איגוד הבנקים, אחד ההתאגדויות החזקות במשק, עומד בפני טלטלה רצינית והמשך קיומו נתון בסכנה. זאת בעקבות החלטת בנק לאומי לפרוש ממנו במפתיע. במכתב להנהלת האיגוד, בראשות היו"ר סמדר ברבר־צדיק והמנכ"ל איתן מדמון, הודיע לאומי על פרישתו. נזכיר כי בשנים האחרונות שימש יו"ר בנק לאומי לשעבר דוד ברודט בתפקיד יו"ר איגוד הבנקים.

לאומי הוא השני בגודלו במערכת הבנקאית, ופרישתו היא מכה של ממש לאיגוד. עדיין לא ברור כיצד יגיבו בבנק הפועלים להחלטה. ההודעה התקבלה בהפתעה רבה במערכת הבנקאית, שם רואים בחומרה את ההחלטה של בנק לאומי. החשש הוא שהמערכת הפוליטית, המרבה לתקוף את הבנקים, תנצל את הפיצול כדי לתקוע טריז ולתקוף באופן נקודתי בנקים כאלה או אחרים.

בעקבות האירוע קיים אתמול מדמון שיחות עם כל יושבי הראש והמנכ"לים של הבנקים, שבהן דיווח על הפרישה וקיבל את תמיכתם והתחייבותם להמשך פעילות האיגוד. תקציב איגוד הבנקים נאמד ב־22.5 מיליון שקל לשנה. חלקם של שני הבנקים הגדולים (לאומי והפועלים) עומד על 5 מיליון שקל, כשחלקו של בנק לאומי נאמד ב־2.5 מיליון. לאומי התחייב לממן את חלקו בתקציב האיגוד עד סוף 2020.

מדמון. קיבל את תמיכת הבנקים האחרים (צילום: תמר מצפי)
מדמון. קיבל את תמיכת הבנקים האחרים (צילום: תמר מצפי)

"לאחר בחינה מעמיקה שנערכה בלאומי, ולאחר תקופה משמעותית של לבטים בנושא, הבנק הגיע לכלל מסקנה כי בעת הזו המשך החברות של הבנק באיגוד הבנקים אינו משרת עוד את טובתו של הבנק", כתב מנכ"ל לאומי חנן פרידמן. "בנק לאומי סבור שנכון לקיים שיח ישיר, שקוף ובלתי אמצעי עם מחזיקי העניין השונים".

לדברי פרידמן, "עמדה זו באה לידי ביטוי בצעדים נוספים שנקט לאומי בחודשים האחרונים. אחד מתפקידיו החשובים והעיקריים של איגוד הבנקים הוא לקדם את אמון הציבור במערכת הבנקאית. במקרים רבים איגוד הבנקים אינו יכול לפעול לשיפור המוניטין הציבורי בבנקים".

עוד כתבו בלאומי כי "לנוכח העובדה שפעמים רבות הלך הרוח השלילי נגד המערכת הבנקאית נובע מהתנהלות נקודתית של בנק זה או אחר ולא של כלל המערכת, העיסוק של איגוד הבנקים עלול לגרום לתודעה ציבורית שלילית כלפי המערכת הבנקאית כולה. נכון וראוי לייצר בידול בין הבנקים השונים, כשעל כל בנק לקחת אחריות לדבר בפני עצמו וללא גורם מתווך".

פרידמן.
פרידמן.

לאחר הפרישה מהאיגוד מתכוון בנק לאומי לעשות שימוש במשאבים הכספיים שהתפנו להגברת הפעילות הציבורית בתחום החינוך הפיננסי וקידום התנהלות פיננסית נבונה בקרב הציבור. הפרישה מאיגוד הבנקים, שלא הגיעה על רקע סכסוך ספציפי, היא חלק ממדיניות הבדלנות שהנהיג פרידמן, שנכנס לתפקידו לפני כשנה. הדבר מתבטא בגישה הלוחמנית כלפי איש העסקים יצחק תשובה בדלק, המדיניות השמרנית במשבר הקורונה, צמצום הפעילות בתחום קשרי ממשל ועוד.

מאיגוד הבנקים נמסר בתגובה: "אנחנו מכבדים את החלטת בנק לאומי. איגוד הבנקים ימשיך לפעול בשקיפות וביעילות לטובת המערכת הבנקאית ולטובת כלל הלקוחות".