כמדי שבוע, ענתה ד"ר מאיה רוזמן בתוכניתה ב-103FM לשאלות מאזינים בפייסבוק, והתייחסה למספר נושאים, בהם השפעתו של קפה על מערכת העיכול והיתרונות של חמאה מול שמן ולהפך. 

מה דעתך על הוספת אלקטרוליטים למי השתייה?
"אני לא כל כך יודעת על מה את מדברת, אבל לדעתי אם מוסיפים בזמן ריצה למים כל מיני סוגים של מלחים שעובדים בזמן ההזעה, אז זה בסדר גמור ואפילו עוזר להמשיך את הריצה. אם זה סתם באופן כללי את לא עושה פעילות גופנית ורוצה להוסיף כל מיני מלחים למים אז אין בזה שום טעם ועדיף לשתות מים רגילים ולאכול".

האם קפה יכול לגרום לעצירות? 
"זאת שאלה מאוד מעניינת. מצד אחד, דווקא כן רק שתדעי, ומצד שני הרבה אנשים כשהם שותים משהו על הבוקר זה גורם להם להתכווצויות פריסלטיות ודווקא לפעולת מעיים, זה גורם למעיים לפעול. אבל מסתבר לפי כמה מחקרים, שקקאו וגם הקפה בעצמם עלולים לגרום לבעיות של עצירות אצל חלק מהאנשים. עכשיו הקטע של נוזלים חמים על הבוקר וגם הקפה שגורם קצת עלייה בלחץ דם וכל הדברים האלה, זה כן עושה פעולת מעיים, אולי זה מעצם העובדה שזאת שתייה, לאו דווקא מהעובדה שזה הקפה עצמו".

במה יש יותר קלוריות, בחמאה או בשמן? במה יותר טוב להשתמש לטיגון ביצה?
"בעיקרון ב-100 גרם של שמן יש כמעט 900 קלוריות, ב-100 גרם של חמאה יש 700 קלוריות, זאת אומרת שבחמאה יש קצת פחות. אבל אם אנו נשקול כפית, אז כפית חמאה תשקול טיפה יותר מאשר הכפית של השמן, וגם אנחנו יכולים להעמיס יותר על הכפית כי שמן זה נוזלי ולכן כפית חמאה וכפית שמן זה אותו דבר - כמעט 50 קלוריות. לטיגון ביצה את יכולה לקחת את שניהם. בדיוק בשבוע שעבר בתוכנית הזאת סיפרתי על מחקר שבדק איפה משתחררים יותר חומרים רעים בזמן טיגון קצר כמו חביתה. הם בדקו שמן חמניות, קנולה ועוד כל מיני שמנים, וגם יצאה התוצאה ששמן זית, חמאה ושמן קוקוס הכי מתאימים לטיגון קצר כמו חביתה".

האם בשמן אבוקדו יש אשלגן?
"התשובה היא יש אבל ממש מעט, לא כמו באבוקדו. חלק גדול מהאשלגן נשאר בצד אחרי שעושים שמן אבוקדו, כנ"ל לגבי כל השמנים אחרים. למשל יש מלא אבץ בגרעיני חמנייה, האם יש גם בשמן גרעיני חמנייה או גרעיני דלעת? יש, אבל הרבה הרבה פחות מאשר בגרעינים עצמם, לא הכל עובר".

אפשר הסבר על סקסנדה?
"אלו זריקות לבטן שלוקחים חולי סוכרת וזה מפחית את רמת הסוכר בדם ובמקרים רבים תורם לירידה במשקל. מי שלא חולה סוכרת ולוקח את הזריקות האלה מסכן את עצמו. אני מכירה אנשים שרמות הסוכר בדם שלהם ירדו כל כך הרבה שהם הגיעו למצב של עילפון ואשפוז. זה לא מתאים בכל מקרה רק כדי לרדת במשקל אז להיזהר. עדיף לעשות דיאטה מאוזנת ובריאה, בלי זריקות ובלי שיטות שמובילות לצום, לעילפון ולאשפוזים".