. אנשים החיים בעוני בישראל, הם הפגיעים ביותר. מדובר במשפחות שנטל הקיום, ברמות הבסיסיות ביותר, בלתי אפשרי להן ללא סיוע של המדינה. בעת הזו יותר מתמיד כאשר לצד הסיוע החשוב לדורשי העבודה החדשים, יש לעמוד לצד של כשני מליון ישראליות וישראלים החיים בעוני". 

המסמך הוא חלק מקמפיין שמובילים בימים אלה בארגון "רבנים לזכויות אדם" יחד עם עוד עשרות ארגונים חברתיים כמו נקודת מפנה, קו לעובד, המרכז לעיוור, האגודה לזכויות האזרח, אגודת יהודי אתיופיה, לתת, נכה לא חצי בן אדם, שדולת הנשים, ועו"סים שינוי. הארגונים והחוקרים החתומים על המסמך דורשים, בין השאר, משרי הממשלה העלאה מיידית של קצבאות הקיום ב-20%, תוספת של 30 מליון ₪ בחודש לקצבאות הבטחת הכנסה, תוספת של 7 מיליון ₪ לחודש למקבלות קצבת מזונות מהביטוח הלאומי, עדכון קצבאות הנכים כפי שנקבע בחוק, ביטול קיזוז קצבאות השלמת הכנסה מזונות וזקנה לעובדים והשוואת מענקים הניתנים לילדים כך שכלל הילדים במשפחה יקבלו את אותו מענק.

"המשבר הנוכחי צפוי להרחיב את מעגל הישראלים החיים בעוני, בעשרות עד מאות אלפים, בטווח הבינוני והארוך. אנו, חוקרי רווחה וכלכלה חברתית בישראל, קוראים בעת הזו להעלות את קצבאות הקיום על מנת לעמוד באחריות המדינה לכלל אזרחיה, ובציווי היהודי 'והחזקת'", נאמר במסמך שעליו חתומים בין היתר פרופ' אברהם דורון מהאוניברסיטה העברית, פרופ' אריאלה לבנשטיין מאונ' חיפה, ד"ר ישי מנוחין מאונ' בן גוריון, ד"ר תהילה רפאלי מאונ' ת"א, ד"ר שלומית וייס דגן מאונ' בר אילן ועוד רבים מבין חוקרי מדיניות הרווחה המובילים בישראל.

אבי דבוש, מנכ״ל רבנים לזכויות אדם, מתייחס לחשיבות הקמפיין ואומר למעריב: ״הקיום בכבוד הוא המבחן העליון לחברה דמוקרטית ויהודית. משבר הקורונה מרחיב את העוני, וממשלת ישראל לא יכולה להתחמק עוד. הגיע הזמן להעלות את קצבאות הקיום לרמה מינימלית סבירה.״