ועדת השחרורים דחתה היום (רביעי) את בקשתו לשחרור מוקדם של גלעד שמן, רוצח בת זוגו עינב רוגל ב-1991. הוועדה נימקה את החלטתה בכך ששמן עדיין מסוכן, למרות הטיפולים, השיחות ותהליך השיקום שעבר. לפי ההחלטה, המסוכנות שלו לגבי נשים במצבים אינטימיים נשארה ברמה ממשית. בשנת 2009 מאסרו נקצב ל-36 שנה, והפרקליטות הביעה התנגדות לקיצור עונשו.

בוועדה טענו כי מסוכנות זו עולה מחוות דעת פסיכולוגית שקיבל לאחרונה: "ייתכן שבתכנית הטיפולית יש כדי לאיין במידת מה את מסוכנותו, אך השאלה העיקרית היא מה המסוכנות נכון להיום", הוסיפו. "במקרים שבהם מתמודד אסיר עם המסוכנות ועבר הליך טיפולי, גם אם לא השלים אותו, אך ההליך הטיפולי גרם להפחתה משמעותית במסוכנות, ניתן להורות במקרים המתאימים על המשך טיפול גם מחוץ לכותלי הכלא. אולם, אין זה המקרה שלפנינו".

עוד נכתב כי "אכן יש שיקולים לזכותו של האסיר כפי שפירטה בפירוט רב ובמקצועיות באת כוחו, אמנם נגד זה עומדים השיקולים החשודים של שאלת המסוכנות".

מחאה נגד אלימות כלפי נשים (צילום: מרים אלסטר, פלאש 90)
מחאה נגד אלימות כלפי נשים (צילום: מרים אלסטר, פלאש 90)

מחוץ לבית המשפט בנצרת, אמה ואחיותיה של רוגל וכ-30 נשים, חברות קיבוץ שער הגולן שבו התגוררה, הפגינו נגד המהלך בקריאה שלא לקצר את עונשו. אל המקום הגיעו לתמוך גם בני משפחה של נשים נוספות שנרצחו על ידי בני זוגן, בהן משפחתה של תהילה נגר.

עו"ד גלי עציון מנעמ"ת, המייצגת את משפחת רוגל, שיתפה כי "יש תחושת הקלה" בעקבות החלטת הוועדה. "חששתי ולא ישנתי הלילה. עכשיו אני יכולה לומר שהציבור יותר בטוח כשהרוצח נשאר בכלא", אמרה. "משפחתה של עינב יכולה להרגיש היום יותר בטוחה. יעל, אחותה של עינב, אמרה בדיון כי כמו שהרצח נשאר לכל החיים, כך צריך להיות גם העונש".

עו"ד עציון הוסיפה כי "מדובר במסר חשוב מאד מוועדת השחרורים - רצח זה לנצח. משפחת רוגל מנהלת מזה שנים קרב קשה מנשוא ואמיץ בכדי להבטיח שמי שלקח את היקר להם מכל לא יראה אור יום. זהו לא רק מאבק אישי מבחינתם, אלא מאבק בשם כל אותן נשים וכל אותן משפחות שנמצאות במצב דומה וכאלו שחלילה ימצאו עצמן במצב דומה בעתיד".

רוגל, בת קיבוץ שער הגולן, נרצחה ב-1991 בגיל 19, כשהייתה חיילת בידי שמן, בן קיבוץ מעגן השכן. הוא היה אז חייל משוחרר. במהלך שירותו הצבאי הוא הואשם בהרג בשוגג לאחר שירה למוות בנערה פלסטינית בעזה, במהלך האינתיפאדה הראשונה. במשפט זה הוא זוכה מחמת הספק.

אלימות נשים וגברים (צילום: ingimage ASAP)
אלימות נשים וגברים (צילום: ingimage ASAP)

רוגל ביקשה להיפרד ממנו נוכח גילויי אלימות מצדו, אולם הוא לא הניח לה והטריד אותה ללא הפסק, עד שהתבקש לא להגיע לקיבוצה. במוצאי שבת, ליל 29 ביוני 1991, הגיע שמן לשער הגולן, הצליח להיכנס ליישוב מכניסה אחורית, חדר לדירתה של רוגל וירה בה למוות. גופתה התגלתה על ידי אמה בבוקר.

שמן הורשע בבית המשפט המחוזי בנצרת. הוא ערער על הרשעתו ברצח בפני בית המשפט העליון, בטענה כי היה בהתקף פסיכוטי בזמן המעשה, אך בית המשפט דחה את הערעור. הוועדה לקציבת מאסרי עולם המליצה לנשיא המדינה, שמעון פרס, כי יקצוב את עונשו של שמן ל-30 שנות מאסר.

משפחתה של רוגל ניהלה מאבק נוכח המלצה זו ואף הציגה מידע כי במהלך חופשה ממאסרו הרביץ לבת הזוג שלו, לעיני בנם המשותף. לבסוף החליט הנשיא לגזור את עונשו ל-36 שנות מאסר, והוא צפוי להשתחרר בשנת 2027.