רן ארז, יו"ר ארגון המורים העל יסודיים, התייחס הבוקר (רביעי) לשאלה שמטרידה הורים רבים ברחבי הארץ - מועד סיום שנת הלימודים הנוכחית. הוא הסביר בשיחה עם גולן יוכפז וענת דוידוב כי "בחינוך העל יסודי שנת הלימודים תיגמר בסוף השבוע ב-20 לחודש יוני וזה עפ"י חוזה עבודה שיש לנו, עפ"י חוזר מנכ"ל". 

יש מאות אלפי חוזים שהופרו בגלל הקורונה, למה אצלכם זה שונה?
"אנחנו כמו הרופאים עבדנו, הסקטור היחיד שעבד, במלוא המרץ גם בתקופת הקורונה אף אחד לא בא היום לרופאים 'נפסיק לכם שכר כי היה קורונה', לא. אנחנו עבדנו מהיום הראשון שסגרו את בתי הספר, עבדנו באינטנסיביות אפילו יותר מאשר בתקופה רגילה כדי שלתלמידים תהיה מסגרת חינוכית, סדר יום ויצליחו בכל תוכנית הלימודים, אנחנו עדיין ממשיכים להכין את התלמידים לבגרות".

משא ומתן עם האוצר?
"לא חותמים כלום, לא היה משא ומתן, היו לנו שיחות עם שמואל אבואב מנכ"ל משרד החינוך, אבל הוא אמר לנו – אני לא יכול לעשות שום דבר כי האוצר הוא זה שעומד מעלינו והוא דורש עוד תשעה ימים כדי לרצות את הסתדרות המורים". 

אתם לא יכולים ללכת ביחד? אתה כועס על יפה בן דוד? בסוף זה האינטרס של הציבור כולו.
"אני לא כועס על יפה, מי שצריך לכעוס על יפה זה ציבור המורים שהיא מייצגת. מילאנו את כל מטלותינו, גמרנו את שנת הלימודי, עבדנו לפי תוכנית הלימודים, אין שום סיבה לחייב אותנו בצו שנמשיך לעבוד חינם רק כדי לרצות מישהו שעשה הסכם שגוי, הסכם הזוי להוסיף ימי עבודה".

עבדנו יותר קשה מכולם, תרמנו את שלנו. סקר של ארגון קהלת: 64% מהתלמידים עד גיל 16 קיבלו בתקופת הסגר פחות מ-5 שעות לימוד מקוונות שבועיות, פחות משעה ליום.
"אני לא שמעתי על הסקר הזה, הוא סקר לא נכון. אני יודע מה חברי עבדו ועשו וההפך הוא הנכון. אנחנו קיבלנו לכל אורך הדרך גם בע"פ, בכתב וגם בתקשורת ברוכת ותודות גם ממנכ"ל משרד החינוך וגם מהשר הקודם, שהם רוצים להודות לנו על המאמצים שאנחנו עושים ושאנחנו ממשיכים לעבוד עם הציוד המשרדי שלנו".

מספר מופרך פחות משעה ליום?
"בוודאי, בוודאי".

"אני מדבר על החינוך העל יסודי, מדובר בילדים מגיל 14 ומעלה עד גיל 18 לא היו צריכים להחזיק אותם בבית לא ההורים ולא אף אחד, מי שהחזיק אותם בבית זה העבודה החינוכית שעשינו איתם", אמר ארז בשיחה עם 103FM, "נתנו להם סדר יום ומסגרת חינוכית. היום באים ואומרים כדי לרצות אחרים – 'בואו תתנו עוד תשעה ימים'".

יוכפז השיב לארז כי "הדמות החינוכית שניבטת מהסכסוך, אתה לא מרגיש עם זה רע?". המנכ"ל הגיב וענה: "אני ממש מרגיש טוב, אם קופת המדינה ריקה, אני מבין, אנחנו לא רוצים תוספת כסף עבור העבודה הקשה שעשינו אנחנו מוכנים להירתם. אם היו אומרים כמו ב-2004 'תתרמו חלק, כל המשק', גם אנחנו נתרום. אנחנו עבדנו אל תשכחו". עוד ציין ארז: "לא ישבנו ולא עבדנו, עבדנו יותר קשה, היינו צריכים להירתם מיד, לשנות שיטות עבודה, מערכי שיעור ולעבוד בשיטות חדשות שלא היינו רגילים לעבוד". לדבריו, לעבוד שעה פרונטלית, להיכנס בשמונה ולצאת בתשע זה הרבה יותר קל מאשר להשאיר את התלמידים משמונה בבוקר עד 11 בלילה".

