בחודש מרץ נעצרו הפקות קולנוע ברחבי העולם בשל מגיפת קורונה. שלושה חודשים אחרי, מנסה תעשיית הקולנוע הבינלאומית אט אט להתעורר ולשוב לעבודה, תוך היצמדות לחוקי בטיחות חדשים ונוקשים, כמו בכל תעשייה אחרת.

המקום הראשון שחובבי הקולנוע בעולם נושאים אליו את עיניהם הוא כמובן הוליווד. והמצב שם מורכב. מדינת קליפורניה אישרה למפיקי קולנוע לחזור ולהפעיל את המצלמות החל ב־12 ביוני, כל עוד הם נשמעים להנחיות החדשות של רשויות הבריאות. בימים אלו עובדים על ניסוח הנחיות ספציפיות ומדויקות להפקות קולנוע. בין היתר מדברים שם על שימוש באנימציה ממוחשבת לסצינות סקס במקום לצלם אותן בפועל, על מנת לא לסכן את השחקנים בקרבה פיזית מוגזמת. גם סצינות של קרבות פיזיים תהיינה בעייתיות יותר לצילום ויצטרכו למצוא לזה פתרון. יהיו הפרטים אשר יהיו, דבר אחד ברור: ההנחיות החדשות, שכוללות בדיקות קורונה והרבה שינויים לסטים על מנת לאפשר ריחוק פיזי, עומדות לייקר כל הפקה באופן משמעותי. יש המדברים על התייקרות שעלולה להגיע עד לכ־20% מעלות ההפקה המקורית.

מי עוד זוכר את השוק של כולם מדחייתו? “ג'יימס בונד: לא זמן למות
מי עוד זוכר את השוק של כולם מדחייתו? “ג'יימס בונד: לא זמן למות

בתחילת החודש פרסם מגזין הבידור האמריקאי “וראייטי" כתבה שכותרתה: “קליפורניה מוכנה לחדש הפקות קולנוע. אך האם הוליווד מוכנה?”. התשובה הייתה: לא ממש. מנהל בכיר של אחד האולפנים צוטט באופן אנונימי בכתבה באומרו כי “עבור הפקות הקולנוע הגדולות וקומץ תוכניות פרימיום לטלוויזיה, המגיפה הזאת הייתה כמו לתת סם הרגעה לפיל. לא נצליח לעמוד מיד על הרגליים”. יש האומרים שייקח עוד כמה שבועות עד שיחזרו לצלם סרטים בהוליווד, ואילו אחרים מדברים על כמה חודשים.

אחד הסרטים הגדולים שהיה באמצע הצילומים בהוליווד כשפרץ משבר הקורונה היה King Richard – סרט ביוגרפי על ריצ’רד ויליאמס, אביהן ומאמנן של הטניסאיות ונוס וסרינה ויליאמס, בכיכובו של ויל סמית. הסרט היה אמור לצאת בנובמבר 2020, אך בגלל הקורונה נדחה לנובמבר 2021. עתה מקווים שיוכלו לשוב ולצלם בקרוב.

עושה רושם שבאוסטרליה ובניו זילנד יתחילו לצלם לפני שיעשו זאת על אדמת ארצות הברית. ההפקה ההוליוודית הגדולה הראשונה המתעוררת אחרי הקורונה היא ככל הנראה פרויקט סרטי ההמשך של “אווטאר” של ג’יימס קמרון, המגיע שנים ארוכות אחרי הסרט הראשון מ־2009. בתחילת החודש הגיעו קמרון, המפיק ג’ון לנדאו וחלק מצוות ההפקה לניו זילנד וכולם נכנסו לבידוד של שבועיים, בכוונה לחזור ולצלם בתום הבידוד. קמרון מקווה להספיק להוציא את “אווטאר 2” בדצמבר 2021 ואת שלושת סרטי ההמשך הנוספים בדצמבר 2023, דצמבר 2025 ודצמבר 2027.

