הצעת החוק של סגנית יו״ר הכנסת ח״כ שרן השכל, לאי הפללת צרכני קנאביס, אושרה היום (ראשון) בוועדת השרים לענייני חקיקה, וצפויה לעלות להצבעה בקריאה טרומית במליאת הכנסת ביום רביעי הקרוב. ההצעה קובעת כי בגיר לא יישא באחריות פלילית בשל החזקה של קנאביס לשימוש עצמי במקום שאינו ציבורי. נוסף לכך, אושרה הצעה אחרת של כחול לבן, שלפיה תותר צריכה פרטית של קנאביס מגיל 21.

בפוסט בפייסבוק כתבה השכל: ״היום, לראשונה בהיסטוריה של מדינת ישראל, מתחיל באופן רשמי הליך החקיקה שלי, שיוביל לאסדרת שוק הקנאביס בארץ. אחרי 5 שנים של מאבק, ועדת השרים לענייני חקיקה אישרה את הצעת החוק שלי לאי-הפללה והיא תעלה להצבעה ביום רביעי במליאת הכנסת. הדרך לכאן הייתה לא פשוטה ומלאה במאבקים פוליטיים ותקשורתיים רבים, אך לבסוף הנחישות וההתמדה השתלמה. גאה להביא בשורה למעל למליון צרכני קנאביס ועשרות אלפי חולים".

לעומת זאת, שר הבינוי והשיכון, יעקב ליצמן, שהתנגד לשתי ההצעות, אמר: “קנאביס הוא סם מסוכן ואין לתת יד ללחצים מהציבור. אם מישהו צריך את זה כתרופה יוכל לקבל זאת באמצעות מרשם כחוק”.

הנושא עלה על סדר יומה של ועדת השרים לחקיקה בשבוע שעבר, אולם הדיון נדחה להיום כדי לאפשר למספר משרדי ממשלה לגבש את עמדתם בנושא, כולל עמדת השרה לחיזוק וקידום קהילתי ח"כ אורלי לוי־אבקסיס. במכתב ששלחה ליו"ר הוועדה שר המשפטים אבי ניסנקורן כתבה לוי־אבקסיס כי למשרדה אין התנגדות לכך שהצעת החוק תעבור בקריאה טרומית, בתנאי שקידום החקיקה ייעשה בכפוף לתיאום עם המשרד ולגיבוש הסדר כולל, לרבות "מניעת זליגה לבני נוער וילדים ובחינת המתווה אל מול המדיניות הקיימת לקטינים".

שרן השכל (צילום: מרים אלסטר, פלאש 90)
שרן השכל (צילום: מרים אלסטר, פלאש 90)

בשיחה עם "מעריב" הסבירה השכל כי הכוונה היא לאחד בהמשך את הצעת החוק שלה עם הצעת חוק שיוזמים בכחול לבן, שתועלה אף היא היום בוועדת השרים, ולפיה תותר כאמור צריכה פרטית של קנאביס מגיל 21, למעט לבעלי תפקידים ביטחוניים או אחרים שיקבע שר הבריאות.

בדברי ההסבר להצעת החוק של כחול לבן, שהוגשה על ידי ח"כ רם שפע, נאמר כי נהיגה תחת השפעת קנאביס תהיה אסורה, תותר הקמת חנויות ייעודיות לממכר קנאביס בהגבלות שיקבע שר הבריאות, ההגבלות בחוק איסור פרסומות והגבלת השיווק של מוצרי טבק יחולו גם על קנאביס, ותוקם קרן הסברה שתפעל במסגרות חינוכיות ובזירה האזרחית לשם הצגת הסכנות ומניעת התמכרויות.

על פי הצעת החוק של ח"כ השכל השימוש בקנאביס בציבור ייאסר, ומי שיעבור על האיסור ייקנס בקנס של עד 500 שקל. החזקת קנאביס לשימוש עצמי בכמות העולה על 50 גרם תוביל לקנס של עד 2,000 שקל ובכמויות גדולות יותר הדבר ייחשב לעבירת סחר פלילית. לאחר שוועדת השרים תאשר את הצעת החוק של ח"כ השכל, היא תובא לאישור מליאת הכנסת.

עם זאת, יש לציין שעל פי הסיכום היום, שתי ההצעות יעברו קריאה טרומית ויעצרו שם. הנושא אמור לעלות שוב על שולחן ועדת השרים, הפעם כהצעה ממשלתית.