כולנו צועדים למציאות כלכלית קשה בתקופה הקרובה, עקב משבר הקורונה, ובמשרד האוצר שוברים את הראש מאיפה להביא את הכסף, ובעיקר איפה ניתן לחסוך ולהעביר למי שבאמת צריך.

הסגר הכללי ומיעוט נסיעת כלי הרכב בכבישים הביאו עמם גם ירידה בהרוגים מתאונות דרכים שנחסכו. הנזק הכלכלי למשק הישראלי בשל הקטל בדרכים נאמד בכל שנה בכ־15 מיליארד שקלים. עלותו של הרוג נאמדת ב־6.83 מיליון שקלים בממוצע. החישוב מורכב מחלוקה ל"אובדן תפוקה ועלויות ישירות", אומדן של כאב וסבל ועלויות נלוות. הורדת כלי הרכב מהכבישים החל בחודש מרץ תרמה לירידה של יותר מכ־20 הרוגים בתאונות דרכים בהשוואה למרץ 2019, כך למעשה 20 בני אדם קיבלו את חייהם במתנה. 

ב־31 במרץ 2015 הציג ד"ר יעקב שיינין, יו"ר הרשות הלאומית לבטיחות בדרכים דאז, לראש הממשלה בנימין נתניהו ולשר התחבורה והבטיחות בדרכים לשעבר ישראל כ"ץ דין וחשבון על מצב הבטיחות בדרכים בישראל. הכלכלן ד"ר שיינין טען כי המדינה אימצה יעד אשר יציב את ישראל בין חמש המדינות הבטוחות, כך שבסוף 2020 ירד מספר ההרוגים מתאונות דרכים לפחות מ־200. הגישה הכלכלית של שיינין נשענת על ההבנה כי תאונות דרכים עולות למשק הישראלי כסף רב, מבוזבז, מיותר, כזה שניתן לחסוך אותו ולהפנותו לתחומים אחרים וחשובים.

355 בני אדם נהרגו בשנת 2019 בתאונות דרכים ואם הממשלה הנוכחית תשים את הצלת חיי האדם בראש סדר העדיפויות ותצליח לעמוד באותו יעד של ירידה אל מתחת ל־200 הרוגים מתאונות דרכים השנה, נוכל לחסוך צער וכאב מכ־150 משפחות שכולות. מעבר לכך, חיסכון של 150 הרוגים מתאונות דרכים השנה יחסוך למשק הישראלי, הנמצא בשעת משבר כלכלי חריף, כמיליארד שקלים. בשנה אחת.

משרדי האוצר והתחבורה והבטיחות בדרכים חייבים להצהיר כבר עכשיו על שנת הבטיחות בדרכים. נקודת הפתיחה לטובתם, לטובתנו. חלקים גדולים מהאוכלוסיות שנמצאות בסיכון גבוה להיפגע בתאונת דרכים – קשישים וילדים – מקפידים להישאר זמן רב בבית בהשוואה לשגרת יומם טרם פרוץ הקורונה. פתיחת מקומות הבילוי בהגבלות רבות מפחיתה באופן ניכר את תאונות הדרכים שבהן מעורבים נהגים צעירים שחזרו מבילוי בסופי השבוע.

החופש הגדול, תקופת זמן נפיצה שבה נפגעים הכי הרבה ילדים בתאונות דרכים מבין חודשי השנה, יהיה ככל הנראה במתכונת שונה לחלוטין – לא עוד ילדים מסתובבים ברחובות הערים מחוסרי מעש, אלא ספונים בבתי הספר ובמסגרות חינוכיות אחרות שיגנו עליהם. לכך ניתן להוסיף ירידה וחיסכון גם בתאונות דרכים שנגרמות בדרך לעבודה וממנה הביתה (נזק כלכלי של כ־400 מיליון שקלים בכל שנה למשק), ירידה בפגיעתם של הולכי הרגל, רוכבי האופניים ועוד.

פקידי האוצר לא צריכים ללכת רחוק, הכסף מונח כאן, ממש לפניהם. לכן יש להכריז עוד היום על שנת הבטיחות בדרכים. בצעד זה יוכלו באוצר להחזיר לקופה הריקה הרבה מאוד כסף כדי להעבירו לאותם עצמאים, מובטלים, משפחות קשות יום ואוכלוסיות במעמד סוציואקונומי נמוך שזקוקות לו כל כך. על הדרך הם גם יצילו חיים. 

הכותב הוא מנכ"ל עמותת אור ירוק