מה תעשה אם יפחיתו את שכר המורים?
"אני חושב שזה איום סרק, אני לא חושב שיש להם את הסמכות החוקית לעשות את זה. אם יעשו את זה ויפעלו בשרירות לב ובבריונות - אנחנו נהיה בבית המשפט".

דוידוב: "אם משרד החינוך מבקש לתת עוד 9 ימים על חשבון מה שלא היה, זה בריונות מצד משרד האוצר?".
ארז: "לבקש אפשר, אבל לנכות שכר כי אתה לא נענה לבקשה זה בעצם ציווי, זה דיקטט, זה בריונות".
יוכפז: "מה ששר החינוך החדש עושה זה דיקטטורה?"
ארז: "מה שבעצם קורה עכשיו שאומרים אם לא תעבדו יותר בחינם ננכה לכם שכר".
יוכפז: "אתה לא מוכן להיפגש איתו".
ארז: "חס וחלילה הייתה לנו פגישה ביו חמישי שעבר, אני לא יכול ללכת לשר מתי שאני רוצה אלא מתי שהוא מזמין, הוא הזמין אותי ליום חמישי 11 לחודש בשעה 15:30 ובשעה 15:00 הוא ביטל את הפגישה. וודאי שלא הגעתי, אני לא יכול להגיע לפגישה שהוא מבטל אותה".

איך תדאג לפיצוי?
"אני לא חושב שהם יהיו מסוגלים לנכות שכר".

ואם כן, מה תעשה?
"אם ירצו לפגוע חס וחלילה בשרירות לב אנחנו נוכל לעמוד לרשותם של המורים ולעזור להם כלכלית כדי שהפגיעה הזאת לא תפגע בהם. יש לנו תקציב שנוכל בתקציב הזה לעזור למורים שיפגעו כלכלית".

לא את כל המורים אלא מי שייפגע יצטרך לפנות?
"אני חושב שאף אחד לא מחלק כסף סתם, הוא בודק ורואה ומקבל החלטה".

מענקים או הלוואות?
"נותנים מענקים".

יפה בן דוד (צילום: יונתן זינדל, פלאש 90)
יפה בן דוד (צילום: יונתן זינדל, פלאש 90)

באמצעות פניה אישית?
"נכון".

כסף יש?
"וודאי, איך נוכל לחלק אם אין לנו?"

על כמה מדובר?
"אינני יודע, יש לנו את הכסף מספיק לכך. אינני יודע כמה ינכו ואם בכלל ינכו. נאבק בבית המשפט ואני לא חושב שהם יצליחו".

ראש בראש בינך ובין שר החינוך?
"לא אין לי שום דבר עם שר החינוך. מי שמנהל את מערכת החינוך במדינת ישראל זה משרד האוצר, עובדה שבמשך כל התקופה הזאת דיברתי מדי שבוע עם המנכ"ל הוא אמר לי 'רן אתה צודק אבל אני לא יכול, משרד האוצר לא מאפשר לי'".

אולי כדאי לו להגיד את זה.
"אולי, רק הקב"ה בוחן כליות ולב".

רק תשעה ימים.
"מדובר בכמעט חצי משכורת חודשית שהם רוצים לקחת מאיתנו כמחווה מצדנו, אני לא חושב שעם משכורות נמוכות כמו שלנו ותנאי עבודה כל כך קשים כמו שלנו, אנחנו צריכים לתרום עוד תשעה ימים שזה כמעט חצי משכורת חודשית".

דוידוב שאלה כי "אולי לא היה צריך להחזיר את הלימודים חוץ מתלמידי הבגרויות?". יו"ר הארגון השיב: "את צודקת במאת האחוזים, אני חושב שכאשר יש יותר מ-550 מורים ותלמידי חולים ועשרות אלפים שלא מגיעים לבית הספר בגלל סגר, להוסיף עוד תשעה ימים אומללים כאלה?".

שאלתי שאלה עקרונית, בלי קשר לתשעת הימים הנוספים
"לא היה צריך להחזיר אותנו, היינו צריכים להישאר בלימוד מקוון ורק את כיתות י"א-י"ב להחזיר לבית הספר בכיתות פנויות יותר".

לא רק בניגוד להסכמים אלא גם מסוכן?
"נכון".

פתיחת בתי הספר הייתה טעות?
"הייתה טעות ואני חושב שעדיין טעות ועוד רוצים להוסיף תשעה ימים, איך אומרים? חטא על פשע".