בצל החלת הריבונות על שטחי יהודה ושומרון הצפויה ב-1 ביולי, ערך השבוע עבדאללה מלך ירדן שיחת ווידאו עם חברי קונגרס אמריקאים, והזהיר מפני הסיפוח המתוכנן שלטענתו "מאיים על היציבות במזרח התיכון". פרשן חדשות 13 לענייני ערבים, צבי יחזקאלי, שוחח הבוקר (שישי) עם ניסים משעל בתוכניתו ב-103FM, וסיפק את נקודת מבטו על ההתרחשויות האחרונות.

שר החוץ הירדני שולח איום – 'ישראל תישא בתוצאות ההרסניות של הסיפוח'.
"נכון. ירדן היא בעצם המגינה היחידה בפומבי על הפלסטינים, כי כביכול לירדן יש המון מה לתבוע כאן. איך יכול להיות שאתם לוקחים את בקעת הירדן, הגבול המשותף העתידי שלנו עם הרשות הפלסטינית. אבל גם העמדה הירדנית באה מתוך התנצלות וחשש מהפלסטינים עצמם, כי כיום ירדן חווה את השקט הביטחוני הכי טוב שיש לה בגבול נהר הירדן עם ישראל. אני מזכיר את תקופת 'ארץ המרדפים' בשנות ה70 60 כשהיו שם פעולות תגמול, אנחנו סבלנו מהגבול הזה כי בירדן שחררו את הרסן של הפלסטינים.

"ירדן יודעת שאם בקעת הירדן תהיה פלסטינית זה יכול להיות סוף הממלכה. דווקא למלך עבדאללה יש אינטרס שישראל תחזיק בבקעת הירדן אבל הוא אומר ההיפך. זה כל המשחק במזרח התיכון. הם אומרים את זה כי הם רוצים להראות לפלסטינים שהם עמדו לצידם ברגע האמת, אבל האינטרס הפנימי הירדני הוא הפוך. תראה את מדינות ערב האחרות שבלשון רפה לפעמים נותנות גינוי. גם סעודיה נאלצה לגנות, אותה סעודיה שתמכה בתוכנית טראמפ, אותה מצרים שעדיין לא הוציאה גינוי. שים לב למה שאומרים במדינות המפרץ – בהמשך לשיחה שלנו בשבוע שעבר על דבריו נגד הסיפוח של אחד השרים באיחוד האמירויות. הנה היום שר אחר אומר למה הסיפוח צריך להשפיע עלינו? מה אכפת לנו אם יש לנו חילוקי דעות עם ישראל בנושא מדיני? האם אנחנו צריכים לקטוע בגלל זה את היחסים?

"הרי היחסים שלנו עם ישראל הם אסטרטגיים, הם קשורים לאיום מאיראן. אני חושב שכאן מתהווה הנוסחה האמיתית שלנו מול מדינות ערב. הן מבינות שיש לנו סכסוך עם הפלסטינים ולא נגיע לפתרון מחר. הן אומרות בוא נשים את הסכסוך בצד. בניגוד לנוסחה של שנות ה-90 וה-2000 כשהסכסוך היה מחסום, הסכסוך כבר לא מחסום. אני חושב שמדינות ערב לא באות להצלת הפלסטינים, וזה השבר הגדול שלהם. אני לא חושב שמדינות ערב יכולות לאיים על ישראל בניתוק יחסים כי זה פשוט לא יקרה".

מה עומד מאחורי ההחלטה של האמריקניים להטיל סנקציות על הנשיא הסורי אסד ורעייתו?
"זו באמת החלטה שהייתה צריכה להילקח לפני שנים. אסד השתמש בנשק כימי, וארה"ב אפילו חילצה מורדים. אני יכול רק להעריך שהתזמון הוא אולי אחרי שאסד כבר סיים מלחמת אזרחים של תשע שנים, וכרגע השתלט על רוב השטח.... תמיד כשאמריקניים מטילים סנקציות, אז שואלים אם הם רוצים למוטט את שלטון אסד או להגיד לו לחזור למשא ומתן. זה בדיוק מה שקורה עם האיראנים. הם בעצם מאותתים לסוריה שהם לא יכולים להמשיך להיות יצור כלאיים, שמארח גם את האיראנים והרוסים. 

"הסנקציות מאוד אמיצות. ממש על משפחת אסד, על אישתו והאחים שלו. זה באמת חשוב כי המשפחה הזאת התנהלה במשך השנים כאילו העולם מעלים עין מהרצח והטבח ההמוני שהם מבצעים. כל השאלה היא איך אתה משתמש בזה. אני לא חושב שזה רק כדי לחנוק את המשטר, אני חושב שיש פה איתות של טראמפ לאסד, 'עכשיו כשהשתלטת על השטח ורצחת 800 אלף בני אדם, אתה יכול לחזור עדיין להיות מנהיג בתיאום איתנו אם תציית לתנאים שלנו'. סנקציות לא באות סתם, בסופו של דבר המקל מוביל לגזר וזו השאלה שמונחת לפתחו של אסד".