רוב מובטח להחלת הריבונות? השר יועז הנדל (דרך ארץ) אמר הבוקר (חמישי) בגלי צה"ל כי יצביע בעד החלת החוק הישראלי ביהודה ושומרון ללא קשר לעמדתו של ראש הממשלה החליפי ושר הביטחון בני גנץ ומפלגת כחול לבן. דבריו של הנדל באים על רקע חילוקי הדעות בין הליכוד לכחול לבן בסוגיית סיפוח שטחים ביו"ש, שגרמו לעצירת השיחות עם האמריקאים. 

"אני נמצא במציאות שבה אני מסכים עם הגישה המדינית של נתניהו ולא מסכים עם הגישה הממלכתית שלו", אמר הנדל. "יש לנו חילוקי דעות של יחס למוסדות המדינה אבל לא בנושאים המדיניים. אני אתמוך בהחלת החוק, אני חושב שהבקעה מאוד משמעותית, גושי ההתיישבות מזמן היו צריכים להיות חלק ממדינת ישראל. בסופו של דבר הפערים בין הצדדים לא כאלה גדולים והמחשבה המשמעותית היא איך עושים את זה לטובת המדינה ולא בדרך לא דרך". 

לדברי הגורמים המעורים בפרטים, אחרי הפגישה שהשגריר האמריקאי דיוויד פרידמן קיים עם ראש הממשלה בנימין נתניהו, ראש הממשלה החליפי ושר הביטחון בני לגנץ, יו"ר הכנסת יריב לוין ושר החוץ גבי אשכנזי בתחילת השבוע, הוחלט לא להמשיך את השיחות, עד שהשותפים לממשלת האחדות יגיעו להסכמות ביניהם. בהתאם, קבעו נתניהו, גנץ, לוין ואשכנזי להיפגש שוב אמש, כדי להמשיך את הדיון.

נתניהו נוטה להסכים להצהרה, שתדגיש את הנושא של החלת הריבונות על היישובים (וייתכן שגם על השטחים) ביהודה ושומרון, בעוד שנושא ההכרה בהקמת מדינה פלסטינית יוצנע ואף "יטויח" עד כמה שאפשר. בכחול לבן חולקים על העמדה הזאת. בסביבתו של גנץ מדגישים כי הוא מחויב לכל העקרונות של תוכנית טראמפ, ללא יוצא מן הכלל. על פי המקורות בליכוד ובכחול לבן, בימים הקרובים תתקיים פגישת בארבע עיניים בין נתניהו לגנץ, שבמהלכה ינסו להגיע להסכמות בנושא, כדי להציג עמדה משותפת מול האמריקאים.

לדברי הגורמים המעורים בשיחות סביב נושא הריבונות ותוכנית טראמפ, אשכנזי הוא זה שמתעקש לא לוותר לנתניהו ולדרוש הכרה בתוכנית השלום במלואה. עוד טוענים הגורמים כי גנץ ואשכנזי אף יצרו ציר מקביל ועצמאי מול יועצו וחתנו של טראמפ, ג'ארד קושנר, ומנהלים איתו שיח ישיר, בניסיון להשפיע על העמדה האמריקאית. הם גם רשמו הצלחה מסוימת במאמץ הזה ולפי הגורמים זה מאוד מדאיג את נתניהו. 

בתוך כך, בכחול לבן מכחישים את הדיווחים שלפיהם רוב חברי הסיעה נוטים לתמוך בהחלת הריבונות על גוש עציון ומעלה אדומים, בעוד שהם מתנגדים לסיפוח בקעת הירדן ומתלבטים סביב השאלה אם לתמוך בהחלת הריבונות על אריאל. חרף ההכחשה, ראש מועצת גוש עציון שלמה נאמן מיהר להגיב ואמר: "חברנו מכחול לבן, אנו מעריכים את ההכרה שלכם בתפקידו ומקומו הלאומי של גוש עציון, אך אין לנו עניין לפרוש מן ההתיישבות החלוצית, אלא להוביל אותה למדינת ישראל הריבונית. 

"כפי שמגיני הגוש עמדו במלחמת העצמאות בחירוף נפש על הגנת המולדת כולה וירושלים השלמה בירתה, כך גם היום אנו, אנשי גוש עציון, ניצבים לימין כל מפעל ההתיישבות, מדגניה ושדה בוקר עד בית חגי והר ברכה. כולנו חלק ממדינה אחת - המדינה היהודית בארץ ישראל".