פרשת הכדורגלנים והקטינות: אתמול העידה במשטרה אחת הנערות הקטינות ששמן נקשר בפרשת קיום יחסי המין עם שחקני מכבי תל אביב בכדורגל. עורכת הדין רומי קנבל, המייצגת את הקטינה, שוחחה היום (שני) עם בן כספית ופרופ' אריה אלדד בתוכניתם ב-103FM, וסיפרה על תחושותיה של מרשתה נוכח חשיפת הפרשה.

כספית: מה עובר עליה?
"ימים לא פשוטים. כל הפרשה הזו תפסה אותה בסופו של דבר ערב בחינת בגרות במתמטיקה, בסיטואציה שכל העולם הפנימי והחיצוני שלה התערערו, הרשתות החברתיות מוצפות באינפורמציה, החקירה בעיצומה, היא ומשפחתה עוברים ימים לא פשוטים כפי שאמרתי".

פרופ' אלדד: זאת היא שחוטפת שיימינג ברשת?
"מה זאת אומרת היא? מדובר בשתי קטינות כן?"

פרופ' אלדד: לא, זאת אומרת, חברות, חברים, נוער, אלה שמכירים, תוקפים אותה, מביישים אותה?
"אין פה חברים וחברות, זה מגיע מכל מיני קבוצות אוכלוסיה מוכרת לה ומוכרת פחות".

כספית: יש גם מישהי אחרת שבכלל לא קשורה שגם אותה סימנו בטעות כאחת הנערות וגם היא חוטפת שיימינג. לפני שנלך לאירוע עצמו, הן באמת זייפו והציגו תעודות זהות מזויפות?
"אני לא אכנס לסוגיה הזאת וברור לכם לחלוטין ששאלת התעודות כן או לא ובאיזה הקשר נבחנת ותמשיך להיבחן על ידי משטרת ישראל. החקירה בעיצומה, אני סומכת על המשטרה שתמשיך ותנהל אותה ברגישות המתבקשת לאור המעורבות של הקטינות בפרשה. 

פרופ' אלדד: אבל הם פרסמו את זה ברשתות החברתיות מטעמם, עוד לפני שהפרשה בכלל התפרסמה בחוץ?
"אנחנו לא נתייחס לסוגיות האלה. החקירה בעיצומה, אנחנו מבקשים לאפשר למשטרת ישראל לבדוק את העובדות והראיות".

כספית: אתן שוקלות לנקוט באמצעים נגד? אני יודע לפחות על צייצנית אחת שלא אגיד את שמה, שהעלתה את השמות שלהן לרשתות. יש מצב לנקוט נגדה באמצעים? 
"אנחנו בוחנים כרגע את כל האפשרויות. אני בהזדמנות זו רוצה לבקש מאלו שעושים שימוש בתמונות, מסמכים או שמות כאלה ואחרים, הוא יודע בדיוק מה מקור האינפורמציה ובטח ובטח שחל איסור פרסום ספציפי על הפרשה וגם מכוח חוק העונשין על זהות הקטינות".

כספית: אתם מרוצים מההתנהלות של מכבי תל אביב בסיפור הזה?
"אני לא נמצאת במקום שאני אמורה או צריכה לבחון את התנהלות מכבי ת"א. אני חושבת שהציבור בוחן בעצמו את ההתנהלות. אנחנו שוב מבקשים לאפשר למשטרת ישראל לעשות את עבודתה".

פרופ' אלדד: בסדר, משטרת ישראל זה דבר אחד, אבל נניח שקבוצת הכדורגל הייתה נוהגת כאילו העולם כמנהגו נוהג והם היו ממשיכים לשחק, להתאמן, לא היו לכם טענות וטרוניות על כך?
"אני חושבת שהטענות צריכות לבוא מהציבור בכללותו ולא רק מכיוונן של הנערות. יש פה סוגיה שהיא הרבה יותר מדאיגה ואנו צריכים לשים עליה את הפוקוס ולבחון היכן אנחנו נמצאים בסיטואציה הזאת". 

הקטינה השניה תגיש מחר תלונה במשטרה

למחלק הנוער בימ"ר מרכז במשטרה, צפויה להגיע מחר הקטינה השניה ששמה נקשר בפרשת הכדורגלנים והקטינות. היא אמורה להגיש תלונה בדבר המעשים שהיא מייחסת לספורטאים. יצוין כי הצעירה הייתה אמורה להגיע לתחנה כבר אתמול יחד עם הקטינה הנוספת, לצורך מסירת עדות בנושא, אולם באמצעות פרקליטה עו"ד ששי גז, הודיעה כי נבצר ממנה מלהגיע בשל מצבה הרפואי. הקטינה התבקשה להגיע היום פעם נוספת, אולם ביקשה לעכב את הגעתה עד מחר בכוונה למסור את גרסתה לשוטרים.

בתום גביית העדות מהקטינה השנייה ולאחר שתיבחן גרסתה מול גרסתם של הכדורגלנים וכן מול גרסתה של חברתה, יקבלו במשטרה החלטה האם החומר שברשותם מחזיק ראיות מספקות להמשך החקירה. בכל מקרה, כל החלטה תתקבל על ידי פרקליטות מחוז מרכז המלווה את החקירה בין אם להמשיך בחקירה ובין אם להודיע על סגירת התיק.

בסביבתה של הקטינה טוענים כי הנערה נמצאת במצב נפשי קשה מאד שהוחמר לאחר התפוצצות הפרשה. היא לא פוקדת את ספסל הלימודים והיא חשה כמי שנוצלה על ידי הכדורגלנים. הורי הנערה שכרו את שירותיו של עורך הדין גז כדי שילווה אותם במסגרת הגשת התלונה, ויפעל מול מפיצי השיימינג כלפיה ברשתות החברתיות. ידוע כי בכוונת ההורים להגיש תביעה אזרחית נגד מפיצי הפוסטים.

בתוך כך, מקורבים לשחקנים וכן נשותיהם של שחקנים אחרים במועדון, טענו כי הגופים המוסדיים שיצאו במתקפה נגד שחקני הכדורגל רמסו ברגל גסה את חפותם וכבודם של הספורטאים, תוך כוונה לגונן כביכול על הקטינות. היו כאלה שהטיחו בצעירות כי ישנה מגמה של נערות הרודפות אחרי הזוהר והתהילה ולכן מנסות לפתות שחקנים ללא בושה, כאשר הן מודעות היטב לכך שיש להם משפחות. אותם גורמים ביקשו לעצור את ההתלהמות והטלת דופי ולאפשר למשטרה לנהל חקירה בצורה ראויה והגונה ולא מתוך לחץ והשפעה ציבוריים.

כזכור, אתמול נחקרו השחקנים החשודים במעשים באזהרה. בתום חקירתם, שנמשכה מספר שעות, הם שוחררו בערבות עצמית וללא תנאים מגבילים. השניים הציגו בפני חוקרי המשטרה תכתובות באינסטגרם וכן תמונות המחזקות את טענתם לפיה הוטעו באשר לגיל הקטינות ולכו לא ביצעו למעשה כל עבירה. 

עיקר החקירה צפויה להתמקד בשאלה האם ידעו השחקנים את גילן האמיתי של הקטינות בעת שקיימו איתן יחסי מין. עד כה נדמה כי קיימות גרסאות סותרות: גרסת הקטינות, שטוענות כי נוצלו והשחקנים ידעו שהן מתחת לגיל 16, וגרסת השחקנים, ממנה עולה כי קיבלו מידע שגוי מהקטינות ולא ידעו את גילן האמיתי בעת שניהלו עמן קשר.