ועדת הכספים בראשות חבר הכנסת משה גפני אישרה היום (רביעי) ערבות מדינה בהיקף של 2.4 מיליארד שקלים, לצורך מתן הלוואות בגובה של ארבעה מיליארד שקלים לעסקים קטנים ובינוניים. חבר הכנסת עודד פורר (ישראל ביתנו) שוחח עם ענת דוידוב ב"איפה הכסף" ב-103FM והוסיף פרטים נוספים על הקרן שמטרתה להציל רבים מבתי העסק בישראל מפשיטת רגל.

כל אחד רואה את עצמו כמי שנכנס ראשון ויוצא אחרון וכל אחד כאילו בן יחיד, אבל כולם באותו מצב, זו קטסטרופה.
הקטסטרופה היא שמדינת ישראל מנהלת את המשבר הזה בלי תוכנית כוללת, ובלי תוכנית כוללת המשק הישראלי ייכנס למשבר שייקח שנים להתאושש ממנו, ובקצב הזה שהם פועלים במקום בתוכנית בשליפות מהמותן, הם נותנים סיוע למי שלא צריך ומחסלים את מי שפצוע קשה בשטח.

כלומר אתה מתכוון לאותם אלה שקיבלו את התמריץ של ה-7,500 שקל לעובד?
למשל, אפשר היה אפשר לתת את התמריץ הזה באופן אחר, שהיה למשל נותן את אותו חל"ת נושם, שיאפשר למשל בעסקי התיירות שמבוססים על סופי שבוע ובאמצע שבוע אין להם עבודה. אז לאפשר להם לקחת את העובדים ולפצל אותם, להגיד להם תשאירו את העובדים אצלכם אפילו שאין לכם עבודה באמצע שבוע, המדינה תפצה אתכם.

זה הרי ברור שתיירות חו"ל, תיירות נכנסת לא תהיה פה עוד הרבה מאוד זמן לצער כולנו, אז צריך להתחיל לחשוב מה עושים.
ולכן צריך לאפשר להם לשרוד את אמצע השבוע, כי בסוף השבוע הם כן יכולים לעבוד, אבל בשביל זה צריך לחשוב. בשביל זה צריך לעשות תוכנית. מה שקורה כאן זה שנתניהו הפקיר את העסקים הקטנים ואת העצמאים בצד הדרך.

רגע, אז בדיוק על זה היום דנה ועדת הכספים, והיא מאשרת הקצאת ערבות מדינה בהיקף של כמעט 2.5 מיליארד שקלים. השתנה משהו?
סוף סוף מדובר כאן על ערבות מדינה בגובה של 60%. צריך להבין שזה מעט מדי ומאוחר מדי. שר האוצר הקודם עוד, עדיין ראש הממשלה נתניהו היה אבל שר האוצר הקודם, ב-4 במאי, הבטיח לוועדת הכספים שתוך ימים ספורים תגיע קרן עם הלוואות בערבות מדינה מוגברת כמו בעולם המערבי שזה 70% הלוואות ומעלה. בסדר הגענו ל-60%, אבל זה מעט מדי ומאוחר מדי. כשאתה מסתכל על נתוני הקרן, אתה מבין שגם בקרנות הקיימות אפילו לא קנו בכל הבקשות, יש 16 אלף בקשות שאפילו לא הגיעו לדיון, יש עוד 14 אלף בקשות שנדחו, אני לא יודע אם הכסף הזה בכלל יספיק לרצות את כל מי שעדיין מבקש הלוואה.

כלומר, מה שאתה אומר זה יותר מארבעה מיליארד, הרבה יותר מ-2.5 מיליון.
בוודאי, וזה עוד תביני, שעד עכשיו רק 11% מהעסקים הגישו פניות לקרן ההלוואות. מה המשמעות? המשמעות היא שהעסקים מבינים שבביורוקרטיה הנוכחית, ובטופסולוגיה שכל הזמן מבקשים מהם מהבנקים ובקצב בדיקת הבקשות, אין טעם להגיש בקשה בכלל.

זהו אז זה נורא מייאש, כי עד שתתחיל עם הטופסולוגיה והביורוקרטיה וכל זה, די הלכו עוד חודשיים עוד שלושה.
העסקים במדינת ישראל כולם שבעים מההבטחות של נתניהו אבל פשוט מתים ברעב. אם את מדברת עם מורי הדרך, עם מפעילי הקייטנות, מפעילי האטרקציות ובתי המלון, כולם שבעים מההבטחות ומתים ברעב, כי אין שום תוכנית, אף אחד לא יודע מה מתווה הפעילות שלהם, גם כשנותנים מתווה פעילות הוא כל כך לא ברור שבסוף הרשויות המקומיות מתחילות לחלק על זה שלא תלית שלט מספיק גדול על החלון שלך.

טוב תשמע, היה מספר הקסם שקראתי לו 80 מיליארד. מה זה בדיוק? הפסיקו לדבר עליו, כאילו התפייד לנו, מה קרה עם זה?
אז רק שתביני, אנחנו מדברים על 80 מיליארד שקל שהוקצו לטובת המשבר. אנחנו כבר שלושה חודשים אל תוך המשבר, הממשלה ניצלה עד עכשיו רק שליש מהכסף.

כי מה? מה היא עושה איתו, היא שומרת עליו?
אגב, רוב הכסף הזה בכלל גם הלך למשרדי הממשלה. הביורוקרטיה בניצול הכסף היא כזו שבעצם הכסף הזה לא מגיע למי שצריך.

מה זאת אומרת הלך למשרדי ממשלה? הרי עשו לנו קיצוץ 'פלאט' כדי להקים משרדי ממשלה חדשים לא?
חלק מה-80 מיליארד שקל האלו, שזה כ-14 מיליארד שקל, הוקצו בכלל לתקציב נוסף למשרדי הממשלה.

