יום המודעות הבינלאומי למניעת התעללות בזקנים, שחל אתמול (שני), הוא יום שבו החברה הישראלית צריכה לעשות חשבון נפש ולעשות כל שביכולתה כדי להוקיע את התופעה של התעללות בזקנים. לצערנו, גם בתקופה האחרונה אנחנו שומעים על מקרי התעללות בזקנים על ידי מטפליהם, על ידי בני משפחה וגם על ידי גופים ש”עוקצים” את הזקנים ומנצלים את תמימותם ואת היותם חסרי ישע.

למרות שחלק ממקרי ההתעללות מדווחים בתקשורת, מקרים רבים אינם מגיעים לידיעת הציבור כי רובם קורים מאחורי דלתיים סגורות ואין מי שידווח על הבעיה. כך, על פי נתוני הסקר שנעשה על ידי אוניברסיטת חיפה, אשל והמוסד לביטוח לאומי, עוד בשנת 2005, עולה כי 18.4% מכלל הזקנים דיווחו כי נחשפו לסוג אחד או יותר של התעללות בשנה שקדמה לביצוע הסקר. למרות חוסר בולט בסקרים מעודכנים, ברור שמדובר בתופעה רחבה ומדאיגה שיש לטפל בה ברמה הלאומית.

חשוב לציין שחלק ממקרי ההתעללות קורים בבתי הזקנים, המקום הכי בטוח עבורם, וחלק במוסדות, לעיני המצלמות ובחדרי חדרים. הזקנים נפגעים על ידי אנשים הקרובים להם ועל ידי אנשים זרים והאלימות כלפיהם באה לידי ביטוי בפגיעה פיזית, מינית, נפשית וכלכלית. התוצאות של הפגיעה בזקנים חמורות, גורמות להם סבל בל יתואר, מסכנות את בריאותם וביטחונם ויכולות אף לגרום למותם.

בנוסף למציאות העגומה, מגיפת הקורונה עלולה להחריף את הבעיה. המגיפה תפסה את החברה בישראל כשהיא לא מוכנה, כפי שקרה במדינות נוספות בעולם, ומצב החירום והדרכים להתמודדות עם המגיפה הובילו להחלטה על סגר וריחוק חברתי. אך השפעת הסגר והריחוק החברתי על כלל הציבור אינה דומה להשפעה על אוכלוסיית הזקנים, שהייתה מוחלשת מלכתחילה. הסגר והריחוק החברתי הארוך שנכפו על הזקנים הובילו להידרדרות במצבם הבריאותי והנפשי. הזקנים פגיעים עתה יותר מתמיד. כבר הוכח במחקרים כי בידוד חברתי הופך את הזקן לפגיע יותר מכיוון שהוא אינו נמצא תחת עיניהן של המערכות החברתיות הפורמליות והבלתי פורמליות. מצב זה עלול לחשוף את הזקנים למקרי אלימות ולעשותם טרף קל לפגיעה מבלי שאף אחד יבחין בכך.

מדינת ישראל צריכה להיערך להתמודדות עם התופעה ולמגר אותה על ידי תוכנית מעשית. תחילה עליה להעלות את המודעות הציבורית לבעיה, להסביר על תמרורי האזהרה שדרכם ניתן לזהות את התופעה, וציין למי ניתן לפנות כאשר מזהים פגיעה כלשהי בזקן. כמו כן, עליה להטיל חובת דיווח על כלל הציבור ולא רק על אנשי המקצוע. בנוסף לכך, עליה לאמוד את התופעה על ידי ביצוע סקרים בתכיפות גבוהה ולהקצות משאבים לחיזוק המעטפת התומכת בקהילה.

לכל זקן וזקנה מגיעה הזכות לחיות בכבוד ולהזדקן בכבוד. החברה בישראל והממשלה מחויבות להגן על הזקנים מפני אלימות, ויפה שעה אחת קודם.

הכותב הוא יו"ר האגודה הישראלית לגרונטולוגיה