סופרת הילדים תמר בורנשטיין-לזר, מחברת ספרי קופיקו, הלכה היום (שלישי) לעולמה בגיל 93. לזר נולדה וגדלה בפתח תקווה, שם גם גרה משפחת לזר הספרותית, גיבורת ספרי קופיקו. היא הייתה נושאה לשלומק'ה ולהם שלוש בנות: נוגה ותאומות בשם אודליה וזהרה. קיימים גם ארנה ויורם, שהם אחייניה של לזר. שמות בני משפחתה הם גם שמות הדמויות של סדרת ספרי קופיקו.

בהודעת המשפחה נאמר כי בורנשטיין לזר "הייתה מחלוצות ספרות הילדים הישראלית. בשנת 1952 החלה לפרסם סדרות ספרים אהובות ביניהם: "קופיקו", "צ'יפופו", "ספייסי", "מסתורי המדינה שבדרך" ועוד עשרות ספרים אחרים. מאז ועד היום כתבה מעל 450 ספרים ונחשבה כפורצת דרך בספרות העברית לילדים. במרוצת השנים סדרת ספרי 'קופיקו', שמציינת 70 שנה להיווסדה, הפכה לסמל הישראליות ולאחד המאפיינים החיוביים של תרבות הילדים הישראלית,. 

"קופיקו ידוע כדמות המצליחה לגשר על פני הבדלים תרבותיים ועדתיים וקרוב במידה שווה לילדים במגוון גילאים בכל שכבות האוכלוסייה. דמותו המיתולוגית והאהובה של הקוף שיצרה הצליחה לשמור לאורך השנים על הרלוונטיות ולמצוא את הדרך להישאר ב'רוח התקופה' עד היום. הוא נולד כספר ילדים והפך לסדרות ספרים רבות, שהוסבו במהלך השנים להצגות תיאטרון וסדרות טלוויזיה מצליחות".

תמר בורנשטיין-לזר מקראיה מקופיקו (צילום: יורם ברק)
תמר בורנשטיין-לזר מקראיה מקופיקו (צילום: יורם ברק)

בשנת 1950 החלה לזר בקריירה ספרותית, ומשנה זו פרסמה מאות סיפורים המיועדים לגיל הרך, כמעט בכל עיתוני הילדים במדינת ישראל, סיפורים שמאוחר יותר קובצו לספרים רבים. בשנת 1955 זכתה בפרס יציב על פועלה הספרותי. בנוסף החלה לפרסם שורה של קובצי סיפורים שנושאם תקופות חגי ישראל.

בשנת 1957 החלה לפרסם את ספריה ההומוריסטיים המפורסמים על הרפתקאות קופיקו וצ'יפופו, שמתארים את הרפתקאות שני הקופים (הרפתקאות קופיקו בישראל, וצ'יפופו בחו"ל). הסדרות הכילו עשרות ספרים וזכו להצלחה רבה מאוד בישראל. חלקם אף תורגמו לאנגלית. דמויותיהם של קופיקו וצ'יפופו הומחזו במספר הצגות לילדים. הספרים זכו לביקורות שליליות מסוימות מצד מורים ומבקרים ספרותיים עקב מה שכונה בפיהם "רמת כתיבה נמוכה".

משנת 1965 החלה לכתוב סידרה נוספת של ספרים לילדים, שגיבורה הוא ילד אמריקאי בשם צ'ארלי לץ, והיא מתארת את עלילותיו בישראל. משנת 1968 החלו להופיע ספריה על הרפתקאות קונדסי, ומשנת 1969 סדרת הספרים המציגה את עלילות סולימאן ודני, שתיארה את הרפתקאותיהם של שני חברים, הראשון יהודי והשני ערבי.

ב-2008 הוענק לה אות יקירת פתח תקווה.

שר התרבות והספורט חילי טרופר: "הסופרת תמר בורנשטיין-לזר, שיצרה את 'קופיקו' ו'צ'יפופו', הלכה לעולמה. תמר הייתה ותיזכר כאחת מהסופרות המוכשרות בישראל ויצירותיה ימשיכו ללוות את ילדינו שנים רבות. יהי זכרה ברוך".

צביקה ניר, יו"ר אגודת הסופרים, ספד לתמר בורנשטיין-לזר: "תמר היא מעמודי התווך של הספרות. דורות שלמים גדלו על סיפוריה, המשלבים הומור ודמיון, ומאפשרים לכל ילד להישאב אל תוך עולם מלא בטוב. בשפה קולחת, עשירה, מצחיקה, היא העניקה לכולנו רגעי קסם ואושר. מוקירים אותה על קופיקו, צ'יפופו ועל כל התקווה והצחוק שהעניקה לילדי וישראל, שבבגרותם מקריאים עד היום את סיפוריה לילדיהם ונכדיהם".