מקסים.
את זה הם לקחו, משם הם לקחו את הכסף.

אז מה נשאר? כמה נשאר?
נשאר עוד תקציב מאוד גדול שלא נוצל, לא בסיוע לעסקים ולא בסיוע לעמותות. קחי לדוגמה את העמותות במדינת ישראל.

העמותות קורסות.
קורסות. הבטיחו להם סיוע של 200 מיליון שקל, הבטיחו את זה עוד לפני הפסח. אין, זה פשוט נגמר. אבל מה קורה? העסקים האלה, העמותות האלה, העצמאים הם פשוט סוגרים את העסק לאט לאט, ואז הם גם לא פונים כבר, ואז אומרים הנה אתם רואים? לא צריך. אבל הלא צריך הזה מביא את מדינת ישראל לחצי מיליון מובטלים שככה אנחנו נסיים להערכתי את המשבר, ועוד מאות אלפי עסקים שפשוט לא יתאוששו.

אני רוצה להתקדם איתך לקראת סיום קודם כל לקבינט הקורונה שמתכנס היום בעוד כשעה. מצד אחד רוצים לעשות עוד הקלות, כלומר רכבת, אתה בעד לפתוח? מופעי תרבות ואומנות כדי להציל את כל אותם 200 אלף האנשים שהם בקריסה, שהם בלי אגורה אחת בכיס, ומצד שני משרד הבריאות רוצה לקחת אחורה כי אנחנו רואים שיש עלייה במספר החולים המאומתים כי יש יותר בדיקות וכולי, לא ניכנס לזה עכשיו. איפה אתה בין לבין?
אז אני אגיד לך שני דברים. במקום שהממשלה תתחיל לנהל כל עסק ועסק באילו תנאים הוא פותח, שיקבעו מהם התנאים. התנאים הרי מאוד ברורים לך ולי אנחנו יכולים לדקלם אותם. שני מטר מרחק בין אדם לאדם, מסכות.

כן, אבל זה לא מקוים ואין אכיפה.
אוקיי אז תעשו אכיפה על הדברים האלה, לא על השטויות שאם תלית שלט על החלון של החנות שלך או לא. תעשו אכיפה בדיוק על הדברים האלה ותאפשרו לעסקים להחליט איך הם פותחים. הרי לא יכול להיות שאתה אומר 'אני יכול לקיים חתונה עם 250 איש אבל אני לא יכול לקיים מופע עם 200 איש, זה לא יכול להיות.

גם במחיר של יותר חולים אתה בעד לפתוח?
אגב אני לא חושב שהמחיר הוא יותר חולים, אני חושב שיהיו פחות חולים ברגע שההנחיות יהיו ברורות.

זה לא נכון, עובדה שפתחו והנה זה קורה.
כי פתחו עם הנחיות לא ברורות, כל שני וחמישי משנים אותן, לכל אחד נתנו הנחיות אחרות. ההנחיות מתעסקות בטפל ולא בעיקר, בואי השלט בכניסה לחנות הוא התפל.

עזוב, זה שטויות.
כן אבל על זה נותנים קנסות. כשמישהו יושב ביער בלי מסכה אתה נותן לו קנס. זה ההנחיות?

לסיום, אתה עדיין לא יו"ר הועדה למעמד האישה, נכון?
לא, הבלאגן אגב גם בכנסת, וכמו שהיא שרויה בבלאגן וחוסר הסכמות, יו"ר הכנסת מסרב להקים את הוועדה למעמד האישה, משאיר את כל הנושא הזה שהוא אגב כמו סיר לחץ בתקופת הקורונה, אנחנו מדברים על 13 נשים שנרצחו מאז תחילת שנת 2020, על עלייה מטורפת בפניות למרכזי הסיוע. אנחנו אחרי תקופה ארוכה שאין ועדה בגלל מערכת הבחירות, ומבחינת יריב לוין את הוועדה הזאת הוא לא מקים, למה? כי יש לו חשבונות מול אחמד טיבי שהוא רוצה לתת לו תפקיד אחר, ממש לא מעניין את הציבור.

אני רוצה לשאול אותך משהו על הכדורגלנים והילדות. לא שמעתי אותך מתבטא בעניין הזה.
אנשים לא מבינים את המשמעות שילדה בת 15 הולכת עם מישהו שמבוגר ממנה, ומהו שיקול הדעת שלה ושיקול הדעת שלו, ולשניהם יש ציפיות אחרות, ודווקא פה צריך גם  חינוך לבנות הנוער כדי שיבינו מה המשמעות של הליכה כזאת, וגם אכיפה, גם מול אנשים שבואי, מבינים שמי שיושבת מולם היא לא אחרי שירות צבאי.

כי לפני יומיים כבר שמענו שכנראה, אני מקווה שהידיעה לא נכונה, אבל כנראה שסוגרים להם את התיק אז זה בעייתי.
אני מציע לא לשמוע חצאי דברים וחצאי אמיתות.

לא להזדרז.
כן, צריך לראות את האירוע הזה עד הסוף ואני אומר גם דברים שאולי לא עולים לכדי הרמה הפלילית.

היית מחזיר אותם למגרשים?
ממש לא, אני חושב שצריכה להיות פה גם התוויה של דרך  איך אנחנו רואים את החברה הישראלית. האם זו חברה שרואה באירועים האלה אירועים נורמטיביים ולא נורמטיביים. אני חושב שצריך להיות ברור לכולם שאירוע כזה הוא לא נורמטיבי נקודה, בלי קשר לפן הפלילי שזה דבר נוסף שצריך לטפל בו.