אין ספק, כי בצד אותם צדדים חיוביים שרואים אופטימיים למיניהם במגיפת הקורונה (שיקום הטבע, חזרה לערכים המשפחתיים הישנים וכן הלאה), מסתמן כי עיקר הנפגעים ממנה, בקו הראשון, הם העסקים והחברות. מובן מאליו, כי עקב הפגיעה בחברות ובעסקים מתחיל גם כדור שלג פיננסי (וכתוצאה מכך, אף משפטי), וכך, אט-אט, הולכת ומתפוררת הכלכלה הישראלית.
 
אך הגיוני הוא כי אף טובי הכלכלנים בעולם לא היו מסוגלים לחזות את היקפה האמיתי והמבהיל של הפגיעה בכלכלה הישראלית והעולמית, פגיעה שאיתה אנחנו מתמודדים, ואף ככל הנראה נמשיך להתמודד בשנים הקרובות.
 
לפניה ישירה אל משרד עו"ד שמעון האן, לחץ/י כאן

"לעסקים שקרסו לאחר חודש חסר הכנסות, אין זכות קיום עסקית!"
 
אחד מהמשפטים המרגיזים אותם נאלצים לשמוע כיום בעלי החברות והעסקים השרויים במשבר, הוא המיתוס הזה, אשר, לרוב, נאמר על ידי אנשים שאינם בעלי עסק בעצמם, חסרי ניסיון בתחום, ולכן אף חסרים את הידע הנדרש לצורך ניהול עסק. בניגוד למרבית המדינות בעולם, בישראל של ימינו, קשה מאד לנהל עסק שמרוויח די כדי לצבור עתודות ורזרבות כספיות.

התופעה, אותה אנחנו מכירים מכל מהדורות החדשות, המציגה חנויות עמוסות קונים ולקוחות שמגהצים את כרטיס האשראי שלהם ללא הכרה, יוצרת מצג שווא מסוים של שפע וכסף שזורם לכיסיהם של העסקים. בפועל, רוב העסקים הישראליים כיום הם עסקים מתגלגלים - גם במצב של משק בריא ורגיל הם מתחילים את החודש במינוס (בשל תשלומים לספקים, שכר דירה וכן הלאה). 

אם במהלך החודש הם אינם מכניסים מספיק כסף כדי לכסות את המינוס הזה, עד מהרה הם מגיעים למצב שבו הם אינם מסוגלים לפרוע את התחייבויותיהם לספקים ולנושים האחרים. מכאן, הדרך להכרזה על חדלות פירעון ולפירוק החברה היא קצרה.

החוק החדש לחדלות פירעון ושיקום כלכלי
עד כניסתו לתוקף של חוק חדלות פירעון ושיקום כלכלי, תשע"ח-2018 בשנת 2019, עבור חברות או עסקים שנכנסו למצב של חדלות פירעון, השלב המתבקש מאליו היה כניסה להליכי פירוק. אמנם, לא נלאה אתכם בדקויות המשפטיות ובהבדלים שבין המצב שבימים שלפני החוק ובין אלו שאחריו, אולם חשוב לנו להבהיר את רוח הדברים שבחוק, אפילו ללא ירידה לפרטים קטנים.

החוק החדש כולו מגיע מנקודת המבט של שיקום החייב. ניתן לראות זאת כבר בסקירת מטרותיהם של הליכי חדלות הפירעון שאותם מונה החוק. הוא מציב שיקומו הכלכלי של החייב כראשון במעלות החשיבות, אף לפני פירעון החובות לנושים.

במסגרת חוק זה, לראשונה, מופיע השינוי התפישתי, אשר על פיו "אירוע של חדלות פירעון" אינו נחשב כעוולה או כפגם מוסרי בחייבים, אלא כ"רע הכרחי" שמקורו בהתפתחותו של תחום האשראי העסקי והפרטי. פועל יוצא מכך, הוא כי נקודת המבט של חוק חדש זה, היא שהליכי חדלות הפירעון שבו אינם מהווים כלי ענישה להרתעה או לענישת החייבים, אלא נועדו לצורך הסדרת כשל אשראי, המהווה חלק מובנה במהלך העסקים הרגיל ושגור בשוק האשראי.

