הציבור עדיין מהסס: תנועה דלילה הורגשה כשנוסעים מעטים בלבד הגיעו הבוקר (שני) לתחנות רכבת ישראל עם חידוש תנועת הרכבות, לאחר שלושה חודשי השבתה בשל נגיף הקורונה. פעולת הרכבות חודשה בהתאם למתווה שגובש על ידי משרדי התחבורה והבריאות, לפיו כל רכבת תוכל להסיע עד 500 נוסעים, כמחצית מהקיבולת הממוצעת שלה בימי שגרה, זאת במטרה לשמור על הריחוק החברתי ולמנוע צפיפות.

ההזמנות לרכבת יכולות להתבצע רק עד 48 שעות לפני הנסיעה, באמצעות אתר האינטרנט או שיחה טלפונית, והמזמין יקבל שובר. הוא יוכל להדפיס אותו או להציגו בטלפון הסלולרי. בנוסף, בכל מהלך השהות בתחנה וברכבת, תהיה חובת עטיית מסיכה ותיאסר אכילה ושתייה בעת הנסיעה.

רכבת ישראל (צילום: אבשלום שושני)
רכבת ישראל (צילום: אבשלום שושני)

הבוקר בתחנת ההגנה, היה שומם למדי, כאשר בתחנות האוטובוסים הסמוכות נראו נוסעים רבים, המתגודדים זה לצד זה בצפיפות. עם זאת, הנוסעים שאכן נראו על הרציפים, נראו די מרוצים. "אנחנו מאד מתרגשות. חיכינו כבר 3 חודשים לרכבת שתחזור. היה לנו מאד קשה", סיפרו שתי צעירות שהגיעו לתל אביב מבאר שבע, והוסיפו כי "בזמן האחרון היו פקקים קשים והיה צפוף באוטובוסים, זה היה סיוט. עכשיו סוף סוף הרכבת חוזרת". 

מור, שהגיע מקרית מוצקין אמר: "חיכינו הרבה זמן לרגע הזה. במהלך הנסיעה, לא הייתה צפיפות ברכבת, ואנשים שנסעו בקרונות שמרו על ההנחיות. בזמן האחרון, בגלל השבתת תנועת הרכבות, אני ובני נסענו בשני רכבים לתל אביב ועמדנו בפקקים כבדים מידי יום. מהיום עברנו לרכבת, ושתי מכוניות ירדו מהכבישים ולא יעמדו בפקקים בדרך לתל אביב". 

שרת התחבורה מירי רגב, אמרה הבוקר  כי "רוב הציבור מבין שאם הוא לא יהיה ממושמע לא נוכל לאפשר לו את התחבורה הציבורית. היום נדון בקבינט הקורונה על הגברת האכיפה והחמרת הענישה. נחזיר את איכוני השב"כ ופתרון נקודתי למוקדי התפרצות". 

הרכבת בנתב''ג בעקבות משבר הקורונה (צילום: אבשלום ששוני)
הרכבת בנתב''ג בעקבות משבר הקורונה (צילום: אבשלום ששוני)

כמו כן, ציינה השרה רגב כי נסעה בנסיעת הבכורה של הרכבת היום: "המשרד הביא מודל ייחודי בצורה מסודרת, בטוחה ונגישה, ועל פי הנחיות משרד הבריאות", אמרה והוסיפה כי היא אינה מודאגת מהמספר הנמוך יחסית של הנוסעים שהגיעו להשתמש בשירותי הרכבת משעות הבוקר. "הציבור יחזור בהדרגה לרכבת, ובינתיים אנחנו ממשיכים להיערך", אמרה. בנוסף הדגישה כי חייבים לשמור על הנחיות משרד הבריאות בנוגע לשמירת מרחק ועטיית מסיכה לאורך כל הנסיעה, והזכירה את הדברים של ראש הממשלה נתניהו, שדיבר על "מודל האקורדיון", לפיו ניתן לפתוח ולסגור שירותים. 

רגב הבהירה שאין כוונה לפתוח את המשק כדי לסגור אותו שוב, כמו גם את תנועת הרכבות, והצדיקה את חידוש הפעילות על אף העלייה בתחלואה: "אנחנו מודאגים מהעלייה במספרי החולים, ולמרות זאת פתחנו את הרכבת כדי שאנשים יוכלו לחזור לעבודה. כדי למנוע את העומסים בתחנות האוטובוסים ובאוטובוסים עצמם, ברור שהרכבת תחזור. אין כוונה לפתוח כדי לסגור. אני שמחה שהציבור יחזור לאט לאט לרכבות ובהדרגה אוכל להגדיל את התפוסה".

