ג'ון בולטון, היועץ לביטחון לאומי לשעבר שלא ארצות הברית, חושף בספרו החדש, שייקרא "החדר בו זה קרה", ואשר צפוי להתפרסם במהלך השבוע, כי החומר הגרעיני שניסתה איראן להסתיר, אך התגלה במהלך פעילות של המוסד ב-2018, היה ככל הנראה "עוגה צהובה" או "אוּרניה". נכון להיום, אף גורם רשמי לא אישר מהו אותו חומר גרעיני, שאף הביא את איחוד האמירויות הערביות לעימות עם טהראן, בגלל שאותו חומר הוסתר.

"עוגת צהובה" היא סוג של אבקת רכז אורניום המתקבלת מתמיסות דליפה, בשלב ביניים בעיבוד עפרות אורניום. זהו שלב בעיבוד האורניום לאחר שנכרה אך לפני ייצור דלק או העשרת אורניום. בולטון מתאר את החומר הגרעיני בעת שנזכר בביקור בישראל בשנת 2018.

לדבריו, ראש הממשלה בנימין נתניהו וצוותו "התמקדו במידע העדכני ביותר שנאסף מההשתלטות הנועזת על הארכיונים הגרעיניים של איראן, ובבדיקה של IAEA לאחר מכן באתר Turquzabad, התגלה אורניום מעובד על ידי אדם".

הכור הגרעיני בפורדו, איראן
הכור הגרעיני בפורדו, איראן

היועץ לביטחון לאומי לשעבר המשיך, "זה לא היה אורניום מועשר, אלא אולי "עוגה צהובה" (תחמוצת אורניום בצורה מוצקה), ובהחלט עדויות הסותרות את קביעותיה החוזרות של טהרן כי מעולם לא הייתה לה תוכנית נשק גרעיני".

בנוסף, חשף בולטון בספרו כיצד הנשיא טראמפ ביטא נכונות לתמוך בתקיפה ישראלית באיראן. יועצו של טראמפ לשעבר מתאר כיצד במהלך פגישה שנערכה בשנת 2017, הנשיא האמריקאי העיר הערות שרמזו על תמיכתו האפשרית במהלך כזה. 

בולטון, שבעת הפגישה האמורה לא היה חבר בממשלו של טראמפ, הגיע לאחת מהפגישות בהן נכח הנשיא, כשבשלב מסוים סוגיית ישראל עלתה לסדר היום. "הזהרתי את הנשיא שלא יבזבז את כוחו הפוליטי כדי לנסות לפתור את המשבר החמקמק בין ישראל לעולם הערבי. הזהרתי אותו גם מפני תמיכה במעבר של שגרירות ארה"ב לירושלים, ובכך למעשה להכיר במעמדה של ירושלים כבירת ישראל", כתב בולטון. 

עוד הוסיף כי "בנושא איראן, הזהרתי את טראמפ והמלצתי לו לסגת במהרה מהסכם הגרעין. הסברתי לו מדוע ייתכן כי שימוש בכוח בנוגע לסוגיית הגרעין האיראני היא האופציה האחרונה שנותרה לארה"ב". בולטון אמנם לא הזכיר שימוש בכוח מצד ישראל, אך ציין כי הנשיא התייחס לאפשרות בכל זאת במהלך הפגישה, וטען כי יתמוך בנשיא נתניהו אם יחליט לנהוג כך. הוא ציטט את הנשיא שאמר שישראל לא יכולה לנקוט בפעולה צבאית באיראן לבדה בשל היעדר משאבים ויכולות, במיוחד בתרחיש בו מדינות ערב יעמדו מאחורי איראן. 

ג'ון בולטון (צילום: רויטרס)
ג'ון בולטון (צילום: רויטרס)

ההודעה על פרסומו הקרוב של הספר של בולטון עוררה סערה בוושינגטון, כאשר גם הנשיא וגם מזכיר המדינה מייק פומפאו, התייחסו לנושא. בסדרת ציוצים שפורסמו בחשבון הטוויטר הרשמי של הנשיא, הוא כתב: "ספרו של ג'ון בולטון המשוגע מורכב משקרים וסיפורים שקריים. הוא אמר דברים טובים עלי עד ליום שפיטרתי אותו". 

בהמשך סדרת הציוצים כתב: "בולטון שוטה משעמם וממורמר שרק רצה לצאת למלחמה. מעולם לא היה לו מושג, הוא נודה ונזרק בשמחה. איזה אידיוט". בציוץ אחר הוסיף טראמפ: "גם הנשיא בוש פיטר אותו. בולטון אינו כשיר!". יממה לאחר מכן התייחס גם פומפאו לספר, וכינה את בולטון בתואר "בוגד".