סולימאן אל-עביד, שהורשע ברצח הנערה חנית קיקוס השתחרר הבוקר (רביעי) מבית הסוהר "מעשיהו", לאחר שריצה את החלק העיקרי בעונשו. אסף נבנצל, שהיה פעיל למען שחרור הרוצח, התייחס ליציאתו מכתלי הכלא בשיחה עם 103FM והסביר על סמך מה הוא חושב שנעשה לאל-עביד עוול.

"אפשר בקלות לראות שהדבר הזה חוזר על עצמו גם במקרים אחרים. אנחנו זוכרים אתה סיפור של חנית קיקוס נערה בת 17 שעלתה על טרמפ ולא חזרה הביתה. הדבר האיום ביותר שאבא ואמא יכולים לחשוב עליו", אמר נבנצל בשיחה עם אראל סג"ל ואבי יששכרוף, "זה שנות ה-90-80 היו כמה מקרים כאלה. סולימאן אל עביד היה שומר באזור של מטמנה בדרום, מישהו אמר שראה אותו שם וכו', הוא היה אז בסביבות ה-40, וזהו. הוא נעצר, נחקר, והורשע".

הוא הודה בזמן אמת, נכון?
"הוא הודה בהתחלה ואז חזר בו מההודאה הזאת. בסופו של דבר, דווקא במקרה הזה קרו דברים מאוד מוזרים. הוא הודה שהיא נמצאת באתר דודאים, שנים לאחר מכן הגופה נמצאה באיזה שהוא בור באזור באר שבע, זה ברור שהוא לא ידע את הדבר הזה. יש עוד כמה דברים, הוא הואשם והורשע ברצח ובאונס, אחרי זה בעליון הוא הורשע רק באונס ולא ברצח ובסוף הורשע גם וגם. אני חושב שזה בדיוק סוג המקרים שבהם יושב אדם ופה אני אקח את כולנו לעניין אהבת הגר או משפט הגר, יתום ואלמנה. אלה אנשים מוחלשים, פחות יכולות לקחת עו"ד מושלם הבין בדיוק מה שואלים אותם הם פחות בעניינים".

אתה חושב שסולימאן אל עביד ישב 27 שנים לחינם? אדם חף מפשע?
"קודם כל ההורים של חנית חשבו כך כל השנים ועדיין חושבים. אני חושב שהסיכוי שיש עשרה מקרים בארץ, שהיו ועדיין שיושבים אנשים יותר מוחלשים, עם פחות כלים, והמערכת סגרה עליהם תיקים תקשורתיים מאוד והיה צריך לפתור אותם. אני חושב שזה משהו שדי פשוט לראות, שמתי על שולחנו של פרקליט המדינה בזמנו משה לדור ואחרי זה לשי ניצן לפני שבע שנים. שישה פוליגרפים של שישה מנאשמי דני כץ ודפנה כרמון, שמראים שהם דוברי אמת לא רק בזה שהם לא רצחו אלא בזה שהם עונו והודרכו בשחזורים".

סולימאן ענה?
"אגיד את זה פשוט, אני חושב שלא או לפחות לא בצורה לוחצת. במקרה של כץ זה שנים אחורה, וכן היה שם עינויים פיזיים. גם זדורוב לא עונה, למה הוא הודה? זה בדיוק היכולת שלנו לנסות, ושופטים אני חושב שמתקשים בזה וסליחה מפאת כבודם, לקחת ראש, אני היום בן 50, למדתי ועשיתי, ולצאת מהראש שלנו ולהיכנס לראש של מישהו עם קצת מוגבלות שכלית לפעמים, זרות ודאי, קשיי שפה".

היה קטע שהוא סיפר על כך שהופשט וחוקרים שיחקו עם איבר מינו.
"אני יכול להגיד שוודאי לחצים נפשיים וגם פיזיים. עינוי זה לא חייב להיות מכות רצח, בהחלט השפלות. בדני כץ שיחקו גם באיברים מוצנעים באמצעות סיכות שדקרו אותם".

זה עינוי. מאיפה המוטיבציה להתעסק באנשי השוליים?
"היכולת להיות אמפטי ולהבין זה אבא שלי ובהחלט גדלנו על זה, היינו חיפאים בשנות ה-80 דני כץ נרצח אז בחיפה והסערה הייתה כילדים בני גילו של כץ".

אני רוצה לצרף את עלי גנאים מנאשמי דני כץ ששוחרר ממאסר לפני שנתיים. לאורך כל השנים טענת שאתה חף מפשע.
"עד היום אני אומר – 'אני חף מפשע'. משפחת כץ, אני מוכן לשבת איתם ולנחם אותם שרצחו להם את הבן, זה לא אנחנו הרוצחים. עד היום אני סובל, אני לא עובד, התחלתי לעבוד באולם חתונות והיום יש קורונה אז אין חתונות עכשיו. ישבתי חף מפשע והיום אני סובל. אין לי עבודה. ישבנו כל השנים בכלא על דבר שלא עשיתי אותו, ואז אמר לי דן מרידור 'קח חנינה, שתוק ולך הביתה'. אחרי זה דוד ליבאי אמר לי. הציעו לי חנינה ולא רציתי חנינה, ישבתי מלא בכלא".

