רכבת ישראל תחזור מחר לפעילות לאחר שלושה חודשי השבתה. הרכבת תפתח תחת הגבלות חריפות, כאשר בהתאם להחלטת משרד הבריאות והמל"ל, אושר חידוש תנועת הרכבות בכפוף למגבלת 500 נוסעים ברכבת, במטרה לשמור על הנחיות הריחוק החברתי. ההזמנות לרכבת יכולות להתבצע רק עד 48 שעות לפני הנסיעה באמצעות אתר האינטרנט, או שיחה טלפונית והמזמין יקבל שובר. הוא יוכל להדפיס אותו או להציגו בטלפון הסלולרי.

שוברי הכניסה יונפקו ללא תשלום ובנוסף לכרטיס הנסיעה שיש לרכוש טרום עלייה לרכבת. אין שינוי באופן התשלום באמצעות מזומן או רב קו. עם זאת ללא שובר כניסה תקף לא תתאפשר כניסה לתחנה. בניסיון למנוע את הצפיפות והתורים הארוכים, גייסה הרכבת כ-700 עובדים חדשים, שיהיו "דיילי קורונה". הם יווסתו את התורים, ימדדו חום בכניסה וייבדקו את השוברים. 

ניתן להנפיק שובר בדרכים הבאות: באתר האינטרנט של הרכבת או ביישומון בתכנון מסלול נסיעה לאחר בחירת הרכבת המבוקשת יופיע כפתור "הזמנת שובר". בנוסף, ניתן לפנות למוקד השירות הטלפוני במספר *5770 או לעמדות הנפקה שייפרסו בתחנות מרכזיות. השובר יונפק לפי מספר זהות ויכלול ברקוד אותו יש להדפיס או להציג על מסך הטלפון עם ההגעה לתחנות.

סמנכ"ל ההפעלה ברכבת ישראל, אבי אלמליח מסר כי החל מה-1 ביולי יופעל קו רכבות בין הוד השרון לרעננה והרצליה. לעומת זאת, בשל עבודות תשתית, יהיו תחנות בהן הפעילות תסתיים מוקדם יותר בערב. "אין לכך קשר לקורונה, אלא לעבודות שאנו מבצעים", הוא הבהיר. להערכתו, חשמול הקו המהיר מירושלים עד להרצליה, יסתיים עד סוף ספטמבר. "במהלך הפסקת תנועת הרכבות נעשו עבודות תשתית מואצות וגם הייתה התקדמות משמעותית בחשמול, שהגיע עד לתחנת סבידור", ציינו עוד ברכבת.

סמנכ"ל נוסעים ברכבת ישראל, דודו פילוסוף, ציין שבימי השגרה שלפני הקורונה, כ-250 אלף נוסעים נסעו בממוצע מידי יום ברכבות. "בעקבות צמצום מספר הנוסעים ברכבות, הממוצע יוכל לעמוד על כ-125 אלף נוסעים בלבד ביום", הוא הסביר – "לקראת החזרה לפעילות נפעיל חדר שליטה מיוחד על מנת לתת מענה לכל תרחיש".

אם המתווה החדש של הרכבת יפעל על פי הציפיות, ייתכן שקיבולת הנוסעים תועלה בהדרגה. "יש לנו אפשרות להגדיל עד לכ-75% מהתפוסה את מספר הנוסעים", הבהיר מייקסנר.

"מי שיתכנן מראש ייכנס בצורה חלקה לרכבת"

יחיאל טובול, מנהל אגף פקחים ברכבת ישראל, שוחח הבוקר עם גולן יוכפז וענת דוידוב ב-103FM, ופירט כיצד הדבר הולך להתבצע תחת מגבלות משרד הבריאות.

זה קצת מטריד, כי נראה לי שיהיה לכם טיפה קשה לפקח, להשתלט על אנשים שכל כך רוצים כבר לבוא ולהיכנס לרכבת. כי כל התהליך הוא מסובך.
נכון זה תהליך חדש שהציבור צריך ללמוד אותו. בסופו של דבר נערכנו לתהליך מאוד סדור של הזמנת שוברים, בכניסות לתחנות ימתינו עובדי הרכבת.

אז שנייה, בוא נלך אחורה. נניח שאני רוצה לנסוע ברכבת מחר בבוקר, איך עושים את זה? צעד אחרי צעד.
הפרוצדורה היא כזו. ניתן להשיג שובר באמצעות אתר האינטרנט או היישומון, או באמצעות שיחה למוקד השירות הטלפוני.

נערכים להחזרת הרכבת (צילום: אבשלום ששוני)
נערכים להחזרת הרכבת (צילום: אבשלום ששוני)

אוקיי, נניח שעושים את זה באפליקציה, איך זה קורה?
ברגע שאתה מבצע את ההזמנה אל הרכבת שבה אתה מעוניין לנסוע, אתה פשוט מקבל בסוף התהליך הודעה באמצעות סמס לטלפון שלך עם ברקוד, איתו אתה מגיע לתחנה ומציג את זה בפני הדייל בכניסה לתחנה.

כלומר אני כותב מאיפה אני יוצא, לאיפה אני רוצה להגיע ובאיזו שעה ומקבל את הברקוד הזה. עם הברקוד אני מגיע לכניסה לתחנה.
נכון. זה סיפור חדש, קודם כל לא הצטרכנו לתאם מראש את הנסיעה ויכולנו להגיע באופן די ספונטני.