כמו כן, הודיעה השרה כי משרדה הגיע להסכמה עם משרד הביטחון בנוגע להסעות חיילים, שימשיכו נכון לעכשיו להשתמש במערך היסעים מיוחד באוטובוסים. בהמשך התייחסה ליחסי המשרד עם עובדי הרכבת, וסיפרה כי נפגשה עם ועד העובדים, בראשותה של גילה עדראי, ואמרה כי "עלינו לעבוד בשיתוף פעולה בתקופה הקרובה ולפעול באחריות נוכח האבטלה הקשה במשק". 

מירי רגב  (צילום: מרים אלסטר, פלאש 90)
מירי רגב (צילום: מרים אלסטר, פלאש 90)

בהמשך נשאלה השרה בנוגע לעיכובים הקשים בעבודות הקמת הקו האדום של הרכבת הקלה: "אני מוטרדת מאד מהעיכוב. אנחנו בודקים מה בדיוק קרה לעומק ומהן הסיבות למצב. במידת הצורך נעביר עבודות מחברה לחברה, בעיקר פרויקטים שנתקעים". כמו כן, נתנה את דעתה גם לשאלה האם היא תומכת, נוכח עומסי התנועה הכבדים, בהכנסת שירותי אפליקציית אובר לישראל, ואמרה כי "אני תומכת באפליקציות חכמות. אני לא בטוחה שהוספת רכבים נוספים היא יעילה כאשר יש עומסים כבדים ממילא. אפגש עם נהגי המוניות ונראה מה עושים הלאה". 

לבסוף, התייחסה רגב לסוגיה הבוערת סביב איכוני הטלפונים הניידים של חולים על ידי השב"כ, והודיעה כי תתמוך בנושא. כמו כן, הודיעה שבמידת הצורך תתמוך גם בהגברת האכיפה ומתן הקנסות על אי עטיית מסיכה. 

רכבת ישראל (צילום: אבשלום שושני)
רכבת ישראל (צילום: אבשלום שושני)

באופן אירוני, בניסיון למנוע את הצפיפות והתורים הארוכים, גייסה רכבת ישראל כ־700 עובדים חדשים, שיהיו "דיילי קורונה". הם יווסתו את התורים, ימדדו חום בכניסה ויבדקו את השוברים. "נוסע שהחום שלו יהיה מעל 38 מעלות - לא יוכל להיכנס לתחנה", הבהיר מייקסנר.  לנוכח החשש מצפיפות בעת שהרכבת עוצרת בתחנות, הוחלט שבתחילה הנוסעים בתוך הרכבת ירדו, ורק אחר כך הנוסעים הממתינים בתחנה יעלו לקרונות.

"אם יהיו רכבות עמוסות יותר ממה שנקבע, ניאלץ ללכת לאחור", הזהיר אתמול מנכ"ל רכבת ישראל, מיכאל מייקסנר, במהלך הצגת המתווה החדש בתחנת סבידור בתל אביב. "נערכנו במהירות, לפי המתווה החדש שאושר על ידי קבינט הקורונה. אני מעריך שבימים הראשונים ייתכנו ליקויים ותקלות. נעשה הכל כדי לשפר את מה שטעון שיפור, תוך כדי הפעלה", ציין.

כמו כן, הוא הודיע כי החל מהשבוע הבא, הקו המהיר בין ירושלים לתל אביב צפוי להגיע עד לתחנת סבידור מרכז, השוכנת בלב הפועם של תל אביב: "זה יום מרגש. אנחנו משלימים את נסיעות המבחן אחרי שביצענו את חשמול המסילה, ובשבוע הבא הקו יתחיל לפעול", ציין והוסיף כי "ההערכות הן שהקו המחושמל של הרכבת המהירה בירושלים יגיע בסוף ספטמבר עד הרצליה". 

סמנכ"ל נוסעים ברכבת ישראל, דודו פילוסוף, ציין שבימי השגרה שלפני הקורונה, כ־250 אלף נוסעים נסעו בממוצע מדי יום ברכבות. "בעקבות צמצום מספר הנוסעים ברכבות, הממוצע יוכל לעמוד על כ־125 אלף נוסעים בלבד ביום", אמר. "לקראת החזרה לפעילות, נפעיל חדר שליטה מיוחד - על מנת לתת מענה לכל תרחיש".

אם המתווה החדש של הרכבת יפעל על פי הציפיות, ייתכן שקיבולת הנוסעים תעלה בהדרגה. "יש לנו אפשרות להגדיל עד לכ־75% מהתפוסה את מספר הנוסעים", הבהיר מייקסנר.