למרות שהציעו לך חנינה, אתה אמרת אני חף מפשע
"נכון, אני רוצה את הכבוד שלי, לא רצחתי. מעולם לא שנאתי יהודים, דני כץ? לא מכיר מעולם. המשטרה לימדה אותי, היו מענים אותי, כובלים אותי".

מה עשו לך?
עלי - "עם תחתון היו מענים אותי, קושרים אותי לקיר, ומאיימים עליי 'תגיד', מלמדים אותי מה להגיד, 'אבא שלך לא רוצה אותך', 'אף אחד לא רוצה אותך', נתנו לי ייאוש. התייאשתי מהעינויים, מוכן לחתום על כל דבר, רק תעזבו אותי".

מה הבטיחו לך שתקבל?
עלי- "לא אקבל כלום, נמאס לי מהחיים. אני הייתי ילד, לא יודע מה זה שוטר. שוטר תופס רוצחים, תופס גנב. הביאו אותי מהכביש, אמרו לי 5 דקות תבוא איתנו וזרקו אותי לכלא".

חנית קיקוס (צילום: באדיבות המשפחה)
חנית קיקוס (צילום: באדיבות המשפחה)

בן כמה היית?
"בן 17 וחצי, הייתי שליח. אני הייתי בבנק בשעה שהוא נרצח".

הם הורשעו ברצח לדעתי חלקם באונס, המשפחה של דני כץ לא מוכנה לקבל את העובדה הזאת. 
גנאי: "אבא של כ"ץ, בוועדת שליש במעשיהו אמרתי לו – 'תישבע בכיפה שלך שאני רצחתי את דני כץ ואני מסכים לתלייה'. הוא הרים אצבע ואמר 'אני לא יכול לשים אותו על המצפון שלי'".
נבנצל: "התשובה פשוטה, פסקי הדין גם במשפט החוזר מייחסים לעלי ולחבריו הנערים, שליחים בסופר, שעושים עבודה בשביל כולנו, מייחסים להם תחכום, שהם תיאמו. הרי היה להם אליבי והוא הוכח כנכון. חוסיין אמר לי – 'בדקנו את כל האליבי והם אומתו, שחררנו אותם'. אחרי שלושה חודשים, המשטרה בלחץ ומוציאים מהם הודאות. כדי להגיד שהאליבי לא נכונים המשטרה בסוף טענה שהחמישה האלה כולם תיאמו מראש שהם יחזרו לחצי שעה מסוימת, כמובן היו צריכים לתאם גם עם דני כץ, כדי שיוכלו לתפוס מישהו ולספר שהיו במקום אחר".

ביהמ"ש כיום עם כל החשיפה תקשורתית והכל.
נבנצל: "אגיד יותר מזה, זה שאנחנו אוהדי בית"ר ירושלים יושבים עם עלי? כולנו פה בני אדם, אזרחי המדינה ובני אדם לפני הכול. לא יכול להיות שאנחנו נישן בשקט כשיש עוול שקורה כל כך הרבה שנים".

סג"ל: "אני מעריץ אותך אתה מבחינתי השראה"
יששכרוף: "איך יכול להיות שהדבר עובר את המחוזי, עולה לעליון וגם שם הוא מורשע? בהתחלה מזכים ואחרי זה מאשימים".
נבנצל: "אגיד את דעתי ואני עו"ד קטן מאוד. העניין של אמת משפטית הוא דבר שבעיני ובטח במקרי רצח ומאסר עולם לא יכול לעמוד. הנושא של סבירות מסוימת, בסוף - או שאדם רצח או לא רצח. מערכת שמוכנה לבקר עצמה, בחיל האוויר יחקרו עד הסוף מה קרה שם, יחקרו עד הסוף וידעו מה יקרה בפעם הבאה. מערכת המשפט והפרקליטות, כמו שאתם יודעים שלא הצליחו לקבל שיתוף פעולה לחקירה, והחקירה טובה לכולנו. אם יהיה מישהו שיקום בבוקר כל יום ויבקר, 'פרקליט השטן', שיעשה את האיפכא מסתברא ויגיד איפה טעינו, בעיקר בתיקים כאלה. הרי אין הרבה תיקים שיושבים אנשים במשך 30 שנה והחיים שלהם נסגרו ועדיין אומרים – 'אני חף מפשע'".

דווקא כי הציעו להם חנינה והם אמרו 'אנחנו נשארים בכלא', זה מחזק את התחושה שהם חפים מפשע.
"הרף המוסרי שהם, הנאשמים שלא מודים, זה רף מוסרי שקורא לנו לפעול. אין שום פרמיה ושום קידום לחוקר משטרה או פרקליט שיגיד 'בוא נרד מהתיק', הקידום הוא רק אם פיצחת את התיק. המערכת צריכה להסתכל ולהגיד שגם מי שחושף שחיתויות ואומר 'יש פה חף מפשע' – צריך להעלות אותם על נס".