חברת הכנסת שרן השכל (הליכוד) התראיינה היום (ראשון) לבן כספית ואריה אלדד ב-103FM והתייחסה לאישור הצעת החוק שלה ושל רם שפה (כחול לבן) בנוגע לאי הפללה לצרכני קנאביס לשימוש עצמי, אותה אישרה ממוקדם יותר היום ועדת השרים לענייני חקיקה בראשות שר המשפטים אבי ניסנקורן

"אני מאוד מתרגשת", פתה ח"כ השכל את דבריה והוסיפה: "זה אחרי מאבק של חמש שנים שבהם הובלתי מאבק פוליטי ופרלמנטרי וביחד עם קמפיין ציבורי עם עשרות שותפים לדרך שבעצם נאבקו על זה. זה אחד הסמלים לחירויות האזרח פה במדינת ישראל, ואני כל כך גאה ונרגשת שוועדת השרים לענייני חקיקה אישרה את זה, וכמובן הצעד הראשון בתוך ההליך החקיקתי אבל גם זה אירוע היסטורי".

הבנתי שעד 50 גרם זה ייחשב שימוש אישי ולא אי הפללה, אבל  את צריכה להקים קיוסקים כדי שאנשים יוכלו לקנות את זה באיזשהו מקום
"הצעת החוק בסוף שצריכה להגיע, היא הצעת חוק שמשלבת את החקיקה שלי ואת החקיקה של רם שפע מכחול לבן. מבחינת ההחזקה, על מה שאנו מדברים הוא גם מגדיר בעצם בתוכו החזקה של צמח בגודל מסוים מאוד קטן שנועד לשימוש עצמי. בגלל זה מדובר בעצם עד ל-50 גרם".

בסדר ומי שאין לו חוש לחקלאות? צריך לקנות את זה, ואת לא שולחת אותו לעבריינים לקנות
"נכון, הצעת החוק של רם שפע אכן מדברת גם על חנויות ממכר. הדבר הזה צריך להגיע, אני עדיין לא יודעת באיזה קונסטלציה כי אנחנו נצטרך לשבת לדיונים, תהיה ועדה גם בין יסודית נדון ממש לפרטי פרטים איך הדבר הזה ייראה. אבל הדבר הכי חשוב שאותו אנחנו עושים זה הפסקה של רדיפה של צרכני קנאביס. כאשר היום השוטר יכול לראות אותך מחלון הבית, להיכנס, לערוך אצלך חיפוש ופשוט להפוך לך את כל הבית, לעצור אותך, לפתוח לך תיקים פליליים. אנו סוף כל סוף משנים את זה ופשוט מביאים את הבשורה למעל למיליון אזרחי ישראל שהם צרכני קנאביס".

יש עוד מכשולים? זאת אומרת אני לא האמנתי שהחרדים יקבלו את זה למשל בהסכמה או השד יודע איך. בתכלס, מתי יהיה מצב שכל אחד יוכל לקנות לעצמו כמות לשימוש אישי בלי להסתכן בכלום?
"אל תשכח שוועדת השרים לענייני חקיקה זה רק התהליך הראשוני בתוך חקיקה".

שרן השכל (צילום: מרק ישראל סלם)
שרן השכל (צילום: מרק ישראל סלם)

והתחייבתם לא לקדם מעבר לטרומית אלא בהסכמת הממשלה.
"אנחנו נגיע להסכמות ביחד איתם, אל תשכח שזה גם קצוב בזמן, אנחנו נצטרך להגיע להבנות, וזה בסדר. עם זאת, גם החרדים אני מבינה את ההתנגדות שלהם, הם מגיעים ממקום מאוד מאוד שמרני, אגב גם הרשימה המשותפת המסורתית מצביעה נגד החוק הזה גם בכנסת הקודמת, הם מגיעים מקהילות מאוד שמרניות, וזה בסדר. אבל אל תשכח שאנו בתוך קואליציה, גם כאשר החרדים מביאים איזשהן חקיקות, או חקיקות שנועדו לשמוע על הסטטוס קוו כחלק מההסכם הקואליציוני, יש חקיקות שאיתן אני לא מרגישה בנוח או הן לא לטעמי  ולטעם הציבור אותו אני מייצגת. עם זאת, ישנה הבנה שבתוך קואליציה אנחנו אמורים לשתף פעולה, אנחנו אמורים להגיע להסכמות והבנות ולכן גם מהם לפעמים יגיעו חקיקות שהם לא לחלוטין שלמים איתם  אבל ייאלצו לשתף פעולה ביחד עם הקואליציה ולסייע לנו להעביר אותם".