מנכ"ל משרד הבריאות הנכנס חזי לוי, נשא הערב (ראשון) דברים במהלך תדרוך עיתונאים מטעם המשרד, בו הסביר על האסטרטגיה העתידית להמשך ניהול משבר הקורונה בישראל. בתחילת דבריו התייחס לעלייה בהיקף התחלואה בימים האחרונים, וציין "מה שמדאיג אותנו זה שאחוז החולים החיוביים בבדיקות הולך ועולה. זה ללא ספק שינוי ברמת התחלואה. יש לנו התפשטות קהילתית רחבה". 

עוד הוסיף והתייחס לנושאים שבראש סדר הראש של המשרד, כמו חיזוק מערך ההסברה, הגברת האכיפה, וכן קטיעת שרשראות ההדבקה על ידי תגבור החקירות האפדימיולוגיות. "אנחנו חייבים לבצע בדיקות על פי מדיניות מקצועית, ולפעול לקטיעת שרשראות הדבקה. אני קורא לכל מי שמרגיש סימפטומים קלים - לכו להבידק בקופות החולים, אל תקלו ראש. הדבר הבא שאנחנו פועלים לחיזוקו זה כאמור קיום התחקירים האפדימליוגיים. אם אנחנו מדברים על קטיעת שרשרת הדבקה, אנחנו מדברים גם על תחקירים אפדימולגים ותחזוק כוח האדם בהם. אנחנו חייבים להמשיך לבנות את כוח האשפוז לתרחיש ייחוס שכולל מונשמים רבים". 

בתוך כך, הודיע לוי על הקמת שלוש מחלקות קורונה חדשות, לאחר שמשרדו הורה על סגירת חלק מהמחלקות המיוחדות הללו. בהמשך התייחס לשאלה האם צריכים לנקוט שוב בפעולה של סגר חמור, ואמר: "אנחנו לא צריכים ללכת לסגר, הממשלה גם לא חושבת כך, אבל הדבר הוא בידינו. נכון, אנחנו חיים עם המחלה, אבל אנחנו יכולים לה. אנחנו יכולים לפעול במשנה זהירות, וההקפדה היא שתשמור עלינו מפני הסגר. אף אחד לא רוצה לחזור לסגר. אף אחד לא רוצה לפגוע בבריאות, אני לא מדבר על הכלכלה. אנחנו יכולים להשטיח את העקומה, להוריד את מספר הנדבקים, אנחנו נוכל להתקיים בצל הקורונה, מכיוון שצפוי לנו זמן רב לצד הקורונה". 

"מדינת ישראל נבחרה בין שמונה המדינות שטיפלו בקורונה באופן הטוב ביותר. אנחנו מקיימים למידה דינמית מספר פעמים ביום. אנחנו עוקבים אחר התחלואה ואנחנו עוקבים גם ברמה המקצועית גם למנוע את המחלה, אני לא חושב שאיבדנו את השליטה, אנחנו ערים למצב, אנחנו לא שבעי רצון מתבנית התחלואה, אבל אנחנו ערים אליו, מנתחים אותו ומנסה לפתור אותו. המפתח הוא בשיתוף פעולה בין כל הגורמים המקצועיים וכמובן בידי האזרחים. כולנו חייבים ביחד להבין את השעה, את המחלה ואת הצורך להימנע, ובעיקר את היכולת להימנע", הסביר לוי. 

בהמשך התייחס למערך הבדיקות ואמר כי "קיימתי דיון בנושא בהוראת השר. אנחנו היום יותר ליברליים בביצוע בדיקות, ואני אכנס למספרים. את הבדיקות צריך לפענח ולבדוק נכון, אם נעשה נכון את הבדיקות גם לא-סימפטומטיים אין לזה שום תועלת למניעת המחלה".

יואב קיש (צילום: יונתן זינדל, פלאש 90)
יואב קיש (צילום: יונתן זינדל, פלאש 90)

מוקדם יותר היום, עלה סגן השר, חה"כ יואב קיש, לשידור בגל"צ, והעלה כמה טיעונים קשים כלפי החלטות שהתקבלו על ידי המשרד. תחילה התייחס חה"כ קיש להיקף הבדיקות לאיתור הנגיף וטען כי עוד חודשיים מהיום ייערכו כ-30 אלף בדיקות ביום. כמו כן, הודה כי "טעינו כששחררנו מהר מידי את המשק אני מקווה שזה לא יעלה לנו ביוקר". בנוסף אמר סגן השר כי דרושה חקיקה מהירה שתאפשר לשב"כ להשתלב בחקירות האפדימיולוגית של אנשים שנחשפו לחולי קורונה מאומתים, וכן כי טרם הוחלטו צעדים חדשים ביחס למאבק בהתפשטות המחלה, וכי הפרופ' לוי צפוי להסביר את המדיניות הנוכחית במהלך מסיבת העיתונאים.

המנכ"ל החדש החליט - לא יינקטו צעדים נגד פרופ' גרוטו
מנכ"ל משרד הבריאות הנכנס, פרופ' חזי לוי, אמר היום כי לא ינקוט צעדים נגד המשנה למנכ"ל המשרד, פרופ' איתמר גרוטו, לאחר שהתברר כי נתן פטור מבידוד לאיש העסקים טדי שגיא. במכתב ששלח המנכ"ל הנכנס לגרוטו, כתב: "טיפולך היה מוטעה. אך אחרי שבחנתי את הדברים החלטתי לקבל את התנצלותך ולא לנקוט בצעדים נוספים נגדך".

את מכתבו סיכם בכך שאמר כי הוא מצפה שאירועים כאלו לא יקרו בעתיד במשרדו: "זיהיתי כי קיים צורך להגדיר נהלים ברורים לאופן טיפול המשרד במקרים הדורשים הפעלת שיקול דעת. לכן, הנחיתי כי ייקבעו נהלים חדשים וברורים למתן הקלות בבידוד במקרים חריגים בלבד".

מכתבו של מנכ"ל משרד הבריאות פרופ' לוי, למשנה למנכ"ל פרופ' גרוטו by maariv on Scribd

כזכור, פרופ' גרוטו אישר לאיש העסקים טדי שגיא להשתתף במסיבה שנערכה בביתו של איציק טולדנו, אביה של בת הזוג של עומר אדם, זאת לאחר שחזר במטוסו הפרטי מקפריסין.  שגיא ביקש ממנכ"ל משרד הבריאות היוצא משה בר סימן טוב אישור שלא להיכנס לבידוד ונענה בסירוב, ובהמשך פנה למשנהו איתמר גרוטו, שכאמור נתן את האישור.

המסיבה בביתו של איציק טולדנו, יזם נדל"ן ובעלים של חברת נדל"ן אמריקאית, שנערכה במגדלי W בצפון תל אביב, הובילה לזימונו של חתן השמחה לחקירה במשטרת מרחק ירקון, בעקבות התמונות והסרטונים שיצאו ממנה, בה רואים כמות גדולה של חוגגים, בניגוד להנחיות הממשלה ומשרד הבריאות.