אבל מי שמגיע עולה.
תראה, כדי שאנחנו נגביל ל-500 נוסעים, זאת השיטה. השיטה היא לתכנן מראש את הנסיעה, להצטייד בשובר נסיעה, להגיע לתחנה, להציג אותו ואז להיכנס.

איך האפליקציה יודעת שיש כבר 500 איש ואני לא יכולה כבר להירשם לתור הזה? זה נורא מסובך.
זה לא נורא מסובך, זה לקח לנו קצת זמן לתכנן את זה אבל בסופו של דבר יש לנו מערכת ממוחשבת שמנהלת את כמות המושבים בכל רכבת.

פתחתם את ההרשמה כבר במוצאי שבת, נכון?
נכון.

גם הלוח הופעל (צילום: אבשלום ששוני)
גם הלוח הופעל (צילום: אבשלום ששוני)

וכמה אנשים נרשמו?
יש עשרות אלפים של נרשמים לכל רכבת ואנו מבצעים ניטור ובקרה אחר הנתונים.

אתה מדבר על עשרות אלפי נרשמים ויש 500 נוסעים ברכבת אחת, נכון?  
אנחנו מדברים על כלל הרכבות. צריך להבין שאנחנו מפעילים ביום מעל ל-500 רכבות, כך שנעשה את המכפלות של 500 איש ברכבת כפול 500 רכבות ביום, נגיע למספרים האלה.

כמה נשארים בחוץ?
תראו, גם לאלה שיגיעו ולא יצטיידו בשובר או שהשובר שלהם לא יתאים את הנסיעה, אנחנו לא נשאיר אותם בחוץ. פרסנו עמדות הנפקה מחוץ לתחנות כדי לתת את השירות האופטימלי.

אז אתה אומר שלהערכתך, כל מי שירצה לנסוע מחר ברכבת יוכל להיכנס לרכבת?
תראה, זה יהיה יומרני מדי להגיד שכל מי שירצה, בעיקר בשעות השיא, יוכל להיכנס.

אבל רוב האנשים יוכלו?
מי שיתכנן מראש יוכל להיכנס בצורה חלקה ומהירה לרכבת.

אתמול כל מי שהזמין הנפקתם לו את השובר הזה, את הקוד הזה?
כל מי שהזמין וסיים את התהליך בצורה תקינה קיבל שובר לפלאפון שלו ואיתו הוא יגיע לתחנה.

אני רוצה לשאול על הציבור המבוגר שנוסע ברכבת, שלא בדיוק בקיא באפליקציות, ונגיד שאין לו מישהו שיעזור לו בבית. מה עושים איתם? הם בחיים לא יגיעו לרכבת בדרך הזאת.
אנחנו חשבנו גם על האוכלוסיה הזאת, ומראש הכפלנו את המוקדנים שלנו במוקד השירות הטלפוני והם ערוכים שם לקבל שיחת טלפון והם אלה שיעשו את כל התהליך באתר, ויוודעו שאותן תחנות שאליהן יגיעו אותם נוסעים, ימתינו עבורם שוברים שאיתם יוכלו להיכנס. פשוט ידפיסו אותם בכניסה, הם יציגו את עצמם ויוכלו להיכנס לתחנה.

עכשיו השאלה המרכזית - אתה קורא את הדוחות, אתה שומע את המספרים, אתה מבין שיש פה כנראה גל חדש של התפרצות, אז למה לפתוח את הרכבת בכלל?
תראו, הרכבת הייתה סגורה מעל לשלושה חודשים, יש לחץ די גדול להחזיר את החיים למסלולם ואני מניח שגם הרכבת היא חלק מאוד עיקרי בכל עולם המשק הציבורי שלנו, ואני חושב שזה חשוב מאוד שנפתח את הרכבת.

זה לא מזכיר קצת את פתיחת בתי הספר בגלל לחץ של הציבור, של ההורים, איכשהו הממשלה התקפלה, התקבלה החלטה מאוד מהירה בסופו של דבר, שילמנו מחירים בהדבקות בתיכונים, בחטיבות הביניים?
תראה, הציבור חייב לגלות אחריות לנושא הזה. שמירה על הכללים יכולה להביא לכך שאנו נפעיל את הרכבת בצורה תקינה, ללא בעיות.

יש לכם יכולת לעשות אכיפה בכלל?
האכיפה שלנו מתבצעת בכניסה לתחנה על ידי מדידת חום, בתוך הרכבת יש לנו גם פקחים וגם דיילים יעודדים שגייסנו לצורך הגברת האכיפה, אבל חשוב לי לציין שהאחריות בסופו של דבר היא של אותו נוסע שעלה. אנחנו נסביר, נבקש.

תגיד, מים יהיה אפשר לשתות בימים החמים האלה, או שפקחים יעברו ויאסרו על העניין הזה?
הנחיות משרד הבריאות בעניין אכילה ושתייה הם חד משמעית שאסור לעשות אותם בתוך הרכבת.

זאת אומרת, אסור לשתות מים גם ב-30, 27 מעלות חום בחוץ.
זאת ההמלצה.