לצורך הדגמת השינוי התפישתי, לאחר כניסת החוק לתוקף ההפטר הניתן ליחיד, אינו נתפש עוד כפגיעה בזכויותיהם הקנייניות של נושיו, אלא כחלק טבעי ואינטגרלי מסיכוני האשראי שאותם נוטל נותן אשראי.

לפיכך, כיום בזכות החוק החדש, קיימות לא מעט דרכים שבהן יכולים בעלי חברות ועסקים ישראליים לצלוח במינימום נזקים משבר פיננסי, גם אם הוא בסדר הגודל של משבר הקורונה, שאיתו אנחנו מתמודדים כעת. כמו בכל תחום אחר, גם כאן, הדבר החשוב ביותר הוא ייעוץ וליווי של איש מקצוע מנוסה, המתמחה בתחום.

עו"ד שמעון האן מביט על המשבר כיום מנקודת מבט אישית במקצת
להבדיל מעורכי דין אחרים בתחום, עו"ד שמעון האן מכיר בדיוק את תחושות הבהלה, הפאניקה וחוסר האונים האוחזות בבעלי עסקים שחשים כי העסק שלהם, אותו בנו בעמל רב, מתדרדר במורד תלול לכיוון אבדון פיננסי, והם, מצידם, אינם מצליחים לעשות דבר בנוגע לכך ולמנוע את ההתרסקות הצפויה.

עד לפני שנים לא רבות, היה עורך הדין שמעון האן בעליה של רשת צעצועים "האן צעצועים". הרשת, שהחלה בשנת 1951 כעסק למכירה סיטונאית של צעצועים בדירת שני החדרים של משפחת האן בירושלים, צמחה בשנות השמונים, ובהגיעה לשיאה, חנויות הרשת פיארו את כל הקניונים הגדולים בארץ. רשת האן צעצועים ייבאה וייצגה בישראל את כל מותגי הצעצועים הגדולים והנחשבים, ומשכך, גלגלה מידי שנה עשרות מיליוני שקלים.

העתיד נראה ורוד ומבטיח, לכל הדעות. אבל אז, הגיעה האינתיפאדה השנייה ששיתקה את הכלכלה הישראלית, וכתוצאה מכך, מצאו את עצמם מאות עסקים במשבר רציני, וביניהם, אף רשת חנויות הצעצועים של האן. במשך תקופה ארוכה, הסכומים גדלו, התביעות נערמו והנושים צבאו על הדלתות, עד שבסיכומו של דבר, בשנת 2003, הצליח עו"ד שמעון האן לסיים את המשבר בבית המשפט, תוך השגת הבנות עם הנושים. זאת כאמור, הרבה לפני כניסתו לתוקף של החוק החדש לחדלות פירעון ושיקום כלכלי.

נקודה נוספת ומעניינת שאותה ראוי לציין, היא כי אותם נושי-עבר מולם התמודדה רשת הצעצועים, הינם כיום לקוחות קבועים ומרוצים של משרד עורך הדין שמעון האן. עובדה זו מוכיחה כי גם סכסוכים פיננסיים ומשפטיים מורכבים ובעייתיים ניתן לסיים לשביעות רצון כל הצדדים.

בשורה התחתונה, הקורונה כאן, היא לא הולכת לאף מקום, וגם אם המצב כרגע נחשב לגרוע, בעתיד הקרוב מאד, הוא רק ילך ויחמיר. אם תזרים המזומנים של העסק שלך כבר מתחיל להרגיש את סימני המשבר, זה הזמן ליצור קשר עם משרד עו"ד שמעון האן בדרך הנוחה לך - במייל [email protected] או בטלפון 02-5025544.

עורך הדין שמעון האן הינו בעלים של משרד עורכי דין שמתמחה בהליכי חדלות פירעון ופשיטת רגל. הכתבה באדיבות אתר עורכי הדין לחדלות פירעון LawGuide.

עורך הדין שמעון האן (צילום: משרד עו''ד שמעון האן)
עורך הדין שמעון האן (צילום: משרד עו''ד שמעון האן)

*לתשומת ליבך, המידע בעמוד זה אינו מהווה יעוץ מכל סוג או המלצה לנקיטת הליך או אי נקיטת הליך. כל המסתמך על המידע עושה זאת על אחריותו בלבד. נכונות המידע עלולה להשתנות מעת לעת.