קמרון כבר בניו זילנד מתחילת החודש. “אווטאר 2
קמרון כבר בניו זילנד מתחילת החודש. “אווטאר 2

גם צילומי הסרט הביוגרפי של באז לורמן על אלביס פרסלי אמורים להתחיל באוסטרליה בקרוב. הסרט היה בשלבי קדם־הפקה באוסטרליה כשמשבר הקורונה החל וההפקה נאלצה להיסגר. מרבית הצוות נשאר באוסטרליה מאז, כדי לא לסבול מהגבלות בטיסה. רק טום הנקס, שחלה בקורונה באוסטרליה, חזר לארצות הברית במטוס פרטי. כעת מקווים בוורנר ברדרז להתחיל לצלם באוסטרליה באוגוסט.

גם בבריטניה מתכננים לפתוח את הפקות הקולנוע בקרוב. במאי אישרו השלטונות בבריטניה פתיחה מחודשת של צילומי סרטים גדולים ונחתמו כל המסמכים הדרושים בדבר ההנחיות החדשות. עתה זה תלוי במפיקים עצמם מתי הם חוזרים לצלם. בינואר החלו לצלם בלונדון את סרט גיבורי העל החדש של די.סי קומיקס, “הבאטמן”, בכיכובו של רוברט פטינסון. בחודש מרץ העבירו את הצילומים לליברפול בגלל הקורונה, אך מהר מאוד הבינו שאין להם ברירה אלא לסגור את ההפקה לגמרי. בסוף מרץ מת מדריך המבטאים של ההפקה, אנדרו ג’ק, מקורונה. באפריל הודיעו שמועד עליית הסרט נדחה לאוקטובר 2021. עוד סרטים שאמורים בקרוב לחזור לצילומים בבריטניה: גרסת הלייב־אקשן של “בת הים הקטנה” של דיסני, הסרט השלישי בסדרת “חיות הפלא והיכן למצוא אותן” והפריקוולים לסדרת סרטי “הארי פוטר”. כעת מדברים על חידוש צילומי “הבאטמן” ו”בת הים הקטנה” מתישהו בחודשיים הקרובים. אפילו באיטליה יחזרו כנראה לצלם סרטים בעתיד הנראה לעין. בפרמאונט הודיעו שהם מקווים לצלם את “משימה בלתי אפשרית 7” בכיכובו של טום קרוז באיטליה בספטמבר, כשהכוונה להתחיל בסצינות המצולמות בחוץ.

בהפקה מקווים לצלם באיטליה בספטמבר. “משימה בלתי אפשרית 7
בהפקה מקווים לצלם באיטליה בספטמבר. “משימה בלתי אפשרית 7

זמן לדחות

גם סרטים שכבר היו מוכנים והיו אמורים לצאת, נדחו כמובן בגלל הקורונה. לא הרבה זוכרים שכשאמרו שדוחים את יציאת סרט ג’יימס בונד החדש, “לא זמן למות”, כולם היו בשוק, אבל מאז עוד רשימה ארוכה של בלוקבאסטרים שהיו אמורים לצאת נדחו. חלקם נדחו לשנה הבאה, אך היות ובמדינות שונות מתחילים בהדרגה לפתוח את בתי הקולנוע, יש כמה סרטים גדולים שנכון לעכשיו עדיין צפויים להספיק לעלות השנה. חלקם אפילו בקיץ הקרוב. גרסת הלייב־אקשן של דיסני ל”מולאן” ו”Tenet” המדובר של כריסטופר נולאן אמורים לעלות – היכן שאפשר – כבר ביולי. “וונדר וומן 1984” נדחה בינתיים לאוקטובר; “ג’יימס בונד: לא זמן למות” ו”האלמנה השחורה” של מארוול קומיקס עם סקרלט ג’והנסון נדחו לנובמבר; ו”אהבה בשחקים 2” עם טום קרוז אמור לעלות לאקרנים בדצמבר.

תחכה כנראה לפרימיירה באוקטובר. גל גדות בוונדר וומן 1984 (צילום: באדיבות Tulip Entertainment)
תחכה כנראה לפרימיירה באוקטובר. גל גדות בוונדר וומן 1984 (צילום: באדיבות Tulip Entertainment)